Cronici Înapoi
Ansamblul 'Gurdjieff' la București
Asociația "Octava" a propus publicului joi, 26 martie 2015, la Sala Radio, un concert susținut de Ansamblul "Gurdjieff" din Armenia, alcătuit din muzicieni specializați în cântul pe instrumente tradiționale precum duduk, blul/nay, saz, tar, kamancha, oud, kanon, santur, dap/daf, tombak sau dhol. După cum aflăm din prezentarea cuprinsă în elegantul program de sală, muzica filosofului Gurdjieff, compusă prioritar între 1924-1927, în colaborare cu Thomas Hartmann, creator și pianist rus, se raportează la propriile sale experiențe trăite în Armenia, Caucaz, Orientul Mijlociu, Asia Centrală, India sau Nordul Africii.
În 2008, pianistul și compozitorul armean Levon Eskenian a înființat ansamblul care, purtând numele lui Gurdjieff, promovează acest repertoriu al diverselor popoare, în aranjamente prin care se dorește păstrarea specificului și autenticității muzicii din zonele respective, astfel încât am ascultat, în combinații timbrale inedite, piese de inspirație folclorică sau cu încărcătură religioasă, din spațiul armean, grecesc, arab, kurd, asirian și caucazian, în marea majoritate cântate solo sau în formație restrânsă, pentru ca abia în ultimele lucrări din program să evolueze întregul ansamblu. Desigur, spectatorii au urmărit cu atenție sonoritatea specială a instrumentelor cu corzi, de suflat sau de percuție, parte cu forme ciudate, surprinzând faptul că mai toate piesele erau lente, în tonalități minore, chiar și în dansurile susținute și prin mișcările sobre ale unor dansatoare îmbrăcate în negru (ca și instrumentiștii, de altfel), gestica lor etalând câteva elemente repetate și atitudini extrem de rezervate mai aproape de un ritual. Iar dansurile finale au adus intensități ample și ritmuri pregnante, regăsite și în bis, contrastând puternic cu discreția și transparența melodiilor care le-au precedat, sugestive pentru felul de a fi al celor obișnuiți cu deșertul, cu singurătatea și poate cu tristețea oamenilor din locurile evocate. Interesant de remarcat, și miniaturile scrise de Komitas Vardapet, fondatorul școlii moderne de compoziție din Armenia, au purtat aceeași amprentă a sonurilor "de departe", în structuri repetitive, ca într-o reluare infinită a unor ecouri și trăiri ancestrale.
În debutul fiecărei părți a programului, Llevon Eskenian a prezentat câte două miniaturi pentru pian semnate de Gurdjieff/Hartmann, respectiv Komitas; simple, parcă abia șoptite...
Pentru noi a fost o experiență inedită, poate surprinzătoare, dar faptul că CD-ul editat de ansamblu a obținut, în 2012, la Festialul de jazz din Olanda, Premiul Edison Jazz/World "pentru cel mai bun album internațional", constituie o dovadă a recunoașterii sale internaționale, deși probabil muzica gravată pe disc era de o factură total diferită de ceea ce ni s-a oferit în concertul de la Sala Radio, fără vreo legătură cu jazz-ul.
Oricum, Asociația "Octava" a promis că va continua proiectul de "promovare a valorilor umane universale" prin invitarea altor formații muzicale mai aparte, prin conferințe și prezentări susținute de profesioniști în domenii diverse. Aseară ni s-a oferit o "mostră" edificatoare în acest sens.