Cronici Înapoi
Manon - un spectacol-eveniment…
...pe care, după ce l-am văzut, mi-am dat seama că îl așteptam demult. O astfel de producție certifică și legalizează calitatea unei trupe de balet: dacă ai acest Manon în repertoriu înseamnă că faci parte dintr-o altă ligă, cea a profesioniștilor de talie internațională, cea a companiilor de balet de primă mărime, cea a teatrelor lirice de top. Este ceea ce și-a propus și, iată, a reușit dansatorul și coregraful danez Johan Kobborg, al cărui nume este înscris, de mulți ani, cu majuscule, în istoria contemporană a baletului și care, din decembrie 2013 a luat în mâna sa destinele balerinilor de la Opera Națională București.
Chiar dacă în 2014 baletul Manon a împlinit 40 de ani de existență, lucrarea este prezentată pentru prima oară pe o scenă românească. O adevărată revoluție într-un repertoriu dominat de Lacul lebedelor, Frumoasa din pădurea adormită, Giselle… clasicele partituri «bătrâne», dar atât de iubite de public. De când la conducerea companiei de balet a ONB a venit, direct de la Covent Garden, dansatorul și coregraful Johan Kobborg, totul s-a schimbat în bine, de la calitatea dansatorilor la repertoriul ce se îmbogățește și se diversifică spectaculos. Nimic însă nu a egalat, până acum, complexitatea acestui Manon, balet de amplu suflu romantic, susținut de o muzică semnată de un compozitor celebru, francezul Jules Massenet (aranjamentul original Leighton Lucas reorchestrat de Martin Yates) și cu un subiect cu puternică tentă veristă. O poveste tragică, cea a tinerei Manon, ce parcurge foarte repede drumul primejdios de la tânăra de 16 ani, pură și naivă, la femeia lacomă și extravagantă, ce-și vinde trupul celui care dă mai mult și care nu poate sfârși decât în cea mai cruntă mizerie. Personajele solicită dansatorilor nu numai virtuozitate tehnică, ci și adevărat joc de teatru, poate mai bine spus trăiri intense și sincere, foarte departe de mima convențională a baletului clasic. Manon și Des Grieux ard pe scenă, mistuiți de dragoste apoi de disperare, iar publicul, doar prin gest și muzică trebuie, la rândul lui, să fie copleșit de faptele la care asistă.
Coregraful devenit legendar Sir Kenneth MacMillan a gândit acest balet ca pe un… film, cu nenumărate acțiuni bine personalizate, ce creionează un tablou de ansamblu al unei societăți pestrițe și corupte. Din obișnuință, am încercat să urmăresc dansul soliștilor, dar tot ceea ce se întâmpla în jur, mișcare… mișcare… mișcare…diversă, reală, parte componentă obligatorie a întregului, m-a obligat să caut să privesc totul; încercare nereușită desigur și care mă determină să doresc să revin în sala de spectacol încă o dată, poate de două ori….pentru a vedea "filmul" Manon în toată complexitatea lui. Merită. Arta lui Sir Kenneth MacMillan nu se lasă descoperită ușor, cu atât mai mare bucuria celui care perseverează. Mai ales că și dansatorii pe care i-am urmărit în seara premierei s-au dovedit a fi perfect pregătiți pentru performanță. Efortul lor trebuie să fie apreciat, iar reușita - un spectacol curat, estetic, lucrat în cele mai mici detalii care, pentru public, curge firesc de la primul la ultimul minut al celor aproape trei ore pe care le acoperă. O premieră este, în egală măsură, un sfârșit și un început. În timp, atunci când emoțiile și temerile se vor atenua, când grija pentru elementul tehnic nu va mai fi atât de vizibil obsedantă și balerinii își vor permite să dea frâu liber trăirilor, devenind cu adevărat Manon, Des Grieux, Lescaut și toate personajele implicate în acțiune… spectacolul va avea numai de câștigat. Este un progres pe care îl văd întru totul posibil atât pentru Marina Minoiu (Manon), cât și pentru Dawid Trzensimiech (Des Grieux) și Henry Dowden (Lescaut). Ireproșabili și spectaculoși în așa-numitele roluri pasagere, Akane Ichii (Amanta), Cerșetorul șef (Shuhei Yoshida), Antonel Oprescu (Monsieur GM) și Gigel Ungureanu (Temnicerul).
Și pentru corpul de balet acest spectacol a fost o provocare majoră. Fiecare dansator are un rol în tabloul de ansamblu, pe scenă se spun povești paralele, se desfășoară numeroase acțiuni paralele. Spartă în mii de bucăți, oglinda își adună cu greu cioburile împrăștiate peste tot și care, fiecare, reflectă un alt fragment de realitate. Atunci când își joacă rolul, dansatorii devin personaje adevărate, atunci însă când se adună pentru scene de ansamblu, coordonarea lor este încă departe de a fi perfectă. Maestrul de balet mai are, în această direcție, destul de mult de lucrat.
Pentru mine, surpriza minunată a serii a fost orchestra ONB, instrumentiștii care au cântat cum niciodată nu i-am mai auzit cântând, o partitură, adevărat splendidă dar foarte dificilă, mai ales în opulența și dramatismul ei. O prietenă îmi spune Dirijorul sfințește orchestra! Nimic mai adevărat. Reverență, maestre Martin Yates!
PS. Nu comentez acum și aici incidentul regretabil în urma căruia maestrul Johan Kobborg ar putea părăsi baletul ONB. Mi se pare că trăiesc un coșmar din care sper în fiecare clipă să mă trezesc și să mă conving că nu este adevărat.
"Manon" - Premieră națională
Balet în trei acte
Coregrafia: Kenneth MacMillan
Muzica: Jules Massenet (aranjament orchestral: Martin Yates)
Punere în scenă de: Karl Burnett și Bruce Sansom
Dirijor: Martin Yates
Scenografia: Mia Stensgaard
Lighting design: Mikki Kunttu
Premiera mondială: 7 martie 1974, Baletul Regal din Londra
Premiera la Opera Națională București - premieră națională: 2 aprilie 2016
Maeștri de balet: Corina Dumitrescu, Florica Stanescu, Johan Kobborg, Gigel Ungureanu, James Wilkie
Asistent de scenografie: Alina Petrovschi
Asistent lighting design: Ionuț Gabriel Pruteanu
Distribuția
Manon: Marina Minoiu
Des Grieux: Dawid Trzensimiech
Lescaut: Henry Dowden
Amanta: Akane Ichii
Monsieur GM: Antonel Oprescu
Temnicerul: Gigel Ungureanu
Cu participarea Orchestrei și a Baletului Operei Naționale București