Interviuri Înapoi
'Aventurile Fantastice ale lui Peer Gynt' - la Teatrul de Vară din Herăstrău
În 13 septembrie 2014, Teatrul de Vară din Herăstrău este gazda unui concert inedit intitulat "Aventurile fantastice ale lui Peer Gynt". Acesta va fi susținut de Marius Manole și Bucharest Festival Orchestra, dirijată de Cristian Lupeș. Actorul este la debut în rolul de recitator, pentru suita Peer Gynt.
Prima parte a manifestării va fi dedicată muzicii filmelor de la Hollywood și din desenele animate Disney iar partea a doua a serii îi aparține în totalitate lui "Peer Gynt", interpretat de Marius Manole. Întregul concert va fi acompaniat de proiecții din pelicule celebre care să întregească atmosfera de poveste.
Detalii aflăm din interviul acordat de dirijorul Cristian Lupeș:
În 13 septembrie, veți dirija concertul "Aventurile fantastice ale lui Peer Gynt". Va fi o primă parte dedicată muzicii de film, apoi povestea a cărei muzică a fost imaginată de Edvard Grieg. Cum veți îmbina aceste două laturi?
Noi vedem concertul structurat in doua parti complementare. Prima parte, în care regasim toate poveștile marilor producții hollywoodiene sau Disney, trecând prin celebrele "Superman", "Stars Wars", "Pirații din Caraibe", dar și "Frozen", un nou laureat Oscar sau "Fantoma de la operă", ca să mergem un pic spre Broadway. Așadar avem poveștile, avem muzica acestor povești în prima parte, dar fără să avem personajele în carne și oase. În a doua parte avem o piesă de teatru foarte cunoscută, faimoasă, Peer Gynt a lui Henrik Ibsen, pe care ne-o povestește și o întruchipează Marius Manole. Am căutat ca repertoriul concertului să se învârtă în jurul celei de-a doua părți și căutând formulele cele mai bune de repertoriu în completarea suitei Peer Gynt, am ajuns la acest balans, care oferă un registru destul de bogat, spectaculos și popular, care aduce întotdeauna foarte multă lume. Pentru noi muzicienii, este o muzică destul de provocatoare, pentru că fiind scrisă în secolele XX și XXI o percepem ca fiind una dintre variantele muzicii contemporane, care folosește uneori armonii sau melodică caracteristică poate romantismului, dar abordările tehnice sunt actuale, aducând poliritmii, modulații atipice, armonii suprapuse, iar formal, structurile au o modalitate aparte de a se lega. E o muzică subordonată vizualului dar care poate manipula foarte ușor emoțiile spectatorului de film sau concert.
Din punct de vedere dirijoral, cât de dificilă este trecerea de la muzica de film la cea a lui Grieg?
Muzica de film pe care o abordăm este o muzică foarte bună. Este muzica lui John William sau a lui Hans Zimmer ș.a.m.d. Sunt muzici excepționale. Muzica bună e muzică bună; nu putem spune că trecem de la un tip de muzică la altul. Până la urmă pot să-l citez pe colegul de scenă Marius Manole, care atunci când era întrebat cum sare din pielea unui personaj în altul, zicea: "Domnule nu există nici o piele de personaj. Este o meserie de actor pe care trebuie să ți-o faci". Aș putea spune la fel. E o meserie pe care trebuie să mi-o fac cu tot profesionalismul la care adaug pasiune și dedicație. Încercăm să fim cât mai sinceri și cât mai direcți în ceea ce avem de spus sau de cântat.
Am vorbit deja despre unul dintre invitații ansamblului Bucharest Festival Orchestra, Marius Manole. Cum decurge colaborarea cu el?
Este excelentă. Este un om extraordinar, este un actor și un artist pe care foarte multă lume îl iubește, în primul rând publicul, dar este iubit și apreciat de către artiști, pentru că e genul de actor, care spre deosebire de foarte mulți alții nu refuză proiecte; sunt convins ca face o selecție calitativă, dar nu refuză proiecte. Din cauza aceasta a ajuns să dețină - nu-i place să se spună - un record amețitor. În stagiunea trecută a avut peste 500 de spectacole jucate. Este un om care nu refuză aproape nimic, care joacă totul și în viață și pe scenă și colaborarea cu el este extraordinară. Putem comunica foarte deschis, foarte natural despre orice năzbâtie, orice idee ne trece prin cap ca acest concert să iasă minunat.
Pe scenele românești în ultima perioadă au existat mai multe variante ale suitei Peer Gynt de Edvard Grieg. Ce aduce nou Marius Manole acestui rol?
Aceste variante amintite, ale lui Florin Piersic și Victor Rebengiuc, cred că la ele vă referiți, sunt minunate. Sunt niște actori minunați, sunt niște oameni pe care eu îi apreciez foarte mult. În concertul nostru, Marius Manole aduce o altă vârstă, aduce un Peer Gynt tânăr. Pe de altă parte, Peer Gynt-ul lui Marius Manole, al regizoarei Casandra Topo, este actual, contemporan, este un om recent, care va vorbi de pe scenă așa cum vorbește și publicul înainte să intre în concert sau după. Este un Peer Gynt din 2014, cu nuanțe contemporane… moderne.
Ca o concluzie, Cristian Lupeș, ce credeți că aduce acest nou concert în viața muzicală românească?
Acest concert îl aduce pe Marius Manole in fata publicului, dar de data aceasta înconjurat de o orchestră simfonică, nu de colegii din teatru.Aduce un Peer Gynt actual așa cum am spus mai devreme. Dar nu trebuie să căutăm întodeauna noutatea. Sper ca acest concert se va diferenția prin abordare, prin implicarea fiecărui om care participă la această producție. Andreea Tănăsescu, coregrafa, Constantin Enache dansator, Miruna Oprea o foarte tânără voce, dar foarte talentată, si alte cateva surprize. Ne dorim ca acest concert să se transforme într-o de invitație indirectă adresată publicului din Herăstrău, ca o dată cu începutul toamnei să schimbăm plimbarea din parc cu sala de concert - Ateneu sau Sala Radio, cu sala de teatru de asemenea. Greu aduni iubitorii teatrului și ai muzicii în același loc. Noi îi invităm, prin ceea ce facem, să pășească mai des și mai convinși în sălile de spectacol autentic, încercând să le deturnăm atenția de la spectacolul de slabă calitate oferit de știri, politică și alte forme alterate ale societății.