Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Compozitorii și artiștii Echoes - Festivalul Internațional "Aurel Stroe"

Publicat: miercuri, 8 Mai 2024 , ora 10.22
În această săptămână are loc prima ediție ECHOES - Festivalul Internațional "Aurel Stroe", în perioada 10-12 mai 2024. Cele trei concerte sunt programate astfel: vineri, 10 mai, ora 19:00 - Centrul Cultural "Aurel Stroe" din Bușteni; sâmbătă, 11 mai, ora 12:00 - Muzeul Județean de Artă Prahova "Ion Ionescu-Quintus" din Ploiești; duminică, 12 mai, ora 18:00 - Institutul Cultural Român din București. Intrarea la concerte este liberă, în limita locurilor disponibile.

Aurel Stroe a început să studieze compoziția încă de la vârsta de 9 ani și a lucrat cu muzicieni importanți precum Marțian Negrea, Mihail Andricu, Theodor Rogalski, Mauricio Kagel, Karlheinz Stockhausen și Mihail Jora.

La invitația Guvernului SUA, a vizitat mai multe universități americane pentru a aprofunda muzica asistată de calculator. A fost compozitor rezident în Berlinul de Vest (DAAD) și a predat orchestrație și compoziție la Universitatea din București, la Universitatea Illinois, în Strasbourg, Darmstadt și Bușteni.

După 1990, a început să organizeze cursuri de vară în Bușteni, locul său de suflet. La acestea au participat muzicieni care acum formează elita muzicii contemporane din România precum Mihnea Brumariu, Dan Dediu, Sabina Ulubeanu, Maia Ciobanu, Șerban Nichifor, Carmen Stoianov, Petru Stoianov, Smaranda Oțeanu-Bunea, Fred Popovici, Violeta Dinescu ș.a.

Unul dintre aspectele interesante ale primei ediții este acela că discipolii lui Aurel Stroe au compus lucrări pentru acest festival.

Sonata nr. 1 pentru pian, de Aurel Stroe

Organizatorii au inclus în program și o lucrare semnată de Stroe, Sonata nr. 1 pentru pian. Scrisă în 1955, aceasta a reprezentat pentru Aurel Stroe punctul de pornire în muzica modernă, dar și o piatră de temelie a unui nou mod de gândire componistic. Deși scrierile lui René Thom, aprofundate de Aurel Stroe, au apărut mai târziu și teoria morfogenezei nu exista încă în acei ani, Sonata nr. 1 poate fi numită morfogenetică.

"Die Zeit ist nicht so, wie sie scheint", de Mihnea Brumariu

Membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România din 1980, Mihnea Brumariu este absolvent al Conservatorului de Muzică "Ciprian Porumbescu" din București, secția compoziție, la clasa profesorului Aurel Stroe. A urmat cursuri de specializare cu Yannis Xenakis, Zygmunt Krauze și Paul Patterson, iar în 1978 a fost distins cu Premiul pentru compoziție "Dinu Lipatti" pentru lucrarea Concertino pentru pian și orchestră.

A semnat nenumărate lucrări de muzică de cameră, muzică simfonică, dar și muzică de film și două opere.

"La începutul anilor '70, Aurel Stroe a scris o lucrare foarte importantă pentru momentul respectiv, dar și pentru evoluția muzicii contemporane românești. Dacă ar fi numai atât!

«Rêver, c'est désengrener les temps superposés («În vis desfacem timpurile suprapuse»). Cei trei instrumentiști evoluează independent, în viteze, deci timpuri diferite, existând din când în când «niște» repere doar pentru control, nu pentru sincronizare (sincronizarea reprezentând una dintre marile performanțe ale muzicii culte europene, să nu uităm, perfecționată timp de aproape 1.000 de ani).

Timpul, despuiat de ornamentele cu care l-a înveșmântat fizica newtoniană, cu care ne obișnuiserăm, rămâne doar un singur aspect care a supraviețuit distrugerilor provocate de fizica secolelor XIX și XX; «lumea înseamnă schimbare». Niciuna dintre componentele pe care timpul le-a pierdut (unicitate, direcție, independență, prezent, continuitate) nu pune sub semnul îndoielii faptul că muzica este o rețea de evenimente. Pe de o parte, era timpul, cu numeroasele lui determinări, pe de altă parte, faptul elementar că nimic nu este, ci lucrurile se întâmplă. Muzica nu este o colecție de «obiecte sonore», ci o colecție de evenimente.

Lucrarea mea, «Die Zeit ist nicht so, wie sie scheint» (time is not what it seems), nu este o replică la lucrarea lui Aurel Stroe, ci o încercare de a duce mai departe munca lui." - Mihnea Brumariu

"The Present", de Jonathan Parry

Jonathan Parry a evoluat, în calitate de instrumentist, pe scene ale festivalurilor din întrega lume, iar muzica sa a fost lansată de către case de discuri precum Rough Trade și Klanggalerie.

"Este o mare plăcere să fiu invitat de Mihnea Brumariu să scriu o piesă pentru ECHOES - Festivalul Internațional «Aurel Stroe». Mihnea m-a introdus în lumea muzicii și ideilor lui Aurel Stroe și admir combinația dintre știință și artă din lucrările sale.

Piesa pe care am scris-o («The Present») își propune să fie un omagiu printr-o metodă științifică, adusă la viață prin imaginația artistică și deghizată ca divertisment. Acesta își imaginează prima mea vizită în România pe fundalul prezenței inteligenței artificiale în domeniul artelor.

Începem într-un tren, într-o vară timpurie*, apoi auzim o temă simplă, originală, «tradusă»** în multe armonii diferite, prin variația intervalelor. Această abordare laterală îmi amintește de procesele misterioase ale inteligenței artificiale, deși mecanismul este cu totul diferit. Prin urmare, piesa este un comentariu legat de «the present» (prezentul), fiind, în același timp «a present» (un cadou) pentru Mihnea Brumariu, Aurel Stroe, Festivalul ECHOES și pentru noii mei prieteni din România." - Jonathan Parry

*ritmul distinctiv 7/8 (2 + 2 + 3) preluat din primul dintre Dansurile românești ale lui Dinu Lipatti

**tehnică proprie și originală

"Portrete", de Ionică Pop

Ioan (Ionică) Pop este conf. univ. dr. la ANMGD Cluj-Napoca (Departamentul de Muzicologie), compozitor, inclusiv pe propriile versuri, dirijor, mai ales al lucrărilor proprii, conducător artistic al ansamblului IMPACT XXI, muzicolog (participări la simpozioane naționale și internaționale, workshopuri și masterclass-uri în Iași, Oldenburg și Ierusalim), cetățean de onoare al orașului Sîngeorz Băi, membru UCMR.

"Lucrarea «Portrete», pentru clarinet, marimbă și cvartet de coarde, in memoriam Aurel Stroe, pornește de la melogramele numelor soliștilor Andrei (clarinetistul) și Ioana (percuționista) Văleanu, precum și a numerelor de telefon ale instrumentiștilor menționați. Nu lipsește din context nici melograma numelui Mihnea (Brumariu), cel care m-a încurajat să scriu această piesă.

Compoziția, cu valențe ludice, conține cinci structuri: I - V, II și III, perechi, cea de-a patra (elementul surpriză), fiind bazată pe un cântec de nuntă din Bistrița, ce poate integra și strigătura la găină (la alegerea interpreților) și se apropie de Aurel Stroe prin dezinvoltură, plaja mare de elemente și tehnicile componistice folosite, precum și prin fantezia debordantă." - Ionică Pop

Inițiatoarea festivalului, Maria-Clara Brumariu, nepoata compozitorului Aurel Stroe, împreună cu Ioana Văleanu, coordonatoarea artistică, au selectat pentru prima ediție a festivalului șapte muzicieni cu media de vârstă de 30 de ani - o reverență față de memoria lui Stroe, profesorul înconjurat mereu de tinerii pe care i-a format.

Abel Chircă - vioară

Abel a început studiul viorii la vârsta de 6 ani, la Colegiul Național de Artă "Ion Vidu" din Timișoara, sub îndrumarea Mariei Cleșiu. A continuat studiile la Universitatea Națională de Muzică din București, la clasele profesorilor Marcel Frandeș și Luminița Burcă. A studiat muzica de cameră cu Verona Maier și Adriana Maier.

O mare influență în cariera sa a avut-o Răzvan Stoica, violonist și director al Kameratei Stradivarius din Olanda. Devine membru al acestui ansamblu în 2017 și concertează în România, Germania, Bulgaria, Spania, Portugalia și Olanda.

Din 2023 este violonist în cadrul orchestrei simfonice a Filarmonicii "Banatul" din Timișoara.

Andrei Mihail Radu - vioară

Andrei Mihail a absolvit în 2015 Liceul de Arte "Bălașa Doamna" din Târgoviște, apoi și-a continuat studiile de licență și master în cadrul Universității Naționale de Muzică din București. În prezent este doctorand în cadrul aceleiași universități. A susținut numeroase recitaluri solo și de muzică de cameră în România, Franța, Elveția, Italia și Germania. A fost membru al Orchestrei Române de Tineret, Orchestrei Sinfonietta și Orchestrei Naționale Simfonice a României. Din noiembrie 2023 este membru al partidei de vioara I a Filarmonicii Brașov. De asemenea, este cofondator al ansamblului cameral Senza Tempo Piano Trio.

Andrieș Cigulea - violă

Andrieș s-a născut în 1998, la Chișinău. A început studiile la vârsta de 5 ani, la Liceul de Muzică "Ciprian Porumbescu" din orașul natal. Din 2007 a continuat studiile la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, iar din 2020 studiază la Gustav Mahler Privatuniversität für Musik din Klagenfurt. A cântat alături de Orchestra Română de Tineret, EuPhony Orchestra, Wiener Jeunese Orchestra și EUYO, iar în prezent colaborează cu orchestra Kärntner Sinfonieorchester din Klagenfurt, Austria. Este implicat în mai multe proiecte de muzică de cameră, precum SoNoRo, Moldo Crescendo sau Fundația Remember Enescu.

Csaba Maksay - violoncel

Csaba a urmat cursurile Colegiului de muzică "Sigismund Toduță" din Cluj-Napoca, iar în 2017 a început studiile de la Facultatea de Muzică din Hannovra. În 2021 s-a angajat la Filarmonica "Banatul" din Timișoara, iar în 2022 s-a înscris la studiile de masterat ale Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara. Este pasionat de muzica de cameră, activând în formații precum Ansamblul CelloTim sau orchestra de cameră Kaganovsky Virtuosi. Din 2022 este membru al Orchestrei Române de Tineret.

Luca Pulbere - pian

Luca s-a născut în Cluj-Napoca, într-o familie de artiști. A urmat cursurile Liceului de Muzică "Sigismund Toduță" din Cluj, continuând studiul pianului la Academia Națională de Muzică "Gheorghe Dima". A absolvit cursurile academiei ca șef de promoție, iar în 2020 a obținut diploma de doctor în muzică.

A concertat alături de orchestre din România și Germania, iar în prezent este profesor titular al catedrei de pian a Academiei Naționale de Muzică din Cluj.

Ioana Văleanu - marimbă

Ioana s-a născut în Ploiești, într-o familie de muzicieni. La vârsta de 7 ani a început studiul pianului, iar la 11 ani descoperea lumea fascinantă a instrumentelor de percuție.

Este absolventă a studiilor de licență din cadrul Conservatorului "Niccolo Piccinni" din Bari; tot în acel oraș a colaborat cu orchestra Teatrului Petruzzelli. Din 2015 este membră a Orchestrei Române de Tineret, iar din 2016 este angajată a Filarmonicii "Paul Constantinescu" Ploiești, în calitate de artist instrumentist - percuție. În anul 2021 devine vicepreședinta Asociației SYNC.

Andrei Văleanu - clarinet

Născut în Ploiești, Andrei a crescut într-o familie de muzicieni, iar la 7 ani a început studiul la Colegiul de Artă "Carmen Sylva". La doar 15 ani a susținut primul concert în calitate de solist, alături de Filarmonica "Paul Constantinescu" din Ploiești. A urmat studiile de licență în cadrul UNMB. Este membru al Orchestrei Naționale de Tineret și a colaborat cu orchestre precum Filarmonica "George Enescu", Orchestra Națională Radio, Filarmonica Banatul, Filarmonica "Paul Constantinescu" ș.a. În anul 2021 a înființat Asociația SYNC împreună cu sora lui, Ioana Văleanu.

Programul concertelor

Vineri, 10 mai 2024, ora 19:00 - Centrul Cultural "Aurel Stroe" din Bușteni

Mihnea Brumariu - In Erinnerung Aurel Stroe, Die Zeit ist nicht so, wie es scheint

Jonathan Parry - The Present

Ionică Pop - Portrait

Sâmbătă, 11 mai 2024, ora 12:00 - Muzeul Județean de Artă Prahova "Ion Ionescu-Quintus" din Ploiești

Mihnea Brumariu - In Erinnerung Aurel Stroe, Die Zeit ist nicht so, wie es scheint

Jonathan Parry - The Present

Ionică Pop - Portrait

Duminică, 12 mai 2024, ora 18:00 - Institutul Cultural Român din București

Aurel Stroe - Sonata I pentru pian

Mihnea Brumariu - In Erinnerung Aurel Stroe, Die Zeit ist nicht so, wie es scheint

Jonathan Parry - The Present

Accesul la cele trei concerte este liber, în limita locurilor disponibile. Mai multe informații despre festival se pot găsi pe site și pe rețelele sociale - Facebook și Instagram.