Cronici Înapoi
Țintea Muzicală - răspunsuri contemporane la întrebări romantice
Dacă sâmbăta trecută la Țintea Muzicală s-au pus întrebări romantice, a doua zi, duminică, în 24 iulie 2011, a venit momentul ca în Casa Teodorescu să se răspundă cu opusuri contemporane. Interogațiilor lui Brahms și Liszt le-au răspuns opt compozitori din generații diferite: deja consacrații George Balint, Nicolae Tedoreanu, Christian Petrescu, Mihail Vîrtosu, alături de gazdele evenimentului - compozitoarele-surori Dana Cristina Probst, Adina Dumitrescu și mai tinerii Adina Sibianu și Sebastian Dumitrescu.
Trio Alto - fără termen de comparație
Invitați să interpreteze creațiile prezentate în mare majoritate pentru prima dată în public au fost membrii Trio-ului Alto: saxofonistul Daniel Kientzy, violista Cornelia Petroiu și pianistul Mihail Vîrtosu, instrumentiști care colaborează în mod frecvent cu compozitorii români.
Un concert cu lucrări contemporane (nemaiauzite) face, evident, ca atenția ascultătorului să se îndrepte către opusul în sine, spre deosebire de cazul (mai frecvent) în care publicul, cunoscând creația, se concentrează aproape în exclusivitate asupra interpretării, pe care voit sau nu o compară cu celelalte versiuni auzite până în acel moment. Însă chiar și fără a avea termen de comparație, am fost convinsă de varianta interpretativă oferită de Daniel Kientzy, Cornelia Petroiu și Mihail Vîrtosu!; experiența ansamblului în sfera muzicii noi s-a făcut simțită în ușurința cu care cei trei artiști se mișcă într-un cadru muzical altfel destul de incomod pentru foarte mulți interpreți. Am admirat nu numai expresivitatea redării și modul în care cei trei au rezolvat dificultățile de ordin tehnic ci, mai ales, am fost cucerită de deschiderea lor!
Partituri contemporane străbătute de toată gama de trăiri
Totul a pornit cu Da Viola pentru violă solo de George Balint - o partitură plină de imaginație melodică, traversată de sonorități ce amintesc de tulnice, mergând apoi la foarte bine structuratul Murmur pentru trio imaginat de Nicolae Teodoreanu, parcurgând teritoriile dansante ale Geografiilor amestecate compuse de Adina Dumitrescu pentru violă solo, răsunând cu "glas" de saxofon Vers les quatre points în foarte solicitantul și pe alocuri sarcasticul opus al Danei Probst, deschizând porțile către jazz și umor în Tropicality pentru trio, piesa lui Sebastian Dumitrescu, după-amiaza muzicală s-a apropiat de final cu o Căutare post-romantică, lirico-stranie a Adinei Sibianu (pentru violă și pian), penultima creație prezentată aparținând lui Mihail Vîrtosu - un Impromptu minimalist pentru trio.
Finalul a stat sub semnul "gemenelor" voce-poezie, în partitura pentru voce solo Noapte de mai, compusă și interpretată de Christian Petrescu; versurile lui Lucian Blaga au constituit baza unei muzici extrem de sugestive, ce ar putea fi descrisă drept catalog (aproape) complet al posibilităților de redare a unui sunet emis de vocea umană (o descriere, din păcate, relativ sărăcăcioasă, a unei lucrări complexe și pline de farmec!).
Expoziția de fotografie - o minunăție în alb-negru
Pe tărâmul magic de la Țintea (cunoscut drept casa familiei Teodorescu) a putut fi vizitată anul acesta prin ierburi, printre lemne și expoziția de fotografie a artistului Octavian Bâlea - o minunăție în alb-negru ce străbate o parte din curtea înverzită de lângă casă.
Revenită în arșița de beton a Bucureștiului nu pot să nu visez, ori de câte ori scot capul pe geam pentru o gură de aer, la miros de salcâm și fân, la adiere de vânt și la verde infinit, la imagini alb-negru prinse, precum rufele proaspăt spălate puse la uscat, cu cârlige pe sârmă, nu pot să nu visez la muzică, nu pot să nu visez la Țintea…