Cronici Înapoi
George Draga - Remember 75
În debutul serii a avut loc lansarea partiturii Missa de concert de George Draga, cu un cuvânt introductiv semnat Despina Petecel. Am avut ocazia de a cunoaște latura umană și profesională a muzicianului aniversat prin cuvintele muzicologilor Valentina Sandu-Dediu, Gheorghe Firca și Liviu Dănceanu.
George Draga a fost timp de trei decenii redactor al revistei Muzica, apoi cercetător la Muzeul George Enescu. Din creația componistică remarcăm rolul genului simfonic, gândirea sa muzicală fiind marcată de polifonia de sorginte bachiană, de triada estetică a omului clasic (ritm - măsură - armonie) și nu în ultimul rând, de folclorul românesc.
Toate aceste trăsături au fost evidente în programul muzical al serii. Am ascultat lieduri pe versuri de Carlos Duarte și Monica Pillat, precum și lieduri inspirate din cântece populare, în interpretarea deosebit de sensibilă și expresivă a sopranei Alina Bottez, acompaniată la pian de Ieronim Buga. A urmat Sonatina pentru vioară și pian, soliști Ioan-Marius Lăcraru și Rodica Dănceanu, în care s-a observat o altă constantă a creației lui George Draga: tehnica repetitivă, preluată din curentul american minimalist apărut la începutul anilor `60. O reducție a Concertului pentru flaut și orchestră, din nou cu o melodică repetitivă, dar bogat ornamentată, a fost prezentată de tinerii muzicieni Teodora Ducariu și Cătălin Dima. Concertul a cuprins și două momente de muzică vocală, asigurate de corul Euterpe, sub conducerea Georgetei Aldea.
Am avut după această seară senzația că îl cunosc pe George Draga. De la el am învățat că uneori, pentru exprimarea unor stări expresive complexe, un limbaj muzical simplu, necăutat și plin de naturalețe poate fi suficient.