Discurile anului 2017
Albumul de debut al sopranei Aida Garifullina - Music box, 20 februarie
Avem ocazia de a asculta în premieră albumul de debut al sopranei ruse Aida Garifullina pe care regăsim arii și cântece din repertoriul francez și rus, un album apărut pe 3 februarie la casa Decca.
Vocaliza op.34 nr.14 de Serghei Rahmaninov este lucrarea care mie mi s-a părut emblematică pentru acest album de debut: ea pune în evidență frumusețea vocii aceste cântărețe de 29 ani care s-a lansat pe orbita unei cariere internaționale după ce a câștigat în 2013 concursul Operalia patronat de Placido Domingo.
Aida Garifullina are o voce foarte ofertantă cu timbru lirico-lejer; repertoriul de coloratură îi vine mănușă, ea impresionând cu acutele sigure și foarte bine plasate. Nu întâmplător, două arii de coloratură deschid albumul ei de debut, înregistrat în compania Orchestrei Radiodifuziunii din Viena, dirijate de Cornelius Meister: aria Julietei din opera Romeo și Julieta de Charles Gounod și impresionanta arie a clopoțeilor din opera Lakme de Leo Delibes, aceeași arie pe care Aida Garifullina a înregistrat-o și pentru coloana sonoră a filmului Florence Foster Jenkins, cu Meryl Streep în rolul principal.
Aida Garifullina a semnat un contract cu casa Decca încă din 2015. Sigur, CV-ul ei conținea deja elemente foarte importante, dar cred că și faptul că Aida Garifullina a apărut în filmul Florence Foster Jenkins a contat foarte mult, asigurându-i o promovare la nivel mondial. În acest film, Aida Garifullina este protagonista unei secvențe în rolul celebrei soprane de coloratură Lily Pons, interpretând aria clopoțeilor, secvență care poate fi urmărită oricând pe youtube.
În mod evident, Aida Garifullina este acasă în repertoriul rus, așa cum de altfel era de așteptat. Și una dintre ariile pe care le-a interpretat la concursul Operalia pe care l-a câștigat în 2013 era semnată de rusul Nikolai Rimski Korsakov, arie pe care a înregistrat-o și pe acest album alături de arii din operele Sadko, Fata de zăpadă, Cocoșul de aur și Romanța orientală din 4 cântece op.2 ale aceluiași Rimski Korsakov.
Garifullina a avut inteligența de a propune un repertoriu ieșit din comun pentru albumul ei de debut, alături de câteva piese foarte cunoscute punând lucrări foarte frumoase, dar prea puțin cunoscute publicului larg. Unele dintre ele sunt piese din folclorul tătar - să nu uităm, ea vine din Republica Tatarstan și are ea însăși trăsăturile orientale ale tătarilor.
Aida Garifullina - o soprană de 29 ani, născută la Kazan, cu studii la Nurnberg și la Viena; o cântăreață care a cochetat și cu muzica ușoară, ceea ce se poate descoperi ușor printr-un simplu search pe youtube.
2013 a însemnat pentru Garifullina anul întâlnirilor esențiale: o dată cu Valery Gergiev, care o invită să cânte la Teatrul Mariinski din Sankt Petersburg și a doua oară, cu juriul concursului Operalia, care îi acordă premiul I. După reușita de la Operalia, Garifullina apare în spectacole alături de Placido Domingo și alte nume grele ale teatrului liric contemporan și este invitată să devină membră a ansamblului Operei de stat din Viena, unde va rămâne până în 2016.
"Un album de debut impresionant", "Garifullina se arată o interpretă stilată, elegantă, cu o tehnică la superlativ", " are în față un viitor strălucit" - sunt frânturi din recenziile apărute la nivel internațional despre discul sopranei ruse.
Aida Garifullina are într-adevăr o voce foarte frumoasă, condusă cu o tehnică foarte bună, o voce rară, cu acea coloratură care-i permite să abordeze partituri atât de dificile precum aria clopoțeilor din opera Lakme. În plus, Aida Garifullina convinge prin sensibilitate și trăire interioară; nu în ultimul rând, este o femeie foarte frumoasă. Da, are toate datele pentru a deveni un superstar al operei de astăzi.
Albumul Aidei Garifullina poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 20 februarie, de la ora 20.00, în reluare duminică, 26 februarie, de la ora 13.05.