Cronici Înapoi

AUDIO. 'Fantezie și culori sonore' - concert de autor, în premieră națională, cu Cvartetul Arcadia

Publicat: marți, 3 Martie 2020 , ora 12.32

Găzduit de Palatul Tinerimea Română, recitalul de marți, 25 februarie, a readus pe scena românească un ansamblu valoros și apreciat internațional, Cvartetul Arcadia. În ciuda tinereții membrilor săi, violoniștii Ana Török și Răsvan Dumitru, violistul Traian Boală și violoncelistul Zsolt Török, Cvartetul Arcadia este un ansamblu ajuns deja la maturitate, ce s-a impus cu rapiditate drept unul dintre cele mai bune din generația lor. Așa cum titlul recitalului ne-a sugerat, "Fantezie și culori sonore", seara de 25 februarie ne-a oferit o oră și jumătate de muzică perfect adaptată acestor premise, fantezia și culoarea fiind elemente ce se regăsesc din plin și în muzica compozitorului Mieczysław Weinberg, recunoscut în epoca sa drept unul dintre adepții muzicii programatice. În premieră națională, publicul bucureștean a putut astfel lua contact cu o muzică colorată și plăcută, presărată de sugestii vizuale, trei cvartete din cele 17 semnate de compozitor, nr. 5 op. 27, nr. 8 op. 66 și nr. 2 op. 3/145.

În prima parte a recitalului am audiat Cvartetele nr. 5 op. 27 și nr. 8 op. 66, două lucrări ce s-au remarcat prin sugerarea unor imagini narative și pastelate. Cu o ușoară prezență a elementului folcloric, resimțită pe parcursul celor cinci și respectiv patru părți, creația lui Weinberg s-a evidențiat prin muzicalitatea deosebită pusă în valoare de dialogurile celor patru interpreți. Ana Török, la vioara I, a reușit o enunțare dulce, printr-un sunet catifelat, balansat de intervențiile instrumentelor din plan secund, Răsvan Dumitru la vioara a II-a și Traian Boală la violă, ce au avut parte, la rândul lor, de pasaje solistice frumos reliefate de tehnica și puterea lor de expresie, reușind un dozaj ireproșabil între stări. Nu este de omis faptul că am putut remarca o comunicare constantă între membri și o trăire profundă a textului muzical, elemente ce s-au contopit într-o interpretare firească la toți cei patru instrumentiști.

Dintre cele trei lucrări interpretate, ultima partitură din recital s-a dovedit cel mai acaparant și solicitant moment, atât expresiv, cât și tehnic, Cvartetul nr. 2 op. 3/145. Demonstrându-și calitățile interpretative, Arcadia a încheiat energic recitalul reușind să-și țină ascultătorii atenți și captivați până la ultimul sunet.

Prezent la recitalul cvartetului Arcadia a fost și violoncelistul Marin Cazacu, director al Centrului Național Tinerimea Română care ne-a spus câteva impresii: "Un eveniment special! Iată, un eveniment care pune în valoare o muzică necunoscută pentru români - aceste cvartete de Weinberg, un compozitor contemporan cu Dmitri Șostakovici și care prin muzica pe care a creat-o, prin aceste cvartete de coarde, dovedește o fantastică creativitate, o pregătire temeinică în arta compoziției. Iar ce am ascultat în această seară, interpretarea Cvartetului Arcadia mi s-a părut fabuloasă, pentru că acești tineri au tratat această muzică cu puțin spus seriozitate, cu pasiune și cu o dragoste pentru muzica clasică în general, pentru că și pentru ei este important ca această muzică s-o pătrundă și s-o ofere și să creeze emoții și altora... și au creat această stare de emoție la acest concert special. Fac un gest extraordinar de redescoperire a unui compozito care eu sper că va rămâne în istoria muzicii ca un compozitor cu un potențial de creare de emoție extraordinar."

În seara de 25 februarie, prin prezența sa, Cvartetul Arcadia ne-a oferit o mostră din munca de descoperire și valorificare a unei muzici mai puțin cunoscute publicului autohton, interpreții urmând să imprime integrala cvartetelor lui Weinberg pentru o importantă casă de discuri de la Londra - Chandos - semnând astfel cea de-a doua versiune integrală realizată până acum în lume.


Reportaj realizat de Maria-Isabella Nica