Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu baritonul Florin Estefan, director general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca
Duminică, 24 noiembrie, de la ora 18.30, Opera Națională Română din Cluj-Napoca va prezenta premiera unei noi producții a spectacolului "Boema" de Giacomo Puccini.
Mai multe informații aflăm de la baritonul Florin Estefan, director general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca:
Pe parcursul acestui an, teatrele lirice au marcat împlinirea a 100 de ani de la trecerea în eternitate a lui Giacomo Puccini, cel mai important compozitor verist. În România, opera clujeană deține în vastul său repertoriu cele mai multe titluri din creația pucciniană. Pentru început, te rog să ne prezinți o scurtă retrospectivă a acestui an și să ne spui cum a fost marcat Centenarul Puccini la Opera Națională Română din Cluj-Napoca.
Într-adevăr, avem un repertoriu destul de vast din creația lui Puccini. O să amintesc aici tripticul - Il Tabarro, Sour Angelica și Gianni Schicchi. Avem Boema, Madama Butterfly, La fanciulla del West, Tosca, Turandot. Iar pentru a intra în acest lanț de unire a instituțiilor lirice din România, alături de Institutul Cultural Italian și Ambasada Italiei, ne-am propus să facem această celebrare a lui Puccini și am făcut premiera de Tosca în luna aprilie. Și iată că acum, în luna noiembrie, o să avem o a doua premieră pucciniană, o repunere în scenă a operei Boema.
Chiar în preajma zilei în care îl vom comemora pe Giacomo Puccini, la Cluj va avea loc premiera acestei noi producții a spectacolului Boema, o producție care o va înlocui pe cea din 2015. Cum va arăta acest nou spectacol și care este echipa de creație a producției?
Ne-am propus să avem premiera chiar pe 29, când se împlinesc 100 de ani de la trecerea în neființă a lui Puccini, dar din cauza agendelor interpreților, premiera va fi pe data de 24, iar al doilea spectacol, cu distribuția casei, va avea loc chiar în 29 noiembrie.
Echipa de creație este următoarea: conducerea muzicală îi aparține lui David Crescenzi, iar regia este semnată de Mihaela Bogdan Sandu avându-l ca scenograf pe Dragoș Moldovan.
Spectacolul, din punctul nostru de vedere, este un spectacol frumos. Nu venim cu nimic nou. Este exact cum l-a scris Puccini și încadrat în aceeași perioadă. Iar datorită faptului că Actul I și Actul II se întâmplă chiar în ajunul Crăciunului iar noi, la Cluj, împodobim teatrul de Crăciun în fiecare an, ne-am propus ca scenografia și spectacolul să aibă atmosferă de Crăciun, să arate a un Crăciun sărbătorit pe străzile Cartierului Latin din Paris. Este foarte frumos. Publicul va avea o surpriză când va vedea decorul, pentru că arată foarte bine.
Nu ne-am propus să venim cu o Boemă adusă în contemporan, ci vrem să prezentăm un spectacol adevărat, viu, așa cum l-a scris Puccini și așa cum se așteaptă publicul să-l vadă, transpunându-se din cotidian în lumea închipuită de compozitor.
Distribuțiile anunțate pentru primele două reprezentații - 24 și 29 noiembrie - reunesc nume binecunoscute publicului clujean, dar și prime apariții pe această scenă. Conducerea muzicală, așa cum ai menționat, îi va aparține dirijorului David Crescenzi pe 24 noiembrie; pe 29 noiembrie, dirijorul Adrian Morar va fi la pupitru. Te rog să ne detaliezi puțin despre soliștii celor două seri.
Boema este, așa cum știm, o operă legată de prietenie. Prieteni care ajung să se maturizeze la finalul operei prin pierderea lui Mimi. Din experiența mea și din experiența producțiilor pe care le-am făcut, cele mai bune spectacole au fost atunci când au fost făcute de prieteni și între soliști care au devenit prieteni pe parcursul repetițiilor, pentru că trebuie să fie o chimie să lege lucrurile foarte bine.
Eu mă bucur foarte mult de prietenia cu Stephen Costello, care a venit benevol în această producție și datorită faptului că îi place la Cluj, i-a plăcut cu noi și suntem prieteni buni, se găsește în această distribuție și va face rolul lui Rodolfo. Mimi - Anita Hartig; la fel, o prietenă de ani de zile, care iată că se întoarce acasă și va face din nou premieră de Boema (și în cealaltă producție pe care am avut-o în 2015 ea a fost Mimi). Musetta - Elizaveta Ulakhovich, o tânără de etnie rusă care locuiește la New York; a mai făcut acest rol la New York City Opera, acolo a debutat. Prietenă atât cu Anita, cât și cu Stephen Costello, pe care am cunoscut-o în această vară la New York. În rolul lui Schaunard este Cristian Hodrea, Corneliu Huțanu - Colline, iar pentru Benoit și Alcindoro - Simonfi Sandor, respectiv Petre Burcă.
Publicul va simți această prietenie și cred că va plăcea extrem de mult.
În ceea ce privește a doua distribuție, a casei, la fel de unită și care funcționează foarte bine... Mimi va fi Diana Țugoi, Musetta - venită de la Iași, Manuela Ipate. În rolul lui Rodolfo îl vom vedea pe Hector Lopez; în rolul lui Marcello - Mihai Damian; Schaunard - Sebastian Balaj, iar Colline - Zoltan Molnar. Pentru Benoit și Alcindoro vor fi aceiași colegi, doar că vor face un swich între roluri.
Două distribuții care vor face două spectacole memorabile, cred eu, pentru publicul clujean.
În spectacolul de premieră, duminică, vei interpreta rolul Marcello, pe care l-ai debutat cu mulți ani în urmă. Repetițiile pentru o nouă producție oferă posibilitatea de a regândi abordarea personajului și de a rafina aspecte stilistice ale partiturii. Firește, ne raportăm la conceptul regizoral, dar și la contribuția solistului prin prisma experienței acumulate. Așadar, cum va fi Marcello de această dată și ce ai descoperit reluând studiul partiturii?
De fiecare dată când abordezi un rol sau când reiei un rol într-o nouă producție, dacă te uiți în partitură descoperi și o sumedenie de lucruri noi - legate de frazare, de agogică, de dozare a unor fraze ș.a.m.d. Și chiar dacă ai debutat acum 20 de ani, ca în cazul meu, în acest rol, întotdeauna ai surpriza să descoperi lucruri pe care nu-ți vine să crezi că erau acolo și nu le-ai văzut.
Acum, depinde foarte mult și de punerea în scenă, într-adevăr, depinde foarte mult și de colegii cu care cânți și pe care-i întâlnești, pentru că lucrurile pot să fie nu foarte diferite, dar diferite. Sunt lucruri infime legate de, așa cum am spus, de frazare și de dozare mai mult, iar personajul pe care-l fac nu este diferit față de ceea ce am făcut acum 20 de ani sau în alte producții. Văd un Marcello la fel de plin e pasiune, un prieten adevărat într-o dragoste cu năbădăi cu Musetta.
Ne apropiem de finalul acestui an calendaristic. Știu că în partea a doua a stagiunii curente va fi tradiționalul Bal al Operei. La vară, bănuiesc că va fi o nouă ediție a Festivalului Opera Aperta, iar un eveniment deosebit de important îl va constitui premiera unei producții a operei Aida de Giuseppe Verdi - producție decalată din cauza pandemiei. Ce informații ne poți dezvălui despre momentele principale viitoare din calendarul acestei stagiuni?
Încercăm să punem în scenă cât mai multe titluri din vastul repertoriu pe care-l are instituția și titluri pe care nu le-am avut programate în ultima perioadă, precum Werther. Următoarea premieră va fi Aida, ca să aniversăm cei 105 ani (de la spectacolul inaugural al instituției) și lucrăm la această producție. E un proiect care a fost făcut pentru anul 2020, dar trebuie reactualizat din multe puncte de vedere și acum echipa de creație lucrează la asta, pentru că ne gândim ca până la finalul fiscal al acestui an să avem niște date pentru a demara producția în luna ianuarie.
Opera Aperta va închide stagiunea acestui an. La fel, ne dorim să creștem festivalul internațional, să avem invitați importanți, să fim prezenți în cât mai multe zone ale orașului cu diferite lucrări - unele, în primă audiție națională. Ne dorim foarte mult să avem un program cât mai vast cu putință.
Balul Operei va fi pe 1 martie, la fel, cu invitați de seamă. Sperăm din tot sufletul să avem finanțare, ca să ne putem permite toate lucrurile pe care ni le propunem să le facem.
Va fi o stagiune destul de încărcată și publicul va avea ocazia să vadă lucruri deosebite pe scena Operei Naționale Române clujene.