Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Leo Hussain
Dirijorul britanic va conduce Orchestra Filarmonicii "George Enescu" în concertele de stagiune din 14 și 15 noiembrie, de la Ateneul Român.
În serile de 14 și 15 noiembrie veți dirija Orchestra Filarmonicii "George Enescu" în interpretarea Concertului nr. 1 op. 15 pentru pian și orchestră în re minor de Johannes Brahms și a unor selecțiuni din "Patria mea" de Bedűich Smetana. Solist este pianistul Peter Donohoe. Așadar, două lucrări marcate de un romantism profund. Cum ați ales programul?
Da, într-adevăr, este un program muzical foarte romantic. Dar ce mi se pare și mai interesant este că ambele sunt niște lucrări care integrează muzică folclorică în discursul muzical. Brahms și Smetana au fost doi dintre cei mai geniali compozitori în ceea ce privește sintetizarea ideilor folclorice în cadrul limbajelor lor muzicale personale. Foarte des, dacă avem elemente folclorice în muzică, se simt precum citate. Însă, în aceste două lucrări, influența folclorică este o parte esențială a discursului muzical.
Ambele lucrări sunt capodopere romantice, într-adevăr, însă bineînțeles că au caracteristici foarte diferite. Opusul semnat de Brahms este unul dintre concertele pentru pian monumentale din repertoriu. Este o plăcere grozavă să îl interpretăm împreună cu Peter Donohoe, care este un pianist britanic incredibil, care face parte - sper că nu l-ar deranja să afirm - din "școala veche". Are o istorie interpretativă extraordinară, a realizat numeroase înregistrări fabuloase. Îmi doresc de mult timp să colaborez cu el și mă bucur că în sfârșit am această oportunitate. Concertul pentru pian de Brahms este un "Everest", o lucrare masivă, epică, ce are de-a face cu viața și cu moartea. Este o piesă impregnată de tumult emoțional. Prima parte a fost compusă ca un răspuns la tentativa de suicid a lui Schumann... În ceea ce privește conexiunea cu opusul semnat de Smetana - Schumann a încercat să se sinucidă sărind de pe un pod în fluviul Rin, iar tema râului este de asemenea prezentă în lucrarea lui Smetana, "Patria mea", bineînțeles, în cadrul poemului simfonic "Vltava". Așadar, este un program romantic cu elemente folclorice, în care cele două lucrări sunt conectate prin sugestia curgerii râului, care devine o temă comună.
Cum se simte revenirea la pupitrul dirijoral al Orchestrei Filarmonicii "George Enescu", ansamblu al cărui dirijor principal sunteți?
Este o întrebare care îmi este pusă de multe ori. Bineînțeles, este o plăcere uriașă. Avem o relație foarte lungă, ne cunoaștem foarte bine. Sunt norocos să revin de 3-4 ori în fiecare an, având în vedere funcția mea de aici. Ne cunoaștem reciproc calitățile și defectele. Se simte precum o revenire acasă, la familie, într-un fel. Este o conexiune foarte puternică.