Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu flautistul Matei Ioachimescu despre Turneul „Icons”

Publicat: miercuri, 24 Aprilie 2024 , ora 17.01

Flautistul Matei Ioachimescu propune, alături de percuționistele Irina Rădulescu și Maria Rizea, împreună cu „The Romanian Flute Ensemble” Turneul „Icons”, o serie de evenimente ce se desfășoară începând cu data de 9 mai, fiind dedicată muzicii pop-rock într-o tălmăcire clasică 

Turneul Național „ICONS” începe în data de 9 mai; subtitlul este „O experiență contemporană a legendelor pop-rock”. Aș vrea să ne vorbiți în primul rând despre acest aspect.

Este o mare bucurie pentru noi să ne adunăm împreună cu niște tineri muzicieni excepționali în jurul tratării unor legende din genul pop-rock. De ce spunem „tratare”? Pentru că, cu ajutorul unui colectiv extraordinar de compozitori contemporani, pornim de la teme ușor recognoscibile publicului larg, pe care le remodelăm într-o manieră proaspătă, contemporană, mai aproape de muzica cultă contemporană.

Prin urmare, publicul este invitat să trăiască niște experiențe sonore noi, completamente noi, sunt lucrări compuse pentru acest proiect. Pe de altă parte, să trezească niște emoții foarte puternice cu ajutorul și prin intermediul acestor teme ușor recognoscibile, din repertoriul unor artiști ultra-cunoscuți și zona muzicii pop-rock precum Michael Jackson sau Pink Floyd, Deep Purple sau Queen, Guns 'N' Roses sau Aerosmith.


Aș vrea să ne spuneți câteva cuvinte despre acest colectiv de compozitori.

Ideea de la care am plecat atunci când am început să construim acest proiect a fost de a aduce compozitori din diferite generații și din diferite spații geografice ale României și mai departe de granițele României, și așa am format o selecție de compozitori absolut minunați, precum Gabriel Almași sau Mihai Popean de la Timișoara, DanDe Popescu de la București, Ciprian Pop și Aurelian Băcan de la Cluj. Există și un moment pe care cel care vă vorbește aici l-a creat special pentru acest eveniment… și compozitorul și multi-instrumentalistul Jorge Rojas din Venezuela. Prin urmare, un proiect construit într-un colectiv de interpreți și compozitori deopotrivă pentru o formulă camerală absolut nemaiauzită. Pe lângă un ansamblu de flaute, unde veți asculta și veți vedea întreaga familie de flaute moderne, veți auzi și marimba bas și un set de tobe. Prin urmare, o formulă puțin neobișnuită. Îndrăznesc să spun că este, probabil, o formulă camerală unică în lume.


Privind afișul turneului, observăm muzicieni tineri. Vă adresați unui public mai tânăr?

Da, de ce nu? De fapt, ideea de la care am pornit cu acest proiect era tocmai să stragem tot mai mult public tânăr pe care să-l expunem la noi limbaje. Între timp, am remarcat că publicul tânăr poate că nu este un cunoscător al muzicii rock a anilor '90, '80, '70. Prin propunerea noastră, de fapt, reușim să atragem un public foarte divers, nu numai tânăr, dar de toate vârstele. Sigur că exuberanța acestor tineri muzicieni, plus profesionalismul cu care vin în fața publicului în ciuda vârstei foarte fragede este ceva ce atrage și inspiră și alți tineri.

Colaborarea cu un artist absolut desăvârșit cum este marimbafonista Irina Rădulescu... e o chestiune absolut încântătoare să vezi pe cineva care se exprimă în asemenea fel, la un asemenea instrument. Este deja un eveniment în sine. Plus cei șase flautiști care mă însoțesc în acest turneu sunt studenți ai Facultății de Muzică și Teatru de la Timișoara, dar se pregătesc deja pentru marile scene. Ei au deja o experiență formată în ultimii ani prin participarea la foarte multe proiecte de acest calibru. Și mezina grupului, iată, Maria Rizea, o percuționistă elevă a Colegiului de Muzică „Geroge Enescu” din București, ni se alătură de la doar 15 ani, inspiră și, cum spuneam, e foarte posibil ca tinerii din România să se simtă foarte aproape de acest proiect.

Interviu realizat de Petre Fugaciu