Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianista Alexandra Dariescu

Pianista Alexandra Dariescu revine în România vineri, 14 martie 2025, alături de Orchestra Filarmonicii Moldova Iași, sub bagheta dirijorului Nicolò Foron. Despre această reîntâlnire cu publicul ieșean și despre alte aspecte ale activității artistice, Alexandra Dariescu a stat de vorbă cu Ioana Țintea.
Alexandra Dariescu, o primă întrebare este legată de relația ta cu partitura Concertului în la minor pentru pian și orchestră de Clara Schumann, un opus pe care l-ai prezentat pentru prima dată publicului din România în cadrul festivalului Enescu, ediția din 2021. Care sunt, în opinia ta, principalele atuuri ale acestui Concert?
Este un concert pe care Clara Schumann l-a scris la frageda vârstă de 13 ani și a făcut premiera cu Mendelssohn dirijând și cu orchestra Gewandhaus din Leipzig la vârsta de 16 ani. Pentru mine este o lucrare plină de culoare, plină de tehnică briliantă. Mi se pare că în scriitura sa nu a avut nici o frică, nici o temere. Din punct de vedere tehnic acest concert este foarte greu, are foarte multe salturi și ea avea o mână extrem de mare, dar este un concert foarte inovativ. Este prima dată când partea a doua de concert este numai pentru pian și cello, lucru care a influențat pe alți compozitori și pe Brahms bineînțeles, că în concertul lui nr. 2 folosește un episod foarte frumos de solo cello cu pian, parcă aduce toată lumina într-o vâltoare de nori. În partea a doua parcă vine lumina soarelui numai de pian și violoncel. Este un concert care provine din inimă spre inima interpretului, dar și a publicului. Este scris foarte mult în maniera lui Chopin și este o lucrare strălucitoare, care este absolut iubită de fiecare public, oriunde cânt acest concert.
Anul trecut la casa britanică Signum Records ai lansat ce de al nouălea album care include concertele op. 7 de Clara Schumann și op. 16 de Edvard Grieg. Pe durata documentării pentru acest compact disc, ce informații deosebite ai descoperit despre lucrarea semnată de Clara Schumann?
Am avut o descoperire fascinantă, pentru că printr-o prietenă foarte bună din America, am descoperit și am cunoscut-o pe stră-stră-strănepoata Clarei și a lui Robert Schumann, o doamnă extraordinară, care nu are nici o legătură cu muzica, care locuiește în America și cu care am avut o discuție fascinantă, și a spus un lucru foarte frumos: fără Clara nu ar fi existat Robert. Dacă ne gândim în urmă, Robert a fost student la Drept, a renunțat aceste studii și a început să compună. Nu era cunoscut de nimeni, absolut nicăieri, dar Clara Schumann era una dintre cele mai cunoscute nume muzicale din toată Europa. A concertat peste tot, era considerată un copil minune. A crezut în Robert și l-a iubit atât de mult și i-a promovat lucrările peste tot, nu exista recital în care să nu cânte o lucrare de-a lui Robert și mi-am dat foarte mult seama că ce a spus stră-stră-strănepoata este foarte adevărat: fără Clara nu l-am fi avut pe Robert.
De multă vreme te preocupă în mod special creațiile compozitoarelor. Ce semnificație are acest Concert de Clara Schumann în parcursul tău artistic?
Pentru mine Clara Schumann este un model de viață. A fost o femeie atât de puternică, nemaivorbind de faptul că a fost un fel de super woman, a concertat atât de mult, a avut o familie, a avut șapte copii, a avut grijă de Robert, a compus, a scris. Pentru mine, nivelul ei de reziliență și de determinare a fost ceva extraordinar care mă inspiră în tot ceea ce fac. Am cântat acest concert al ei peste tot în lume și pe oriunde merg este premieră a acestui concert, iar visul meu și faptul că l-am înregistrat pe CD este ca multă lume să îl cunoască, să îl îndrăgească, să îl promoveze, să îl cânte, să îl difuzeze la radio, să fie numele Clarei Schumann o constantă pe scenele noastre, pentru că este un nume care absolut merită, iar creațiile ei sunt extraordinare și merită într-adevăr să fie ascultate.
Ce poți să ne spui despre colaborarea cu dirijorul italian Nicolò Foron?
De-abia ne-am cunoscut muzical. Noi ne-am văzut în backstage la Royal Festival Hall în Londra acum câțiva ani, dar nu am concertat niciodată împreună. Este un tânăr dirijor foarte determinat, este plin de curiozitate, mi-a plăcut că a lucrat cu orchestra în detaliu, pentru că nu avem numai un singur concert cu cel de Clara, dar cântăm împreună și Rondo-ul de Mozart, care, pentru mine, vă spun sincer, astăzi am avut lacrimi în ochi, prima dată când a început orchestra să cânte, pentru că acest Rondo a fost lucrarea cu care eu am avut debutul ca și solist la vârsta de 9 ani. Iar acum este prima dată când această lucrare a sunat din nou, nu am mai cântat-o de de atunci, de la vârsta de nouă ani și într-adevăr a fost extraordinar, iar Nicolo, efectiv a lucrat în foarte mare detaliu și a inspirat orchestra și pe mine bineînțeles și cred că va fi un concert extraordinar de vineri seară.
Ai menționat într-o postare că fiecare revenire este un dar. Cu ce gânduri aștepți reîntâlnirea cu publicul din Iași?
Este cea mai mare bucurie. Vin cu o inimă așa de emoție, de recunoștință, de iubire și de-abia aștept să mă reîntâlnesc cu prieteni, cu familie, cu toți oamenii cu care am copilărit, care au crezut în mine, care mă susțin și este cea mai mare bucurie să vin acasă și sî concertez aici. Este primul concert care va fi fără profesoara mea, care, din păcate, s-a stins din viață acum câteva luni. Este prima dată când nu va fi în sală. Tot timpul a fost acolo. E inima plină de emoție, de bucurie, dar și tristețe. Dar, după cum știm, toți oamenii care sunt alături de noi, trăiesc în muzică și acesta este cel mai frumos dar.
Aș dori să ne îndreptăm atenția și către viitoarele evenimente din agenda ta. Ne poți oferi câteva repere?
Da, săptămâna viitoare sunt din nou la Londra și am un concert foarte special și greu cu Academy of St Martin in The Fields unde vom cânta Mozart și Clara Schumann, dar și niște lucrări de muzică de cameră cu concert maestru și cu solistul principal, sunt lucrări de Nadia Boulanger și Clara Schumann. Imediat după voi înregistra CD-ul numărul 10, care este un vis devenit realitate și se va numi Un vis de copil, iar în două săptămâni revin cu BBC Symphony Orchestra și cu dirijorul lor permanent Sakari Oramo, la Barbican în Londra, unde voi cânta concertul de compozitoarea britanică Doreen Carwithen. Este un concert foarte captivant, de 35 de minute pentru pian și corzi și va fi o celebrare a muzicii britanice în acest concert. Mă bucur din suflet că revin alături de orchestra BBC-ului.