Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Andrei Banciu

Publicat: vineri, 20 Decembrie 2024 , ora 17.07


Andrei Banciu, susțineți în data de 13 ianuarie 2025, un recital alături de violista Tabea Zimmermann. Recitalul de la Wigmore Hall va fi transmis în direct pe frecvențele Radio România Muzical. Cum ați descrie relația profesională pe care o aveți cu Tabea Zimmermann?

Am cunoscut-o pe Tabea Zimmermann atunci când mi-am început activitatea didactică la Facultatea de Muzică „Hanns Eisler", în Berlin. Ea conducea aici o clasă de violă și eu am început să lucrez cu studenții ei și a fost de la bun început o mare bucurie pentru mine să asist și să fiu implicat direct în colaborarea cu ea. Această activitate a dus mai departe spre colaborarea noastră muzicală cântând concerte împreună, eu acompaniind și la unele cursuri pe care ea le-a susținut. Ultima oară, în iunie 2024 am cântat cu ea la un festival în Italia; acum câțiva ani, în Spania. Iar următorul proiect este, cum ați spus, recitalul de la Wigmore Hall, din 13 ianuarie 2025.


În 2019, ați susținut pe scena Sălii Radio un recital marca „Moștenitorii României muzicale" împreună cu violonista Ioana Cristina Goicea. Cum vă amintiți această experiență și care credeți că este importanța unui astfel de proiect?

Îmi amintesc cu mare plăcere de acest proiect! A fost chiar înainte de pandemie, perioadă care a însemnat pentru multă lume un fel de cezură importantă. Da, a fost o mare plăcere să particip la acest proiect și, în general, am găsit această inițiativă foarte lăudabilă. Mă bucur că, din câte am aflat ulterior, acest proiect continuă cu mulți alți tineri interpreți români.

În cazul nostru, am cântat acest concert, iar ulterior a fost imprimat și a apărut pe disc. A fost o mare bucurie să apărem împreună pe scena Sălii Radio!


Revenind la recitalul din 13 ianuarie, aș dori să ne spuneți cum ați ales programul?

Probabil ați observat că programul conține muzica a doi compozitori români. Vom cânta, între altele, Piesă de concert pentru violă și pian de Enescu, care este o lucrare de bază a repertoriului pentru aceste două instrumente, și vom cânta și Arioso et allegro appassionato de Stan Golestan, care este un compozitor mai puțin cunoscut din păcate chiar și în România, dar care a lăsat niște lucrări muzicale de mare valoare.

Întâmplător, în ultimii ani m-am ocupat destul de mult de cercetarea creației lui Stan Golestan, pe care îl consider o personalitate fascinantă. El a fost contemporan cu Enescu, au fost colegi, dacă nu chiar prieteni, în Paris.

Și cu Ioana Cristina Goicea am înregistrat de fapt în urmă cu câțiva ani, în premieră mondială, Sonata pentru vioară și pian de Stan Golestan, compusă în 1908 și a cărei premieră a dat-o chiar Enescu, cred că în anul în care a fost compusă, după care lucrarea nu s-a mai cântat; sau dacă s-a cântat, nu am reușit să găsesc dovezi ale acestui lucru. Noi am reușit să o înregistrăm și consider că a fost un lucru foarte important fiindcă este o lucrare de mare valoare.

Această lucrare pe care o voi cânta cu Tabea Zimmermann este, în schimb, destul de cunoscută violiștilor și se cântă frecvent, în România în orice caz. A fost de fapt dorința și ideea mea pe care i-am propus-o Tabeei Zimmerman de a include în program și această piesă și ea a fost foarte deschisă în acest sens.

Prin acest concert, într-un fel inaugurăm și „jubileul" nașterii lui Stan Golestan, fiindcă în 2025 se împlinesc 150 de ani de la nașterea sa (1875).

În jurul acestor două piese, am grupat și alte compoziții ce, într-un fel, au legătură cu George Enescu și anume lucrări sau compozitori care l-au inspirat extrem de intens pe Enescu. Anume, vom cânta Scherzo-ul de Brahms; este un lucru cunoscut că Brahms a fost un idol pentru Enescu. Acesta din urmă povestește chiar că l-a cunoscut pe vremea când era copil și cânta în Orchestra Universității de Muzică din Viena. Aici, Brahms venea la repetițiile orchestrei și dădea asfaturi și a putut să aibă contact direct cu el. De asemenea, vom cânta și niște piese de Robert Fuchs, un compozitor ale cărui lucrări nu sunt prea cunoscute astăzi; dar, la fel, Robert Fuchs a fost unul dintre profesorii lui Enescu la Viena. Și, pe lângă acești compozitori - Enescu, Golestan, Brahms și Fuchs, vom cânta și una dintre melodiile ebraice ale lui Joseph Joachim și cele trei minunate romanțe de Clara Schumann.

Interviu realizat de Ana Sireteanu