Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu prof. dr. Stephan Poen
Miercuri, 27 noiembrie, Ateneul Român va găzdui un concert omagial dedicat memoriei compozitorului și avocatului Nicolae Kirculescu, de la a cărui naștere se împlinesc anul acesta 121 de ani. Detalii despre acest eveniment ne oferă Stephan Poen, coordonatorul artistic al proiectului, într-un interviu acordat colegei noastre, Ioana Țintea.
Domnule Stephan Poen sunteți moderatorul și coordonatorul artistic al evenimentului omagial dedicat compozitorului și avocatului Nicolae Kirculescu. Cum a luat naștere ideea acestui proiect și cum ați conceput structura evenimentului?
Ideea acestui proiect a luat naștere datorită Uniunii Naționale a Barourilor reprezentată de președintele avocat doctor Traian Briciu și de consilierul avocat Danny Bârdan, personalități de mare cultură și prestigiu profesional și care au dorit prin acest proiect omagierea acelor artiști mari care au provenit din rândurile avocaților. Proiectul s-a inaugurat cu acest concert omagial în memoria maestrului Nicolae Kirculescu care a fost și un avocat înscris la baroul de Ilfov.
Concertul se organizează în parteneriar cu Filarmonica "George Enescu". Am avut parte de sprijinul entuziast al directorului său general, profesorul Marin Cazacu, de asemenea în parteneriat cu Radio România Muzical și cu TVR Cultural. În cadrul acestui program am căutat să oferim publicului, atât titluri de mare popularitate și bucurie artistică ale lui Nicolae Kirculescu, cât și unele piese mai puțin cunoscute și care oferă niște dimensiuni cu totul deosebite ale spiritului său componistic, așa încât avem piese pentru orchestră și flaut cum este Drumul izvorului, o pastorală, studii pentru pian, de asemenea, celebrul momente muzical pentru pian și orchestră. Vor participa orchestra filarmonicii dirijată de Constantin Grigore, soliști vor fi flautistul Teodor Țîrlea și pianistul Alexandru Mihai Burcă, iar pentru un segment vocal deosebit ne bucurăm de participarea violonistului Valentin Albeșteanu și a pianistului Valentin Cucu, care vor acompania pe actrița Miruna Ionescu și pe doamna Marieta Bratu Kirculescu, văduva maestrului, artistă de variete și stabilită de aproape patru decenii la Paris.
Vom asculta piese vocale în stilul barocului sau al jazz-ului sau al șlagărelor de estradă de mare popularitate .
Așadar, un program divers.
O diversitate care atestă personalitatea deosebită a lui Nicolae Kirculescu, într-un studiu pe care i l-am dedicat, l-am definit creator componistic poliedric pluridimensional. Acest studiu va fi accesibil publicului începând din ziua concertului pe blogul meu stephanpoenmuzicologie. Nicolae Kirculescu rămâne în istoria noastră, a muzicii naționale, un creator cu totul deosebit, cu autenticitate simfonică de mare valoare în anumite piese, cu un lirism cameral foarte profund sau cu un baroc sobru, masiv, ori un jazz antrenant și chiar de avangardă fiind vorba de lucrări pe care le-a scris în perioada interbelică, iar, șlagărele, care sunt foarte populare continuă și astăzi să încânte publicul ori de câte ori sunt interpretate.
Acest concert inaugurează un proiect ce va continua în fiecare an. Vor fi manifestări dedicate memoriei acelor artiști a căror pregătire și formație au avut studiile juridice și experiența profesională în avocatură, la paritate cu vocația lor de compozitori, de interpreți, există artiști de operă, de operetă, dirijori care vor fi în viitor omagiați în cadrul acestui proiect.
Pe parcursul pregătirii și documentării pentru acest concert, cum l-am descoperit sau redescoperit pe Nicolae Kirculescu? În ce mod credeți că reușea să îmbine aceste două vocații, de compozitor și avocat, aparent atât de diferite?
Am aprofundat biografia sa și din această parabolă existențială a vieții sale, mi s-a părut foarte semnificativ un aspect muzical și un aspect familial. Aspectul muzical privește faptul că de la vârsta de trei ani, Nicolae Kirculescu a dovedit o abilitate pianistică, motiv pentru care studiul de pian l-a început la acea vârstă fragedă și în el s-a dezvoltat personalitatea unui pianist desăvârșit, deci muzica o percepea și o gândea prin această complexitate virtuozistică deosebită. Pe de altă parte, în familia sa a primit o educație extraordinară.
Mama sa era o contesă de origine maghiară din familia Banffy, iar tatăl său avea ascendenți în familia prinților Colonna și al conților Colesi din Italia. A primit o educație bazată pe o tradiție de familie în cultură, în spiritualitate, în virtuțile fundamentale etice ale vieții și atunci, intelectualismul său dezvoltat încă din vremea adolescenței și a anilor de liceu l-au orientat către studii de drept urmate în paralel cu studii universitare de muzică.
A urmat Conservatorul de la Viena, pe urmă Facultatea de Drept de la București și la Sorbona a realizat un doctorat în drept, urmând niște studii de artă dramatică. Complexitatea educației sale, profunzimea formației muzicale având la bază o pianistică de un virtuozism ieșit din comun sunt aspectele fundamentale care au influențat determinismul destinului său de artist.