Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Remy Franck, președintele juriului ICMA

Publicat: miercuri, 22 Ianuarie 2025 , ora 12.18
După anunțarea câștigătorilor premiilor International Classical Music Awards (ICMA) pentru anul 2025, a fost publicată lista laureaților ediției curente, care reunește 26 de nume - mai multe detalii despre procesul din spatele acestor premii aflăm de la Rémy Franck, președintele juriului ICMA.

În primul rând aș vrea să știu cum s-a desfășurat procesul propriu-zis de deliberare? Sunt convins că ascultătorii noștri sunt curioși în legătură cu acest gen de proces.

Primul pas este nominalizarea - fiecare membru al juriului International Classical Music Awards poate nominaliza până la zece înregistrări în fiecare categorie, ceea ce s-a și întâmplat, iar la finalul procesului de nominalizare am avut, anul acesta, 374 de înregistrări. Deja din acea etapă am putut observa că anumite înregistrări au beneficiat de mai multe nominalizări, astfel încât ne-am dat seama că vor face parte din finală, probabil. Apoi, de-a lungul celor trei runde am votat și am ajuns la acest rezultat, pe care l-am publicat.


Ați observat vreun trend nou, anul acesta? Mă gândesc că sunteți într-o poziție unică pentru a face o astfel de observație.

Trebuie să spun că nu a fost niciun nou trend. Noi căutăm cele mai remarcabile înregistrări, iar în final am observat multe apariții discografice semnate de artiști binecunoscuți, dar și multe cu artiști tineri sau mai puțin cunoscuți - cred că într-un fel aceasta este specialitatea International Classical Music Awards, deoarece noi ne uităm la întreaga piață, cu toate casele de discuri independente, iar la final am avut 17 case discografice diferite, de pe piața internațională, care au câștigat, ceea ce dovedește că nu ne uităm doar la numele mari, ci și la întreaga piață.


Care au fost reacțiile membrilor juriului? Credeți că anul acesta a fost ceva diferit?

Nu, cred că suntem cu toții specialiști în diverse domenii și avem o perspectivă de ansamblu destul de bună în legătură cu ceea ce a fost publicat, astfel că la final toată lumea a fost mulțumită de rezultat - cred că anul acesta avem un rezultat foarte bun.


Să vorbim puțin despre muzicienii români și muzica românească - am avut parte de vești bune anul acesta: discul cu Rapsodiile și Primele Trei Simfonii de Enescu înregistrat de Cristian
Măcelaru și Orchestra Națională a Franței a fost laureat cu Premiul pentru Muzică Simfonică; Premiul pentru Muzică de Cameră a ajuns la Cvartetul Danel, din care face parte violistul Vlad Bogdănaș; iar Premiul Special achievement, i-a revenit pianistului german Oliver Triendl, pentru un album cu muzică de Paul Constantinescu. S-ar putea spune că a fost un an bun pentru muzica clasică românească.

Da, într-adevăr. Cred că înregistrarea cu lucrările de Enescu, de la Deutsche Grammophone, a fost una dintre acelea pe care încă de la început le puteam vedea drept câștigătoare, deoarece aproape toată lumea din juriu a nominalizat această înregistrare, iar în fiecare dintre cele trei runde se afla în conducere, deci nu a fost nicio surpriză la final că această fantastică înregistrare a câștigat la categoria „Muzică simfonică”.

Cât privește premiul câștigat de Oliver Triendl, acesta nu a fost laureat pentru un singur disc, și pentru tot ceea ce a făcut - este unul dintre acei artiști care descoperă încontinuu lucrări care nu sunt atât de bine reprezentate în repertoriu sau poate nu au fost înregistrate... cred că am vrut să onorăm abilitatea sa de a înregistra atât de multe lucrări necunoscute - în acest fel este el remarcabil.


Presupun că este promițător faptul că, după o întreagă carieră în domeniul muzicii, sunteți, încă, surprins de noutăți.

Asta face totul să fie interesant, da! Mă bucur că putem să continuăm - acum deja am descoperit înregistrări pe care le vom avea, cu siguranță, anul viitor. Deci, continuăm și încercăm întotdeauna să descoperim noi artiști și noi lucrări, ceea ce este foarte incitant.

Interviu realizat de Petre Fugaciu