Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violistul Traian Boală, membru al Cvartetului Arcadia

Publicat: luni, 18 Noiembrie 2024 , ora 9.30

Volumul 4 din integrala cvartetelor de Mieczysław Weinberg, înregistrată de Cvartetul Arcadia, este nominalizat la categoria "Muzică de cameră" a International Classical Music Awards, ediția 2025. 

Fiecare dintre cele patru volume ale Integralei cvartetelor de Mieczysław Weinberg lansate până acum a fost nominalizat la International Classical Music Awards și s-a bucurat, în general, de apreciere internațională. Ce înseamnă această recunoaștere pentru Cvartetul Arcadia?

Este o mare onoare pentru noi să se întâmple lucrurile în acest mod consecvent, în fiecare an să fie nominalizat fiecare volum pe care-l lansăm. Este un lucru care ne bucură foarte mult și ne motivează, ne inspiră să continuăm pe aceeași linie. Ce ne bucură, iarăși, foarte mult, este faptul că apreciind atât de mult muzica lui Weinberg, suntem recunoscători că succesul pe care-l au înregistrările noastre contribuie la o restaurare a imaginii lui.


Deși înțeleg că ideea de a înregistra integrala cvartetelor aparține casei de discuri Chandos, se poate vorbi de o atracție a Cvartetului Arcadia pentru muzica acestui compozitor?

Da, cu siguranță! Într-adevăr, ideea a aparținut directorului casei de discuri Chandos și, inițial, când am primit această propunere, noi nu știam foarte multe lucruri despre acest compozitor. Dar, începând să citim lucrările lui, am descoperit o muzică mult peste așteptările noastre și am început să ne întrebăm foarte serios cum de o astfel de muzică nu este cântată tot timpul și nu este prezentă pe marile scene și nu se predă la școală, la istoria muzicii ș.a.m.d. Am observat cu claritate că Weinberg este un compozitor care merită să fie alături de toți marii compozitori care sunt în istoria muzicii.


Mieczysław Weinberg afirma cândva într-o scrisoare că ”un compozitor este cineva care știe cum să pună într-o lumină proprie, inimitabilă, ceva ce există în interiorul fiecăruia dintre noi.” Cum ați comenta?

Sunt foarte de acord. Mai mult de atât, este o idee pe care o aveam și eu de când eram student, ca o teorie pe care o observasem. Am susținut întotdeauna că geniul unui compozitor, a unui creator în general, stă în capacitatea de a săpa suficient de adânc în interiorul lui până acolo, în zonele în care suntem cu toții la fel. Și de acolo extrage și exprimă către restul omenirii sentimentele și perspectiva lui. Dar făcând lucrul ăsta, sentimentele și perspectiva lui devin inteligibile pentru toată lumea.


S-a zis despre limbajul muzical al lui Weinberg că împletește elemente tradiționale și contemporane, încorporează influențe etnice într-un stil unic. Care este perspectiva dumneavoastră?

Weinberg, ca orice alt compozitor de altfel, a utilizat diferite mijloace în limbajul lui. Putem să recunoaștem în muzica lui Weinberg și influențe de-ale lui Șostakovici deși, ca o mică paranteză, începem să ne întrebăm care pe care dintre ei a influențat. Că, având o relație foarte strânsă, e foarte posibil ca și Șostakovici să fi fost inspirat de Weinberg nu numai invers.

Și, într-adevăr, întâlnim și influențe tradiționale evreiești, în primul rând, dar și alte influențe etnice. Dar ce îmi atrage mie atenția în mod deosebit la Weinberg este felul în care construiește melodiile, temele. Are un mod atât de particular de a le construi și a le prezenta, încât mă trezeam pur și simplu fredonând, fluierând melodiile lui. În mod obsesiv, îmi bântuiau mintea atunci când cântam o perioadă mai lungă Weinberg. Și am apreciat foarte mult lucrul ăsta la el, capacitatea de a scrie melodii pe care lumea să le poată fredona și să ai acel sentiment de împlinire că o faci.


Ați putea să ne spuneți câte ceva despre procesul Cvartetului Arcadia dinaintea înregistrării unui volum cu cvartetele lui Weinberg?

Bine, avem deja o experiență în a aborda muzica lui, dar în momentul în care începem o lucrare în primul rând o citim în tempo împreună - indiferent că vor fi anumite desincronizări sau anumite probleme. Dar încercăm să înțelegem, să avem acest prim contact cu lucrarea, cât mai aproape de ceea ce compozitorul a intenționat, pentru că pe imaginea aceasta putem construi ulterior toate detaliile și toate lucrurile pe care le studiem. Să ai o imagine clasă asupra unei lucrări de la bun început, te ajută să nu pierzi contactul cu construcția finală. Pentru că există riscul… dacă citești o lucrare, intri direct în detalii, lucrezi toate detaliile din prima, începi să nu mai vezi pădurea de copaci și să descrii tot felul de elemente care nu au neapărat o legătură unul cu celălalt.

Este o muzică dificil de interpretat, de biruit.


Când va apărea următorul volum?

Următorul volum va fi și ultimul. Suntem fericiți să anunțăm că la anul se va încheia proiectul, un proiect de 6 ani. Deci, al șaselea disc va fi înregistrat la anul, în primăvară, și va urma apoi lansarea întregii colecții, probabil anul următor.

Ce ar mai fi interesant de adăugat, este faptul că vom avea o serie de trei concerte în cadrul Festivalului Enescu în toamna viitoare, cu nouă cvartete de Weinberg - câte trei în fiecare concert. Suntem foarte entuziasmați și încântați de oportunitatea asta!

Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu