Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu violonistul George Cosmin Bănică

Violonistul român George Cosmin Bănică revine mâine seară (7 februarie 2025) pe scena Sălii Radio pentru a interpreta Concertul în mi minor pentru vioară și orchestră op. 64 din creația lui Felix Mendelssohn, împreună cu Orchestra Națională Radio. Programul serii este întregit de Simfonia nr. 4 în mi bemol major - ”Romantica” de Anton Bruckner. La pupitrul dirijoral se va afla Dmitri Matvienko. Printre repetiții, George Cosmin Bănică ne-a oferit un interviu:
Veți interpreta Concertul în mi minor pentru vioară și orchestră op. 64 de Felix Mendelssohn. Celebrul violonist Joseph Joachim afirma în 1906: "Germanii au patru concerte pentru vioară. Cel mai important este cel al lui Beethove; al lui Brahms, îl egalează în seriozitate și profunzime. Cel mai bogat, mai seducător este concertul lui Max Bruch, dar cel mai intim, mai aproape de suflet este cel al lui Mendelssohn". Cum priviți dumneavoastră acest concert?
Sunt întru totul de acord. Ce ar mai fi de spus? Joachim a fost direct implicat, așa că părerea lui este mai mult decât avizată. Este într-adevăr un concert extrem de intim, cu care ascultătorii rezonează imediat. Începutul concertului este poate unul din cele mai plăcute auzului din câte există, este imediat asimilabil, este atât de dulce și atât de melodios, încât rezonează imediat cu oricine. Este un concert puțin caracteristic pentru acea vreme. Mendelssohn a venit cu câteva inovații - una din ele este chiar începutul, pentru că instrumentul solist începe să prezinte tema principală după numai o măsură și jumătate de introducere a orchestrei, ceea ce pe lângă faptul că este original, este și extrem de dificil. Este o temă extrem de delicată, după cum am spus și mai înainte. Este destul de dificil pentru violonist să prezinte această temă imediat, fără nici un fel de pregătire. Un alt element inovator este locul în care se găsește cadența - după cunoștințele mele, cred că este pentru prima oară când cadența unui concert este parte a construcției formale. Până atunci, până la Mendelssohn, în general, cadențele se aflau la sfârșitul părții întâi, erau pregătite de un tutti, aveau multe elemente improvizatorice, solistul trebuia să improvizeze. În sfârșit, ultimul lucru - totul este attacca, este monolit, se cântă dintr-o singură suflare, iarăși ceva nou.
Sunteți stabilit în Elveția, sunteți concert maestru al Orchestrei Tonhalle din Zürich. Cum se simte să reveniți în țară și mai ales pe scena Sălii Radio?
Mă simt extraordinar de fiecare dată când vin acasă, cu sau fără concert este una din plăcerile mele. Pentru mine, această scenă este importantă și ocupă un loc special și în cariera mea și în sufletul meu, pentru că am primit de-a lungul timpului foarte multe oportunități aici. Am debutat aici când eram în clasa a VIII-a sau a IX-a, cu concertul de Bruch.. am și înregistrat acest concert. Am revenit și de fiecare dată am avut experiențe foarte frumoase. Am și mulți prieteni în orchestră. Îmi face mare plăcere să revin acasă și să cânt. Așteptăm publicul să vină la concert și sper să se bucure de ceea ce avem de oferit. Este un program foarte bine ales. Este o combinație extrem de inspirată, Mendelssohn și Bruckner. Sper să le facă plăcere să asculte.