Interviuri Înapoi

AUDIO. 'Pe urmele lui Carl Filtsch' - un proiect al pianistei Ramona Munteanu

Publicat: joi, 25 Iulie 2024 , ora 12.45

Absolventă a Academiei de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca în anul 2005, pianista Ramona Munteanu a pus bazele, la Veneția, unui proiect cu scopul de a readuce în memoria vieții culturale venețiene și europene figura lui Carl Filtsch, unul dintre elevii lui Frédéric Chopin. Recondiționarea și îngrijirea constanta a mormantului lui Filtsch, organizarea unor evenimente, concerte, conferințe comemorative, la Veneția și în alte orașe, un material discografic cu muzica lui Carl Filtsch și cercetarea documentelor în biblioteci italiene și europene în vederea realizării unei biografii sunt câteva dintre obiectivele proiectului despre care a vorbit Ramona Munteanu.

"Pe urmele lui Carl Filtsch" este proiectul la care lucrați începând din acest an. Totul a plecat de la redescoperirea la Veneția a mormântului celui considerat un "copil minune din Transilvania". În ce stare ați găsit mormântul și cum s-a schimbat în această perioadă?

Buna ziua. Mulțumesc din suflet pentru această invitație. Am descoperit mormântul lui Carl Filtsch în perioada pandemiei. Din întâmplare trecusem pe lângă mormântul său și mi-am dat seama că aparținea acestui mic geniu transilvănean. Am fost surprinsă să găsesc mormântul în condiții de abandon care mi-au creat multă tristețe. Acesta a fost punctul de plecare al proiectului meu. Proiectul a început acum un an și în momentul de față am avut o mare realizare, deoarece un trunchi al unui copac uriaș care căzuse într-o noapte cu furtună puternică în fața mormântului, în fața plăcii funerare a lui Carl Filtsch a fost în sfârșit eliminat din acest loc. În momentul de față, mormântul a recăpătat o oarecare imagine decentă să spunem așa. Încă mai este mult de lucru pentru a pune la punct, pentru a înfrumuseța și a restaura placa funerară și tot ce este în jur, dar deocamdată sunt foarte mulțumită, pentru că am făcut mari presiuni la primărie pentru a eliminat acest trunchi de copac, deci să spunem că s-a făcut deja un mare pas înainte.


Vă desfășurați activitatea în Italia de aproape două decenii. Care sunt în opinia dumneavoastră diferențele de percepție ale activității lui Carl Filtsch între România, Italia, Europa să spune, cum
este văzut elevul lui Chopin în zilele noastre?

Voi porni din Italia, pentru că locuiesc aici cum bine ați spus de mai mult de 18 ani. În Italia nu este cunoscut aproape deloc, foarte puțină lume am întâlnit care cunoștea acest nume, mă refer mai ales la muzicieni clasici pe care îi cunosc și îi frecventez tot timpul. Pentru mulți dintre ei a fost o mare surpriză, o mare descoperire. În Italia este destul de puțin cunoscut. Am întâlnit recent un domn care se numește Gianluigi Bresciani care de mulți ani face cercetări asupra acestui personaj, asupra acestui mic geniu și cu care avem în plan să scriem împreună o carte, deci să facem cercetări prin arhive, iar dintre muzicieni cum vă spuneam, foarte puțini care cunosc acest nume și de aceea mi-am propus să îl fac cunoscut aici în Italia. În România este foarte bine cunoscut, mai ales în zona Transilvaniei datorită concursului-festival care îi poartă numele, care are loc din 1995 și în fiecare an atrage foarte mulți tineri și din străinătate datorită unor premii substanțiale. Este un concurs internațional, iar președintele juriului este Csiki Boldizsar, domnul prof.dr. de la academia de muzică pe care îl cunosc foarte bine și cu care colaborăm și prin doctoratul unui fost student de-al său care s-a ocupat de figura lui Carl Filtsch și cu care sper să am mereu de-a face, cel puțin în următorii ani.


Partea proiectului va fi și un disc cu muzica lui Carl Filtsch. V-aș ruga să îmi vorbiți din punctul dumneavoastră de vedere
despre creația sa. Ce ați ales pentru acest material discografic și când va fi disponibil?

Am descoperit că piesele lui Carl Filtsch sunt în număr de 20, ceea ce s-a cunoscut de puțini ani de fapt, pentru că la început se cunoșteau doar opt lucrări, datorită domnului Peter Szaunig care a editat primele sale lucrări, iar în anii '90 au fost redescoperite multe lucrări datorită domnului muzicolog Ferdinand Gajewski, care este un muzicolog american și care a găsit aceste lucrări datorită unui strănepot al lui Carl Filtsch sau al fratelui lui Carl Filtsch mai bine zis, care locuia la Londra. În momentul de față există aproximativ 20 de lucrări și mi-am propus să le învăț pe toate. Încă mai este de lucru, dar să spunem că sunt cel puțin la jumătatea drumului. Primele înregistrări le voi face în septembrie la Lugano și sper ca la sfârșitul anului viitor, când se vor împlini 180 de ani de la moartea lui Carl Filtsch, sper ca întregul proiect discografic care probabil va conține două CD-uri să fie deja gata. Sper ca în aceeași perioadă să reușim împreună cu domnul Bresciani să realizăm și această carte biografică și să sperăm că vom avea energia, motivația și susținerea necesară pentru a reuși să completăm acest proiect. Îmi doresc mult să fac cunoscute și piesele acestea care nu se cunosc. Unele dintre ele nu au fost înregistrate sau au fost înregistrate o singură dată de o pianistă japoneză care este și ea îndrăgostită de Carl Filtsch, Chiyo Hagiwara. Ea a înregistrat aproape toate lucrări lui Filtsch și multe dintre ele nu se cântă aproape deloc. Este o mare bucurie să le pot descoperi, pentru că sunt deosebit de frumoase.


Un album, un volum biografic și știu că este în lucru și un documentar Carl Filtsch. Cine vă ajută în acest demers?

Documentarul a fost deja făcut de o doamnă regizoare cu care ne-am cunoscut tot din această pasiune comună pentru Carl Filtsch, doamna se numește Brigitte Drodtloff. Este o regizoare faimoasă în Germania, locuiește la Munchen. Dânsa a realizat un documentar care va fi practic un fel de publicitate pentru un film artistic pe care dorește să îl realizeze și cu care deja a pornit la drum, dar încă nu a reușit să adune banii necesari pentru a porni acest demers, că pentru a realiza un film artistic implică foarte multe resurse. Împreună cu doamna Brigitte dorim să realizăm și aceste concerte cu proiecții audiovizuale și mai multe lucruri împreună, pentru că dorim să reîmprospătăm și să ducem mai departe memoria acestui geniu, Carl Filtsch.


Vorbim așadar despre un proiect amplu, un proiect care se întinde iată pe câțiva ani din câte am aflat până acum. Cei care doresc să se alăture, cum o pot face?

În momentul de față suntem foarte bucuroase pentru că în sfârșit avem atenție și avem o susținere, deocamdată, morală. În viitor, probabil că vom lansa o campania de fundraising pentru a încerca să adunăm puține resurse financiare, pentru a avea puțină susținere și economică. Deocamdată dorim să facem public acest proiect și pe viitor, dacă cineva va fi atât de binedispus să ne ajute și din punct de vedere financiar am fi foarte fericite, dar totul la vremea respectivă. Deocamdată sunt foarte recunoscătoare pentru ceea ce se întâmplă și mă bucur să simt că există un entuziasm și un impact pozitiv asupra persoanelor, nu doar muzicieni, ci și melomanilor, cei care iubesc muzica sau cei care pur și simplu sunt curioase să afle o poveste, una tristă, dar foarte particulară, pentru că figura acestui muzician reprezintă o punte între România, Italia, Germania, este cumva o figură simbolică aș spune. Nu este doar un compozitor care aparține țării noastre, ci aparține întregii Europe și ne leagă mult și de Chopin, de Liszt, de toată istoria muzicii din perioada romantismului.


Interviu realizat de Lucian Haralambie