Cântăreți români peste hotare Înapoi
Cântăreți români peste hotare - basul Adrian Sâmpetrean
În 2007, la doar un de la absolvirea cursurilor de canto ale Academiei "Gheorghe Dima" din Cluj Napoca, basul Adrian Sâmpetrean devenea membru al Studioului de Cameră din cadrul Operei de Stat din München. În ultimul sezon, tânărul bas a fost admirat pe scenele Operelor din Düsseldorf și Duisburg și Operei de Stat din Hamburg în operele: Don Giovanni și Cosi fan tutte de Wolfgang Amadeus Mozart, Cenușăreasa și Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini, Boema și Tosca de Giacomo Puccini, Macbeth, Bal mascat și Rigoletto de Giuseppe Verdi.
Aflat într-o mică vacanță acasă la Cluj, Adrian Sâmpetrean a avut amabilitatea să ne dezvăluie câteva dintre proiectele sale.
Opera de Stat din Hamburg
Adrian Sâmpetrean, vă mulțumesc pentru amabilitatea de a-mi acorda acest interviu. Ascultătorii și cititorii site-ului Radio România Muzical vor fi bucuroși să afle ce face basul Adrian Sâmpetrean. V-aș ruga să începeți prin a puncta principalele dumneavoastră apariții din sezonul 2011 - 2012.
Pentru mine stagiunea 2011 - 2012 a fost marcată de începerea unui nou angajament fix la Opera de Stat din Hamburg după ce în iulie - august 2011 am apărut în Festivalul de la Salzburg unde am interpretat rolul Leporello din opera mozartiană Don Giovanni - reprezentând momentul cel mai important al carierei mele. În stagiunea 2011 - 2012 am activat la Hamburg și am avut câteva spectacole la Düsseldorf. În august voi fi în Australia cu opera wagneriană Aurul Rinului, iar în septembrie voi fi la Teatrul Balșoi din Moscova unde voi cânta din nou Leporello din Don Giovanni. Aceasta din urmă este o producție a Teatrului Scala din Milano. Mai târziu, în noiembrie - decembrie voi fi la Paris la Opera Garnier pentru câteva spectacole cu Cenușăreasa de Rossini.
"Oberto, Conte di San Bonifacio" la Teatrul Scala din Milano
Proiectele dumneavoastră sunt programate până în 2013.
Într-adevăr, în 2013 va fi un moment important pentru mine - în aprilie debutul la Milano, la Teatrul Scala cu Banco din opera Macbeth de Giuseppe Verdi, iar în luna mai în Oberto din prima operă verdiană Oberto Conte di San Bonifacio. Este o mare onoare pentru mine să fac acest rol la Scala chiar în anul Verdi, când se împlinesc 200 de ani de la nașterea sa.
Ce alte roluri intenționați să abordați în viitor?
Îmi doresc să abordez într-un viitor nu foarte îndepărtat roluri mai importante din repertoriul verdian precum Filip din Don Carlo și Zaccaria din Nabucco, Mefisto din Faust de Gounod - cu acesta din urmă chiar a existat o ofertă în această stagiune dar am refuzat considerând că încă nu este momentul. Pot să mai aștept, am doar 29 de ani.
Aveți un repertoriu operistic bogat - de la Mozart la Wagner și Richard Strauss. Care sunt rolurile în care vă simțiți cel mai bine?
Cel mai bine mă simt în repertoriul italian, în cel verdian și cel belcantist. De asemenea mă simt bine și în cel mozartian. Secretul meu este următorul: să găsesc modalitatea, păstrând în același timp caracteristicile de bază ale stilului, de a păstra un echilibru între vocalitate, interpretare și expresie muzicală. În concluzie, cânt și voi cânta în continuare repertoriul german, dar încerc cât se poate să mă axez pe cel italian.
Când vă aflați în fața unei noi partituri ascultați și alte variante interpretative? Ce repere vă luați?
Pentru mine cea mai importantă este munca alături de tatăl meu - basul Mircea Sâmpetrean, care de la admiterea în facultate a fost profesorul și mentorul meu. De aceea când mă aflu în fața unui rol fac tot posibilul să-l studiez timp de o săptămână alături de tatăl meu. De asemenea, audiția face parte din viața fiecărui artist liric pentru că la cei mai importanți interpreți găsești o sursă de inspirație, un bun exemplu.
Prin teatrele lirice
Ați urcat pe scene importante, veți urca pe cea a Teatrului Scala din Milano. În ce teatru v-ați simțit cel mai bine, până acum?
Pentru mine, cel mai important lucru într-un teatru este atmosfera din spatele scenei, din timpul procesului de creație al proiectului final. Relațiile interumane sunt, pentru mine, foarte importante pentru că au o influență asupra produsului final. Din acest punct de vedere, pot să spun că cel mai bine m-am simțit la Monte Carlo, unde a fost o atmosferă extraordinară. Pot să spun însă că în toate teatrele unde am cântat m-aș întoarce cu multă bucurie și cu o reală plăcere.
Pe ce alte scene lirice vă doriți să ajungeți să cântați?
Ca oricare cântăreț îmi doresc și sper să se concretizeze într-o bună zi să ajung pe scena Operei Metropolitan din New York. Din Statele Unite ale Americii am o singură ofertă, destul de îndepărtată, în 2016 cu Raimondo din Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti la Opera Lirică din Chicago. M-aș bucura să urmeze MET-ul și, de ce nu, Covent Garden din Londra.
Ce apreciați cel mai mult la un partener de scenă? Vă rog să și numiți câțiva dintre partenerii cu care ați colaborat.
Consider sinceritatea și omenia calitățile cele mai importante ale unui om. La baza oricărei evoluții stau calitățile umane, ceea ce am apreciat în primul rând la un artist. Aici o pot menționa pe soprana Edita Gruberova care m-a surprins ca artist și ca om. De asemenea, a fost o onoare pentru mine să fiu pe aceeași scenă și să colaborez cu Angela Gheorghiu. Pe lângă lecția de profesionalism pe care mi-a dat-o, am avut ocazia să cunosc un om de o mare calitate. Cu Angela Gheorghiu am avut bucuria să cânt la Hamburg într-un spectacol cu opera Boema de Giacomo Puccini din distribuția căruia a mai făcut parte și baritonul George Petean. Îi mai menționez pe tenorii Vladimir Galouzin și Zoran Todorovich - artiști care sunt un exemplu și de la care ai ce să înveți din toate punctele de vedere, nu doar artistic și scenic.
Montări preferate
Dintre montările la care ați participat în care v-ați simțit cel mai bine? Vă întreb de asemenea dacă vă plac montările clasice sau cele moderne?
Sunt adeptul montărilor clasice, ceea ce nu înseamnă că sunt împotriva montărilor moderne. Prefer punerile în scenă care au o motivație concretă. Nu-mi plac acele montări în care nu găsesc o motivație, ele sunt făcute doar ca să fie altfel. Nu refuz montările moderne și amintesc aici una dintre producțiile interesante și distractive la care am participat - cea cu Don Giovanni de Mozart de la Salzburg. O montare aparte în care acțiunea se petrece într-o pădure, motiv pentru care regizorul a apelat la o scenă rotativă. Recunosc faptul că la început am fost puțin sceptic în ceea ce privește modul cum a gândit regizorul Claus Guths personajul Leporello - un om dependent de droguri, agitat, care se cățăra în copaci și alerga dintr-o parte în alta. Când am ajuns la fața locului și au început repetițiile mi-a făcut o deosebită plăcere pentru că tot ce se întâmpla avea o motivație, un sens - lucru foarte important pentru spectatori, care nu trebuie sa aibă nevoie de un mic fascicul explicativ la ceea ce se întâmplă pe scenă.
Ați colaborat cu dirijori importanți. De la ce dirijor ați învățat cel mai mult?
Am avut o colaborare frumoasă și fructuoasă cu Axel Kober - dirijor și director artistic la Opera din Düsseldorf, un muzician care-ți dă o foarte mare siguranță pe scenă. Am lucrat cu plăcere și cu Simone Young - de la Opera din Hamburg, cu care voi debuta în Recviemul de Verdi în 2013 și aștept cu nerăbdare și cu mult drag prima colaborare cu Daniel Barenboim, în octombrie 2013 la Berlin, cu opera Trubadurul. Va fi o distribuție în care mă simt onorat să mă număr: Placido Domingo, Jonas Kaufmann și Anna Netrebko.
Cum vă petreceți timpul liber atunci când aveți o pauză între repetiții sau spectacole?
Încerc să fac mult sport, îmi place să ascult toate tipurile de muzică și încerc cât pot de mult să-mi petrec timpul liber cu familia.
Un gând pentru ascultătorii și cititorii site-ului Radio România Muzical.
Să savureze întotdeauna muzica și să se bucure de ea pentru că "muzica", pe lângă viață, este cel mai frumos dar pe care l-am primit de la Dumnezeu.