Cântăreți români peste hotare Înapoi

Cântăreți români peste hotare - basul Alin Anca

Publicat: joi, 30 Mai 2013 , ora 12.44
A cunoscut debutul pe scena lirică la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, orașul în care a absolvit Academia de Muzică "Gheorghe Dima". Clujenii l-au putut admira în roluri precum: Don Giovanni din opera omonimă de Wolfgang Amadeus Mozart, Fiorello din Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini, Tom din Bal mascat, Monterone din Rigoletto și Marele Inchizitor din Don Carlo de Giuseppe Verdi, Colline din Boema și Comisarul imperial din Madama Butterfly de Giaccomo Puccini și Dulcamara din Elixirul dragostei de Gaetano Donizzeti - partitură pe care a interpretat-o în aprilie 2013 la Opera Națională din București. Viitorul solist al Operei din Hamburg ne-a dezvăluit câteva dintre proiectele sale, în cele ce urmează:


De la
Staatsoper Berlin la Opera din Hamburg


Alin Anca, vă mulțumesc pentru amabilitatea cu care ați răspuns să-mi acordați acest interviu. Ascultătorii și cititorii site-ului Radio România Muzical vor fi bucuroși să afle ce face basul Alin Anca. V-aș ruga să începeți prin a puncta principalele dumneavoastră apariții în sezonul 2011-2012.

Bună ziua. Și eu vă mulțumesc pentru invitație. Din stagiunea 2011-2012 mă aflu la Staatsoper Berlin, în studioul de operă. Principalele mele apariții au avut loc în opere, precum Traviata, cu rolul Il Dottore Grenvil, dar și Il Marchese, în aceeași operă, Comisarul Imperial, în Madama Butterfly și o operă modernă Der Kaiser von Atlantis de Viktor Ullman, în care am avut rolurile Der Tod și Der Lautsprecher.


Iar din toamnă veți merge la Opera din Hamburg.

Da, din toamnă merg la Opera din Hamburg, unde o să am roluri ca Ascanio Petrucci, în Lucrezia Borgia, de Donizetti, alături de Edita Gruberova sau Lodovico, în opera Othello de Giuseppe Verdi, Bonzo, în Madama Butterfly, de Giaccomo Puccini și Leporello în Don Giovani de Wolfgang Amadeus Mozart.


Elixirul dragostei
, la Opera Națională.

De curând, iubitorii operei v-au putut admira în Elixirul dragostei, la Opera Națională. Cum vi s-a părut regia, cum au fost partenerii dumneavoastră de scenă?

Partenerii de scenă au fost toți extraordinari, atât invitații, Ștefan Pop și Tatiana Lisnic, cât și Șerban Vasile, care e solistul "casei", toți ceilalți interpreți și corul, totul a fost extraordinar. Cât despre regie… modernă care a reușit să aducă un moment amuzant și plăcut pentru spectatori, cred eu.


Și pentru că am ajuns la regie, ați urmărit multe regii, ați jucat în unele dintre ele . Vă plac montările clasice sau cele moderne
?

Personal le prefer pe cele clasice. Cele moderne… cu o anumită rezervă, atâta timp cât nu vin în foarte mare contradicție cu ceea ce a vrut autorul să spună în libret și în muzică în același timp.


Dintre dirijorii cu care ați colaborat, de la care ați învățat cel mai mult
?

N-aș putea să vă dau un singur nume. De la toți cu care am lucrat, am învățat mult, mai ales în ultimul timp de la conducătorul studioului de operă de la Berlin, care se numește Boris Anifantakis. Am învățat mult și de la maestrul Davide Crescenzi cu care am cântat la București și de la maestrul Petre Sbârcea cu care am cântat la Cluj și cu siguranță mai sunt și alții pe care nu mi-i amintesc în momentul de față.


Proiecte


Ați amintit câteva roluri în care ați cântat.
Ce alte roluri intenționați să abordați pe viitor?

Pe viitorul apropiat, roluri adecvate vârstei, bineînțeles, ca Leporello de care v-am spus. Visul meu e să cânt Don Giovanni, care îmi place mai mult decât Leporello, deși ambele sunt foarte frumoase. Scopurile mele în acest sens ar fi Filip din Don Carlo de Giuseppe Verdi, din opera Faust, rolul lui Mefisto, de Charles Gounod și Boris Godunov din opera omonimă de Modest Mussorgski.


Când vă aflați în fața unei partituri, ascultați și alte variante
?Ce repere vă luați?

Cu siguranță. Din fericire, în prezent există multe variante la dispoziția noastră, din care putem învăța. Referitor la reperele pe care eu le am sunt întotdeauna marii clasici ai rolurilor pe care vreau să le interpretez, cum ar fi Boris Christoff, Cesare Siepi și alții din vremea lor, rămân preferații mei.


Am vorbit despre apariția dumneavoastră la București, în
Elixirul dragostei, alături de niște parteneri excelenți. Ce apreciați cel mai mult la un partener de scenă?

La un partener de scenă desigur apreciez disponibilitatea de a colabora și de a ști atunci când el trebuie să iasă în față - ca personaj principal în momentul respectiv - sau când trebuie să-l pună în valoare pe celălalt.


Aveți în față un început de carieră care se anunță glorios. Pe ce scene vă doriți să ajungeți să cântați
?

Visele mele nu sunt legate de a reuși să cânt pe o anumită scenă. Ceea ce îmi doresc de la viitorul carierei mele e pur și simplu să cânt cu plăcere, să am în jurul meu oameni cu care să îmi facă plăcere să cânt și să facem împreună lucruri frumoase. Unde va fi asta, Dumnezeu știe și sunt lucruri de care nu mă îngrijesc eu.


Ce hobby-uri are Alin Anca. Cum vă petreceți timpul liber
?

Îmi place să merg în natură și principalul meu hobby, ca să zic așa, este istoria, în special istoria românilor.


Un gând pentru ascultătorii Radio România Muzical.

Știu că la noi în țară vremurile sunt grele, dar eu cred că trebuie să avem încredere în potențialul românilor, care e apreciat peste tot în străinătate și să sperăm că lucrurile vor fi mai bine, iar între timp, le recomand să se aplece spre muzica de operă, spre muzica clasică, care are capacitatea de a înnobila omul și de a aduce un plus de frumos în caracterul și în viața fiecăruia.



Jeanine Costache