Cântăreți români peste hotare Înapoi
Cântăreți români peste hotare - soprana Iulia Dan
"O tânără talentată, o apariție încântătoare cu un glas frumos de soprană lirico-lejeră, bine condus și cu pianissimi superbi" - se scria în martie 2011 după debutul Iuliei Dan pe scena Operei Naționale București în Gilda din opera "Rigoletto" de Giuseppe Verdi. A absolvit Universitatea de Muzică București la secția canto - clasa sopranei Maria Slătinaru Nistor, câștigând încă din timpul studenției premii importante. Talentul său a fost confirmat și peste hotare - în 2011 la Concursul Belvedere din Viena când a primit un premiu special ca cel mai tânăr finalist. Iulia Dan a devenit în același an membru al Studioului de operă din cadrul Operei de Stat Bavareze din München.
Vă mulțumesc pentru amabilitatea cu care ați răspuns acestui interviu, într-o perioadă frumoasă, plină de împliniri profesionale, dar și foarte aglomerată și aș începe de la ultima premieră la care ați participat în luna octombrie 2012, opera "Babylon" de Jörg Widmann. Despre ce este vorba?
În Babylon este vorba despre distrugerea și formarea lumii de la început, în mijlocul acestui eveniment fiind o poveste de dragoste a unui bărbat, împărțit între iubirea fizică și iubirea platonică. Aceste două elemente fiind reprezentate de Inanna, care este preoteasa a iubiri și a războiului și Seele - Sufletul, care, după cum spune și numele este bineînțeles, reprezentanta iubirii platonice, superioare. În paralel, în operă e prezentată o perioadă care a marcat formarea săptămânii, cu foarte multe zeități, cu un comportament, să zicem, puțin orgiastic, pe ici, pe colo prezent în operă. O lume semi-păgână, după un cataclism sau după "potop"; e o operă destul de tulburată.
Este o operă modernă care va fi prezentată și în festivalul de operă de la München, în 2013.
Da. Bineînțeles, pentru că a fost un mare succes, premiera și toate reprezentațiile au fost cu casa închisă. La început producătorii au fost puțin sceptici, dar Widmann este un compozitor foarte iubit în Germania, drept pentru care nu cred că ar fi avut cum să fie un eșec, mai ales că a fost o premieră extraordinar de așteptată și de dorită și s-a muncit foarte mult. A fost destul de dificil, pentru că muzica a fost scrisă pe parcursul repetițiilor, a venit până în ultimul moment, până în ultima săptămână. Orchestra a văzut prima oară muzica pentru ultimul tablou cu patru zile înainte de premieră, deci, bravo, în primul rând, Orchestrei Operei din München, pentru că au făcut o treabă excepțională. Experiența a fost extraordinară, a fost pentru prima oară când am participat la ceva, parțial, haotic și cu un final foarte bun.
Această participare v-a adus și experiența de a lucra cu un dirijor important ca Nagano. Cum a fost această colaborare?
A fost o colaborare interesantă. Kent Nagano este un dirijor extraordinar de calm și pot să spun că e un dirijor bun pentru a căpăta experiență de scenă. El nu este un dirijor care să ajute extraordinar de mult cântăreții, asta se știe, dar într-un fel e bine, pentru că, fiecare este pe cont propriu și toți trebuie să ne descurcăm. A fost un pic dificil pentru noi, fiind o operă modernă, cu o partitură extraordinar de stufoasă, cu multe indicații, foarte imprevizibilă și putem spune că, până la urmă, el a oferit acel element de stabilitate de care am avut nevoie. A fost o experiență foarte bună și o șansă de a lucra cu el.
Dintre muzicienii cu care ați colaborat până acum, de la care ați învățat cel mai mult, pentru că sunteți într-o perioadă în care învățați?
Până acum am avut posibilitatea de a lucra cu Ascher Fisch, un compozitor care dirijează destul de mult la München, dar pentru că nu au fost producții noi, nu am apucat să lucrăm îndeaproape. În majoritatea situațiilor avem o repetiție cu orchestră, după care suntem, deja, pe scenă, și nu avem posibilitatea de a colabora serios cu dirijorul respectiv, ci doar să urmărim indicațiile. Cel mai mult am avut de învățat de la asistentul domnului Nagano - Christopher Ward, cel care a fost dirijorul producției noastre proprii de anul trecut - "Vulpea cea șireată" de Janacek. Christopher Ward este un tânăr dirijor englez foarte talentat, care a lucrat cu noi, foarte dispus și disponibil să ne învețe foarte mult. Ne-a deschis ochii - cel puțin mie, destul de mult.
Ce proiecte aveți pentru următoarea perioadă de timp?
În următoarea perioadă, mai am spectacole și concerte la München, în "Hansel și Gretel", în "Jenufa". Noi, la Studioul de Operă, avem producția noastră proprie - "Elegie pentru tânăra iubire" de Hans Werner Henze, avem un recital de lieduri și un concert destul de important la Teatrul Kinder - teatrul nostru pentru concerte. Eu personal, ca majoritatea celor care termină aici anul II, trebuie să dau audiții pentru a vedea care este următorul pas în cariera mea.
Ce roluri aveți în pregătire?
Acum am primit o ofertă, o întrebare de fapt, și trebuie să mă gândesc, dacă vreau să fac Constanze din "Cosi fan tutte", la Teatrul Gärtnerplatz, aici în München. Pentru acest rol am posibilitatea să lucrez cu Richard Trimbon. A lucrat întreaga lui viață cu cei mai mari dirijori și noi putem pregăti roluri cu el. Este unul dintre cei mai mari specialiști germani în Wagner, Mozart și Strauss. Anul trecut am învățat Susanna din "Nunta lui Figaro", iar anul acesta, aș vrea să încep să învăț Traviata cu el, pentru că are indicațiile de la Carlos Kleiber și e absolut extraordinar. De asemenea, trebuie să învăț mai departe repertoriul meu de belcanto, roluri ca Lucia și Norina. Mai departe, depinde și de rolurile pe care voi ști că le voi face la anul, în funcție de "casa" unde voi merge să cânt mai departe.
Ați amintit de niște audiții pe care le veți da. Pentru ce scene sunt aceste audiții?
Sunt scene ca Dusseldorf, Hanovra, Dresda. Am mai dat deja o audiție la Bonn, unde am avut succes și mai departe trebuie să vorbesc cu agenta mea, care în fiecare zi îmi spune unde mai pot da o audiție și discutăm împreună ce e mai bine pentru mine.
Ați participat, iată, la o montare modernă. Probabil că, fiind la München, ați văzut mult alte montări, unele moderne, altele clasice. Pe care le agreați cel mai mult?
Atunci când am venit, nu mă așteptam să înceapă să-mi placă prea mult producțiile moderne și de fapt cred că tot anul trecut, până am avut noi producția noastră modernă cu "Vulpea cea șireată", am fost, din principiu, contra. Normal, influențată și de mediul din care vin eu, din România, unde să spunem că noi nici nu prea avem contact cu producții moderne. Priveam o producție modernă din perspectiva schimbării formei, fără nimic consistent, în care se neglijează toate lucrurile esențiale din partitura inițială. Dar, venind aici și lucrând mai îndeaproape cu dirijori și regizori tineri, foarte talentați și cu idei foarte multe, am văzut în producțiile lor moderne că încearcă, printr-o abordare mai nouă, să aducă publicul mai aproape de probleme care pot fi în continuare actuale. De exemplu, asta se va întâmpla acum cu noua producție de Rigoletto, privită dintr-o altă perspectivă: dilema lui Rigoletto nu stă în handicapul fizic, pe care îl are și nici în poziția lui socială, ci din conflictul său interior, care generează relația lui cu Gilda și problemele cu cei din jur. Producții moderne, de foarte multe ori, transformă niște povești care ar putea să pară în ziua de astăzi basme, complet nerealiste, în niște povești cu probleme sociale și cu niște personaje reale, multidimensionale, ceea ce mi se pare foarte interesant. Chiar dacă uneori mesajul nu trece mai departe de scenă, în esență, ideile sunt bune. Poate este doar o problemă de timp, până se curăță să spunem, toate lucrurile care sunt în plus și atunci rămâne ideea de bază a producțiilor moderne: scoaterea la iveală a esenței și nu atât a lucrurilor neesențiale, de butaforie, mâncare de plastic ș.a.m.d. din producțiile "clasice".
Când vă aflați pe scenă, ce apreciați cel mai mult la un partener?
Apreciez foarte mult energia. Din ce am observat aici, lucrând și cu colegii mei, energia și spontaneitatea sunt extraordinar de importante, pentru că de cele mai multe ori, lucrurile nu merg sută la sută cum este planificat. De fapt, asta face și diferența în timp. Capacitatea de a se descurca într-o situație neprevăzută, pentru că de foarte multe ori, muzical, tehnic și scenic, orice se poate întâmpla și în momentul respectiv, lucrurile trebuie să continue.
Aveți idoli, în acest moment, printre artiștii importanți?
Nu pot să spun că am idoli, am cântăreți, la care apreciez diferite lucruri. De exemplu, a fost o revelație pentru mine când am văzut-o pentru prima oară live pe Renee Fleming, cântând în "Cavalerul rozelor", interpretând Mareșala, unul din rolurile ei de bază și unul dintre rolurile în care este cea mai apreciată. Tehnic, muzical, din toate punctele de vedere, mi s-a părut, pur și simplu, excepțională. O apreciam dinainte, am avut întotdeauna admirație pentru felul ei de a cânta, de a juca, dar acum văzând-o live, am apreciat-o cu atât mai mult.
Ce hobby-uri are soprana Iulia Dan? Cum vă petreceți timpul liber?
Timpul liber mi-l petrec foarte liniștit. Îmi place foarte mult să alerg, asta e ceva mai nou. E ceva care am început să fac de când m-am mutat la München, pentru că este un oraș extraordinar de curat și de frumos, cu foarte multe parcuri.
E și o bună condiție fizică, până la urmă.
Bineînțeles, absolut necesară. Este încă un lucru pe care l-am aflat de când sunt aici și anume, o condiție fizică bună este esențială, pentru că avem un ritm amețitor al repetițiilor. Îmi place de asemenea să citesc, chiar foarte mult. Singura problemă este că nu am timp de un hobby mai interesant, adică un hobby mai activ, pentru că, din păcate, sunt aproape de dimineață până seara la repetiții, cu foarte mici momente de repaus.
Un gând pentru ascultătorii Radio România Muzical.
Să asculte în continuare muzică frumoasă.