Cântăreți români peste hotare Înapoi

Cântăreți români peste hotare - soprana Luiza Fatyol

Publicat: vineri, 18 Octombrie 2013 , ora 10.08

O soprană cu reale calități vocale care-i determina pe membrii juriului Concursului Hariclea Darclee să-i acorde premiul al III-lea. Numele ei - Luiza Fatyol, astăzi solistă a Operei din Düsseldorf. La Academia din Cluj a studiat canto cu Ana Rusu, debutând apoi pe scena Operei Maghiare în rolul Carolina din opera Căsătoria secretă de Domenico Cimarosa. O bună experiență artistică a dobândit urmând cursurile de măiestrie cu Viorica Cortez și Christina Park, la Paris și Roma, dar și pe scena Operei din Düsseldorf - ca membră a Studioului de operă unde a evoluat în roluri mozartiene precum: Susana din Nunta lui Figaro, Papagena din Flautul Fermecat și în producții moderne, cu opere de Erin Stoch și Alexander Zemlinsky. La încheierea sezonului 2012 - 2013, Luiza Fatyol ne-a dezvăluit câteva dintre proiecte:


Luiza Fatyol, mulțumesc pentru interviul acordat. Ascultătorii și cititorii site-ului Radio România Muzical vor fi bucuroși să afle ce mai face Luiza Fatyol, una dintre cele mai valoroase soprane ale tinerei generații. Vă rog să punctați ceea ce ați făcut în acest sezon și ce veți face în sezonul următor.

Mulțumesc frumos pentru apel și pentru cuvintele frumoase. Am avut o stagiune frumoasă, a fost un an bun, roluri frumoase, în Carmen, Nunta lui Figaro, o operă modernă de Erin Stoch, în care am interpretat prințesa, adică rolul principal, Prințesa și bobul de mazăre se cheamă opera, un spectacol pentru copii, pe scena mare cu orchestră. Este un spectacol frumos, colorat, este o plăcere.


Ce proiecte aveți pentru următorul sezon?

Următorul sezon începe în septembrie cu un turneu în China, în cadrul operei, cu producția Nunta lui Figaro. După acest turneu începem repetițiile la Don Giovanni, unde voi interpreta rolul Zerlina, Carmen din nou și Hansel și Gretel - în decembrie tot timpul se reia acest spectacol pentru copii.


Vă aflați pe o scenă germană Deutschen Oper am Rhein unde se știe că montările moderne sunt preferate de teatrele germane. V-aș întreba ce montări vă plac, cele clasice sau cele moderne?

Sunt un artist modern și tânăr și sunt pentru montările moderne, dar și pentru clasice. Sunt pentru tot ce înseamnă modern, dar cu sens și cu bun simț. Am avut, slavă Domnului, norocul să lucrez cu niște regizori foarte buni, chiar actualmente lucrez, dacă îmi permiteți, cu Immo Karaman. Este un regizor foarte, foarte cunoscut și foarte iubit în instituția noastră. Facem producția de Zwerg de Alexander Zemlinsky, o regie modernă, dar cu mare sens și cu un mare bun simț și o să fie un spectacol foarte reușit, sunt convinsă.


Din repertoriul pe care l-ați abordat până acum, în ce rol vă simțiți cel mai bine? Ce rol vă place cel mai mult să cântați?

Am cântat foarte mult Mozart aici - deoarece așa se începe și e și bine. Când am ajuns eu aici, acum aproape doi ani, nu vorbeam o boabă germană și a ajuns să-mi placă Flautul fermecat - Pamina, deși nu știu de ce, pentru că e foarte greu în germană și aici ne cam toacă cu limba, în sensul că ne vor pronunția perfectă și intenția și tot - ceea ce este un lucru bun. Îmi place și Susanna din Nunta lui Figaro, îmi place Frasquita din Carmen chiar dacă este totalmente altceva... este cu foc și cu temperament, ceea ce mă reprezintă foarte bine. Îmi place spectacolul Prințesa și bobul de mazăre de Erin Stoch, care este foarte drăguț și copiii sunt în delir absolut. Este un spectacol colorat, este un spectacol de 50 de minute, dar cuprinde tot și este o plăcere.


Ce roluri intenționați să abordați pe viitor?

Grea întrebare. Din nou Mozart, am în viitor o propunere pentru, Cosi fan tutte - Fiordiligi. Este un rol pe care mi-l doresc foarte mult. Este un rol greu, dar este o provocare, după care doresc să debutez în Rigoletto, în Gilda, rol pe care-l pregătesc și care mi-e din ce în ce mai drag, dar asta pentru anul viitor. Pentru următorii ani, bineînțeles ca orice cântăreț, și ca orice soprană în dezvoltare doresc să abordez repertoriul belcanto, deoarece mi-e tare, tare drag, Lucia di Lammermoor de Donizetti, iar într-un final, apogeul, să ajungem la Traviata, să sperăm, să fim sănătoși și să fim în putere.


Când vă aflați în fața unei noi partituri ascultați și alte variante interpretative? Ce repere vă luați?

La început ascultam foarte mult, acum, de obicei învăț întâi partitura, îmi fac eu o idee, iar după aceea ascult tot ce îmi place și simt că mi se apropie sufletului. Bineînțeles n-o pot evita aici pe Angela Gheorghiu, care întotdeauna mi-a plăcut și ea știe lucrul ăsta. Am ascultat destul de rar pe Maria Callas, dar îmi place extraordinar, ascult nu neapărat nume mari, îmi place tot ce ascult și apreciez tot ce este calitativ și frumos.


Ați participat la mai multe montări. Ce apreciați cel mai mult la un partener de scenă?

Este foarte important. Am avut noroc de parteneri extraordinari, aici, parteneri tineri, parteneri doritori de a crea ceva frumos, de a avea o energie bună și de a crea o legătură frumoasă pe scenă, o legătură credibilă și sinceră... este extraordinar când poți comunica cu partenerul, poți spune ce ți-ai dori, ce nu ți-ai dori. Este foarte bine când partenerul te simte și te ajută în momentele grele, când poate ai nevoie de ajutorul lui. Repet, în situația în care m-am aflat aici, pe scenă, am avut parte de niște colegi tineri. Ansamblul nostru este un ansamblu tânăr și asta face foarte mult, deoarece este totul proaspăt, este totul plin de dorință, de energie, o energie frumoasă în sala de lucru și în sala de spectacole.


Dintre dirijorii cu care ați colaborat până acum, de la care ați învățat cel mai mult?

De la fiecare câte ceva. De la fiecare, pentru că fiecare e specialist în anumite zone și repertorii. Am avut noroc cu Zauberflotte, de un dirijor austriac foarte bun, Wolfram Koloseus, care era minuțios, la fiecare măsură ne oprea și ne crea câte o lume aparte. A fost frumos, a fost frumos. Bineînțeles și cu șeful nostru muzical, să zic așa, Axel Kober, este un dirijor bun, un dirijor antrenant, care te ține într-o tensiune bună și într-o atmosferă frumoasă. Acum lucrăm cu Jonathan Darlington, pentru opera Zwerg; este un dirijor absolut fenomenal, pentru ce te face să creezi și cum te face să trăiești muzica.


Sunteți la început de drum, într-o perioadă de studiu intens. Cum vă petreceți timpul liber atunci când îl aveți? Ce hobby-uri aveți?

De aproape doi ani, aici suntem patru români ceea ce înseamnă că nu prea ne-am plictisit! În timpul liber dorm foarte mult. Sunt o fană a somnului și este cel mai bun medicament pentru mine. Când pot și când nu am repetiții, dorm. Când este soare și frumos ies și mă plimb pe malul Rhinului, ieșim cu colegii la un picnic, mai facem un grătar, chestii normale, firești, îmi place să mă bucur de viață, mă bucur de colegii mei de aici și de somn.


Un gând pentru ascultătorii Radio România Muzical.

Un gând bun, cu multă sănătate vă doresc și să savurați mereu muzica bună și de calitate.

Interviu realizat de Jeanine Costache