Cântăreți români peste hotare Înapoi
Cântăreți români peste hotare - tenorul Bogdan Mihai
Un tenor rossinian prin excelență este considerat tenorul Bogdan Mihai în peisajul liric internațional. În Contele Almaviva din Bărbierul rossinian a debutat la Opera Națională din București în 2007, iar debutul internațional și l-a făcut la Opera Germană din Berlin. Au urmat debuturile în alte roluri rossiniene - Don Ramiro din Cenușăreasa, Aureliano din Aureliano in Palmira, Adelberto din Adelaide di Borgogna, abordând și câteva partituri donizettiene precum: Ernesto din Don Pasquale, Ugo din Parisina D'Este, Tamas din Gemma di Vergy.
La Operele de Stat din Stuttgart și Dresda, Opera Germană din Berlin, Opera din Zürich, Theatrul Châtelet din Paris, Festivalul Rossini de la Pesaro, Sala Suntory din Tokyo, Bogdan Mihai a cântat sub conducerea muzicală a unor dirijori importanți ca: David Parry, Ion Marin, Horia Andreescu, Jean Christophe Spinosi, Alesandro De Marchi, Riccardo Frizza, Dmitri Jurowsky, Gullielmo Garcia Calvo, Giacomo Sagripanti, în regii semnate: Beat Feah, Martin Duncan, Timothy Nelson, Emilio Sagi, Grischa Asagarof, Stefan Herheim, Pier'Alli, Katharina Thalbach.
Tenorul Bogdan Mihai are contracte semnate pînă în 2014, proiecte din care ne-a dezvăluit într-un interviu acordat după concertul cu oratoriul Mesia de Georg Friedrich Händel suștinut în data de 13 iunie 2012 în Studioul Mihail Jora al Radiodifuziunii Române.
Vă mulțumesc pentru amabilitatea cu care ați răspuns să-mi acordați acest interviu. Ascultătorii și cititorii site-ului Radio România Muzical vor fi bucuroși să afle ce mai face Bogdan Mihai. Ne aflăm după concertul cu oratoriul Mesia de Händel, susținut în Studioul Mihail Jora al Radiodifuziunii Române. Ce urmează după această revenire la București? Ne puteți dezvălui câteva dintre proiectele dumneavoastră care, din câte știu, se întind pe o lungă perioadă de timp?
Este adevărat, până în anul 2014 inclusiv. Mi-am propus ca în această vară să am o perioadă destul de liniștită și să pregătesc foarte bine ceea ce începe în toamnă și anume debutul meu la Opera din München într-o premieră cu opera Don Pasquale de Donizetti în regia marii mezzosoprane Brigitte Fassbaender - va fi o serie de spectacole - apoi urmează un concert de bel-canto, este de fapt a doua invitație pe care o primesc din partea marii noastre soprane Angela Gheorghiu la Palatul Kremlin - cea mai mare sală de concert din Moscova, cu 6000 de locuri, o sală care a înlocuit sala Teatrului Balșoi pentru o bună perioadă de timp. După acestea, urmează debutul meu la Sala Concertgebouw din Amsterdam cu opera Scara de mătase de Rossini, sub bagheta lui Alessandro de Marchi și multe alte proiecte.
Ați cântat în 2011 la Tokyo alături de Angela Gheorghiu și veți mai cânta și în decembrie. Cum este să evoluezi alături de o divă?
O mare bucurie! Îmi dă forța de a-mi depăși limitele și de a mă ridica la nivelul domniei sale.
Sunteți considerat un tenor rossinian prin excelență. Ce calități considerați că trebuie să întrunească un interpret care cântă Rossini?
În primul rând trebuie să ai o predispoziție spre agilitatea rossiniană, spre coloratură, să poți să te joci foarte mult cu culorile vocale, să abordezi cu foarte mare atenție ceea ce înseamnă bel-canto, pentru că Rossini face parte din această mică familie numită așa de Bellini. Mă bucur că vocea mea se adaptează acestui stil și îmi doresc din tot sufletul să rămân în acest plan vocal cât mai mult timp.
Cum am mai spus, sunteți axat pe repertoriul rossinian și donizettian. Ce alte roluri intenționați să mai abordați?
Îmi doresc foarte mult să pășesc puțin și în repertoriul mozartian, să abordez rolurile de tenor din Don Giovanni, Cosi fan tutte, La clemenza di Titto - sunt foarte multe titluri, însă, am răbdare și timpul va lucra cumva în favoarea mea.
Într-o perioadă scurtă de timp ați reușit să urcați pe câteva dintre cele mai importante scene lirice. În ce teatru v-ați simțit cel mai bine, până acum?
Cam peste tot pe unde am fost am descoperit de fiecare dată o nouă familie și un ambient extraordinar. Îmi rămâne în suflet Teatrul Châtelet din Paris cu spectacolele rossiniene Bărbierul din Sevilla sub bagheta lui Jean Christophe Spinosi. A fost o atmosferă extraordinară, fiecare spectacol a fost bisat, directorul teatrului spunând chiar că de la reprezentațiile cu Roberto Alagna și Karita Mattila nu s-a mai obținut un astfel de succes la Teatrul Châtelet. De asemena, m-am simțit foarte bine la Pesaro, anul trecut, când am făcut o altă premieră rossiniană cu Adelaide di Borgogna, la Tokyo, la Stuttgart unde mi-am făcut debutul internațional și mă întorc cu drag la Opera Națională București unde am cântat pentru prima oară în 2007 chiar Contele Almaviva în Bărbierul din Sevilla.
Rolul Contele Almaviva a fost rampa dumneavoastră de lansare pe scenele internaționale.
Da, cel care a deschis drumurile către Opera Germană din Berlin, Opera din Stuttgart, Teatrul Châtelet din Paris, Opera din Zurich.
În care dintre montările la care ați participat v-ați simțit cel mai bine?
O regie frumoasă a fost cea cu Bărbierul rossinian de Teatrul Châtelet din Paris, în regia lui Emilio Sagi, o altă regie extraordinară tot cu Bărbierul este cea a Katarinei Thalbach de la Opera Germană din Berlin; când te duci la această producție, pur și simplu vezi un film. Efortul nostru este foarte mare dar efectul este extraordinar, cu mare priză la public. Revin la Adelaide di Borgogna de la Pesaro în regia lui Pier'Alli - cât se poate de clasică de la costume la punerea în scenă. Ador montările clasice. Cam peste tot unde am cântat am avut parte de colaborări cu mari regizori și mulțumesc lui Dumnzeu că am avut această șansă!
Spuneați că adorați montările clasice. Pentru că vorbim despre montări, vă întreb dacă agreați și regiile moderne?
Le agreez și pe cele moderne într-o oarecare măsură, atâta timp cât respectă libretul și atâta timp cât nu picăm în penibil. Uneori cronicarii nu acordă multă atenție anumitor producții, atunci regizorii se gândesc să aducă în scenă tot felul de lucruri șocante pentru a isca un mic scandal în presă. Am cântat la Stuttgart Bărbierul din Sevilla într-o regie cvasi-modernă dar care nu deranjează pentru că totul se află în respectul libretului, partiturii, și este gândită în așa fel încât să nu incomodeze cu nimic soliștii pe scenă. N-aș apărea, spre exemplu, gol pe scenă. Trebuia să cânt într-o producție de Bărbier la Praga. Când am văzut regia am spus nu, îmi pare rău, Almaviva nu este un criminal; plasaseră cumva acțiunea în timpul Revoluției franceze… Cred că trebuie să existe o limită a bunului simț.
Ce apreciați cel mai mult la un partener de scenă și vă rog să numiți câțiva dintre partenerii cu care ați colaborat?
Trebuie să existe o colaborare, o înțelegere, o luminozitate. Am întâlnit și în România și în străinătate persoane "solare". Înainte de toate trebuie să fim prieteni, să ajungem să ne cunoaștem. În momentul în care aceste energii pozitive se unesc pe scenă se creează ceva absolut extraordinar și publicul simte. Am cântat cu: Daniela Barcellona - mezzosoprană cu care m-am înțeles foarte bine, Cecila Bartoli la Zürich, Maria Aleida Rodriguez - o soprană de coloratură senzațională ce aduce aminte de Mado Robin, contratenorul Franco Fagioli și mulți alții. Întotdeauna am cântat cu bucurie și am încercat să dăm tot ce-i mai bun din noi.
Ați colaborat cu dirijori importanți precum David Parry, Ion Marin, Horia Andreescu, Jean Christophe Spinosi etc.. De la ce dirijor ați învățat cel mai mult?
Cel mai mult, îndrăznesc să spun că am învățat de la David Parry. Alături de el mi-am făcut debutul internațional, este un pilon al discografiei Opera Rara. El a lucrat foarte mult cu mine, el mi-a compus cadențele pentru opera Aureliano in Palmira pe care am abordat-o la Festivalul de la Martina Franca - în Italia. David Parry este un maestru, un om extraordinar. Am mai avut colaborări frumoase cu Jean Christophe Spinosi - un dirijor axat pe baroc, cu maestrul Ion Marin la Tokyo… De la fiecare am avut de învățat câte ceva, toți cei cu care am colaborat au adus ceva extraordinar în viața mea, iar eu am fost receptiv și dornic să învăț. Sunt fericit că am astfel de oameni în jurul meu.
Ați numit câteva teatre în care ați cântat. Pe ce alte scene vă mai doriți să pășiți?
Visul oricărui cântăreț este cu siguranță să ajungă la Covent Garden din Londra, la Scala din Milano sau Metropolitan din New York… Tot ce-mi doresc eu este să fiu sănătos și sunt sigur că timpul va lucra în favoarea mea, așadar nu mă grăbesc, am tot timpul din lume. Împlinesc 30 de ani în această vară, consider că până acum am făcut destule și… am răbdare.
Ce hobbyuri are Bogdan Mihai. Cum vă petreceți timpul liber?
Îmi petrec timpul liber cât pot de mult cu familia, cu prietenii. Îmi place să merg la mare să simt briza, la munte, să ascult muzică - acesta este unul dintre lucrurile cele mai importante - pentru că ascultând muzică înveți 80% dint tot ceea ce un maestru ți-ar spune. Vreau aici să le mulțumesc profesorilor mei: Cristina Măgureanu de la Liceul de Muzică "Dinu Lipatti", maestrul Nicolae Constantinescu în Conservator - care mi-a lucrat vocea pe culoarea de bariton și nu regret o secundă pentru că toți dirijorii cu care am lucrat mi-au spus că acest lucru mi-a ajutat, soprana Mariana Nicolesco și o altă soprană celebră - Mirella Freni - care m-a descoperit ca tenor.
Un gând pentru ascultătorii Radio România Muzical…
Îi îmbrățișez pe toți cu mare dragoste și le mulțumesc că au fost alături de mine încă de la debutul meu în 2007 pe scena Operei Naționale București. Îmi cer scuze că nu sunt în România pe scenă, dar în momentul în care mi se va ivi ocazia și voi fi invitat la Sala Radio sau la Ateneu voi cânta cu cea mai mare plăcere. Nu voi uita niciodată că de aici am pornit și ei, spectatorii, m-au susținut, căci dacă nu ar exista publicul nu am exista nici noi.