Înapoi
Festival RADIRO - interviu cu Jussi Sarkka, Orchestra Radiodifuziunii Finlandeze
Cea de-a doua ediție a Festivalului Internațional al Orchestrelor Radio - RADIRO se deschide în 20 septembrie 2014 cu Orchestra Radiodifuziunii Finlandeze, "un corp sonor splendid: meticulos ca ansamblu, rafinat din punct de vedere sonor, aproape aristocratic", așa cum nota publicația The Times.
Fondată în 1927 cu doar zece muzicieni, orchestra a crescut de-a lungul deceniilor nu doar ca număr al membrilor, ci și ca prestigiu la nivel internațional. Ansamblul va fi condus la Sala Radio de un tânăr dirijor american de mare succes - Josua Weilerstein și va avea ca solist tot un renumit muzician american - pianistul Jonathan Biss. Și pentru că ansamblul promovează repertoriul muzicii finlandeze și al țărilor din nordul Europei, programul include o lucrare mai puțin cunoscută a compozitorului finlandez Jean Sibelius - Cântecul primăverii, op.16, precum și un cunoscut opus semnat de compozitorul norvegian Edvard Grieg: Peer Gynt - Suita nr.1. Jonathan Biss va interpreta Concertul nr.4 în Sol major pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven, și pentru că un fir conducător al celei de-a II-a ediții a Festivalului RADIRO este celebrarea a 150 de ani de la nașterea lui Richard Strauss, programul se încheie cu poemul simfonic Till Eulenspiegel.
Așadar, doi compozitori și o orchestră din nordul Europei, doi compozitori germani, la care se adaugă doi muzicieni americani - aceasta va fi rețeta concertului de deschidere al Festivalului RADIRO, un eveniment pe care nu trebuie să-l ratați.
Am reușit să intru pentru dumneavoastră în lumea muzicienilor din Orchestra Radiodifuziunii Finlandeze și vă invit să citiți un interviu oferit în exclusivitate de Jussi Särkkä, fagotist care activează în cadrul ansamblului de 19 ani:
Publicul din România așteaptă cu interes să vă asculte pentru prima dată. Cum ați primit această invitație?
Când ni s-a spus că suntem invitați pentru prima dată la București am fost foarte bucuroși. Va fi o oportunitate pentru noi și o vizită cu siguranță foarte interesantă în frumoasa dumneavoastră capitală. Cu siguranță, după ce ne vom afla programul, toți vom fi dornici să aflăm mai multe despre București și despre cele mai interesante lucruri de văzut într-o vizită atât de scurtă.
Orchestra Radiodifuziunii Finlandeze a fost fondată în 1927 pornind de la zece muzicieni. Ne puteți povesti câteva momente importante din istoria ansamblului?
Așa cum ați spus, Orchestra a fost fondată în 1927, la doar un an după înființarea Societății Finlandeze de Radiodifuziune. Așadar, încă de la început s-a considerat foarte important să existe o orchestră care să poată oferi interpretări live, pentru că la vremea respectivă muzica însoțitoare a tuturor programelor difuzate la radio era cântată în direct. După primii ani, numărul muzicienilor a început să crească treptat, iar în anii '60 ansamblul a dobândit dimensiunile unei orchestre mari, având astăzi 99 de muzicieni care abordează repertorii diverse, de la muzica veche la prime audiții ale unor lucrări de muzică contemporană.
Unul dintre obiectivele ansamblului este promovarea muzicii finlandeze. Cum încercați să-l îndepliniți?
Prin comandarea unor noi lucrări, scrise de compozitorii finlandezi contemporani - în fiecare an prezentăm câteva premiere mondiale - și, desigur, realizăm înregistrări ale repertoriului finlandez - lucrări simfonice, concerte, muzică de cameră. Muzica finlandeză are un rol foarte important în alcătuirea programelor noastre de stagiune. Îmbogățim în mod constant arhiva de înregistrări, de fiecare dată când apare un nou material semnificativ pentru orchestră încercăm să îl imprimăm.
Orchestra dumneavoastră pleacă frecvent în turnee. Care este diferența dintre a cânta acasă și "în deplasare"? Care dintre ipostaze vă place mai mult?
Acum că avem o nouă sală de concert în Helsinki și este minunată, situația s-a schimbat. Înainte aveam ocazia să cântăm în săli bune doar când eram în turneu, dar acum avem aceste condiții și acasă. Totuși, ne inspiră și este foarte important pentru noi să cântăm în fața publicului din diferite părți ale lumii pentru a le prezenta realizările Finlandei din punct de vedere muzical și, de asemenea, pentru a promova muzica orchestrală a țării noastre. Dar cântăm desigur și foarte mult repertoriu internațional.
Iar despre dumneavoastră? Când v-ați început cariera și cum ați devenit membru al Orchestrei Radiodifuziunii Finlandeze?
Mi-am început cariera de muzician în orchestră destul de tânăr, aveam 21 de ani când am obținut un prim post, într-un mic oraș din Finlanda. Un an mai târziu am fost angajat la Orchestra Filarmonicii din Helsinki și apoi, după ce am cântat un an și în Opera Națională Finlandeză, am obținut postul curent de la Orchestra Radio în 1995. Așadar sunt aici de 19 ani și sunt extrem de fericit să fiu membru al ansamblului pe care îl consider cel mai bun din Finlanda. Am norocul să interpretez programe foarte variate, de la muzica veche la lucrări abia scrise și acest lucru mă face foarte fericit.
Mai aveți timp să cântați solo sau în ansambluri camerale?
Da, muzica de cameră este foarte populară la noi în orchestră. Avem o serie de recitaluri camerale de-a lungul stagiunii și există de asemenea așa-numitele «Nopți de muzică de cameră», ce au loc după concertele simfonice. O mare parte a publicului rămâne să asculte după concertul simfonic un program cameral relaționat cu ceea ce s-a cântat mai înainte. Iar cu privire la persoana mea, cânt de asemenea solo, precum și în alte orchestre de cameră. Sunt interesat de toate stilurile muzicale și sunt cu atât mai fericit când pot cânta pe diferite scene cu diferite ansambluri. De asemenea, predau la Universitatea de Muzică din Helsinki - Academia Sibelius.
Întorcându-ne la Orchestra Radio Finlandeză, de anul trecut îl aveți la dirijor șef pe Hannu Lintu. Ce ați avut de învățat de la el până acum?
Hannu Lintu este un muzician care te inspiră, un artist foarte pasional, care dorește o îmbogățire permanentă a capacităților orchestrei. De-a lungul timpului am avut norocul să avem dirijori șefi de primă mână și iată că acest noroc a continuat prin venirea minunatului Hannu Lintu. Colaborarea noastră a început și se desfășoară până acum cu multă energie și entuziasm.
La București veți cânta sub bagheta tânărului dirijor Joshua Weilerstein, cu care ați colaborat anterior. Ce ne puteți spune despre acest muzician?
Joshua este de asemenea foarte plăcut aici în Helsinki, a fost deja invitat să dirijeze de câteva ori. Este un adevărat gentleman și pentru noi e o plăcere să lucrăm cu el. Personalitatea sa este foarte diferită de cea a dirijorului nostru șef și este și de aceea foarte interesant a colabora cu el, precum și cu alți artiști.
Joshua Weilerstein a declarat pentru postul nostru de radio, într-un interviu realizat de asemenea cu ocazia Festivalului RADIRO, că orchestra dumneavoastră are un sunet unic pentru că 95% din muzicieni sunt finlandezi, pentru că vă cunoașteți foarte bine și ați cântat mult împreună. El crede că identitatea națională este baza Orchestrei Radio Finlandeze. Ce părere aveți?
Da, cred că mai mult sau mai puțin este adevărat. Acum însă începem să avem din ce în ce mai mulți muzicieni străini, cred că procentul actual de muzicieni finlandezi în orchestră este de aproximativ 85-88%. Acesta este un lucru foarte bun, pentru că avem colegi minunați din întreaga lume, care aduc noi influențe culturale. Și cred că în combinație cu tradiția noastră finlandeză, rezultatul este unul foarte bun. Păstrăm tradiția și primim în același timp noi influențe de la colegii care ni s-au alăturat în ultimii ani.
Cum trebuie să fie un dirijor bun, din perspectiva unui membru al orchestrei?
Pentru că dirijorul nu produce sunete, cel mai important este să-i facă pe ceilalți să dea tot ce au mai bun și să fie relaxați în timp ce cântă. Cred că atitudinea din punct de vedere psihologic este foarte importantă, de asemenea un mod eficient de a repeta programul. Trebuie să păstreze moralul sus și să fie conștient de ceea ce vrea de la muzică, să știe ce face. Aceasta este combinația pe care o consider ideală în viziunea orchestrei.
În programul concertului de la București ați inclus și un opus puțin cunoscut din creația lui Sibelius - Cântec de primăvară. Ce ne puteți spune despre această lucrare?
Sibelius este foarte cunoscut la nivel internațional pentru marile Simfonii și pentru Concertul său pentru vioară, dar a scris de asemenea muzici fermecătoare pentru diferite ocazii, care merită cu siguranță să fie interpretate. Aceasta este o lucrare de mici dimensiuni, dar pune în valoare foarte bine personalitatea componistică a lui Sibelius.
Pentru noi, Sibelius este cu siguranță cel mai cunoscut compozitor finlandez. Ce reprezintă însă Sibelius pentru dumneavoastră?
Desigur că este cea mai mare personalitate a componisticii finlandeze din toate timpurile. A reușit să includă în muzica sa esențialul din natură, dar și din natura umană finlandeză. Cred că muzica lui nu se deschide foarte ușor publicului internațional, dar atunci când asta se întâmplă, poate oferi ceva într-adevăr special, unic, prin culorile și atmosfera finlandeze, scandinave și poate de asemenea revela sentimente proprii naturii noastre umane.
Orchestra Radiodifuziunii Finlandeze are un catalog impresionant de înregistrări. Ce repertorii imprimați cu cea mai mare plăcere?
Aceasta este o întrebare dificilă, pentru că eu sunt foarte curios în privința tuturor stilurilor muzicale. Uneori este foarte interesant să înregistrăm muzică finlandeză contemporană, alteori este minunat să înregistrăm de exemplu muzica lui Mahler sau muzica lui Sibelius, repertoriul nostru tradițional. Știți, nu-l poți alege pe unul dintre copiii tăi, dacă ți se cere. Așa că orice repertoriu este important și interesant pentru mine.
Ați da același răspuns și la o întrebare legată de compozitori?
Da, dacă mă întrebați într-o zi care este cel mai important aș da un nume, iar ziua următoare aș spune altul. Depinde de starea de spirit, dar în general aș spune că - desigur, în afară de repertoriul muzicii lui Sibelius - iubesc muzica orchestrală franceză. De asemenea, apreciez o mare parte din tradiția muzicii ruse pentru orchestră, care este plină de emoție, îmi place Stravinski, de exemplu, dar îmi place și clasicismul vienez. E foarte greu de zis.
Cât de aglomerat este programul dumneavoastră de repetiții cu orchestra?
De obicei avem unul sau două concerte pe săptămână, câteodată miercurea și joia, alteori vinerea. În primul caz, e posibil ca la finalul săptămânii să avem o sesiune de înregistrări sau încă un concert. Așadar prezentăm săptămânal unul sau două programe diferite. În general avem foarte multe de făcut, și în particular, la începutul stagiunii care urmează avem de interpretat lucrări orchestrale ample, care implică toate partidele de suflători și de asemenea toți percuționiștii. Apoi, spre sfârșitul anului avem de pregătit și programe cu lucrări din perioada clasicismului vienez, dar și muzică barocă.
Un program într-adevăr plin, ceea ce mă face să vă întreb dacă aveți timp să mergeți și la alte concerte. Iar dacă da, puteți să vă relaxați și să vă bucurați de muzică sau vă gândiți mereu la cum ați cânta dumneavoastră un pasaj sau altul?
Evident, mă bucur de fiecare dată când ascult muzică. De obicei nu mă gândesc la partea profesională, doar mă las cuprins de sonorități, în același mod ca un ascultător obișnuit. Oamenii afirmă destul de des că nu înțeleg muzica și eu le răspund că de fapt nici eu, că nu este necesar să o înțelegi, ci doar să lași muzica să-ți cuprindă trupul și sufletul, să te bucuri de ea în felul tău. Așa procedez și eu.