Interviuri Înapoi
Festivalul George Enescu 2017. Interviu cu compozitorul Martin Grütter
În perioada 3-24 septembrie, în cadrul Festivalului George Enescu are loc Forumul Compozitorilor - o serie de manifestări nouă pe plan internațional ce își propune să deschidă noi perspective în direcția universului muzical contemporan. Personalități importante vor împărtăși crezul muzical și experiențele lor în cadrul a șase evenimente concentrate pe subiecte care vizează limbajul muzical contemporan și interconectivitatea cu viața de zi cu zi a societății. Din seria interviurilor cu invitații Forumului, iată o discuție cu tânărul compozitor German Martin Grütter - o lucrare a sa va fi interpretată în 15 septembrie, de la ora 13, la Sala Radio, în seria Muzica secolului 21.
Vom asculta la București lucrarea dvs. intitulată Shakal din 2015. Va fi și prima dvs. experiență legată de România, unde veți sosi alături de ansamblul Modern. Colaborați frecvent cu acești muzicieni?
Da, deja de câțiva ani, în 2011 am avut primul contact cu ei. Am fost membru al Academiei pentru tineri compozitori și muzicieni pe care acest ansamblu o coordonează anual și de atunci am scris mai multe lucrări pentru ei, printre care Shakal. Chiar acum lucrez la o nouă partitură pentru Orchestra Modern, o variantă lărgită a ansamblului Modern, aceasta urmând să aibă prima audiție în toamnă la Frankfurt. Colaborarea a devenit așadar una regulată și fructuoasă.
Cum ați descrie pentru public lucrarea Shakal?
Aceasta a fost concepută inițial într-o altă formă față de cea care va fi prezentată la București - ca muzică însoțită de proiecții video, realizată în colaborare cu un artist video. Lucrarea are deci la origine și o componentă vizuală, realizată de Irina Rubina, artistă ce provine din domeniul animației de film. Am gândit însă de la început lucrarea și ca una pur concertantă. Anul trecut a fost interpretată în această formă în primă audiție la Schwaz, în Austria, tot de către ansamblul Modern, și acum, în luna septembrie, va fi cântată la București, tot în formula instrumentală. Revenind însă la întrebarea dvs., care se referea la caracterul lucrării, aș porni de la titlu: Shakal, acel animal care hoinărește noaptea, legat în mitologie și de lumea morților. Am scris lucrarea chiar pe timp de noapte și are un caracter întunecat, realizat prin instrumentele de alamă și fagot. Ideea de nocturn cred că este așadar un punct de reper pentru ascultător, iar în rest sunt de părere că este ideal ca publicul să fie deschis la impresia pe care muzica o lasă fiecăruia.
Cu ocazia prezenței dvs. la București veți participa și la Forumul Compozitorilor Contemporani din Festivalul Enescu. Cum vi se pare această inițiativă?
Cred că este întotdeauna bine să vorbim despre muzică. Din câte știu, va fi o masă rotundă la care va participa și Helmuth Lachenmann și mă bucură ocaziile când se poate merge și ceva mai în profunzime în cadrul discuțiilor - sper că va fi cazul și acum, sunt nerăbdător să particip și să văd ce va oferi exact formatul întâlnirii propuse.