Cronici Înapoi

Gala Premiilor "Actualitatea Muzicală"

Publicat: luni, 18 Noiembrie 2024 , ora 15.01
Luni, 18 noiembrie 2024, Salonul oficial al Ateneului Român a fost gazda celei de-a 33-a ediții a Galei Premiilor anuale ale revistei "Actualitatea Muzicală", publicație ce apare sub egida Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. Gala a fost moderată de Mihai Cosma, redactor-șef al publicației, și de Octavian Ursulescu, redactor al revistei.

Au fost premiate personalități care au marcat scena muzicală românească în perioada 2022-2023. În sfera muzicii clasice, compozitoarea și dirijoarea Simona Strungaru a fost premiată pentru originalitatea și impactul proiectelor sale. Actrița și cântăreața Laura Gabriela Oana a fost apreciată pentru excelența sa scenică, iar muzicologul Oltea Șerban-Pârâu a fost distinsă pentru seria de proiecte reunite sub genericul "Turnee de poveste", între care, de exemplu, "Duelul viorilor" și "Pianul călător".

La categoria muzică de divertisment, au fost evidențiați Marius Țeicu, numit "Campionul șlagărelor," și Adrian Daminescu, ale cărui interpretări excepționale i-au adus titlul "Forța talentului." Petre Geambașu a fost omagiat pentru o viață dedicată scenei, iar Paul Surugiu-Fuego, pentru contribuția sa constantă la promovarea muzicii ușoare prin emisiunea "Drag de România mea." Andrei Tudor a fost distins pentru volumul său "Un secol de muzică ușoară românească", o incursiune amplă în istoria acestui gen muzical, iar Mircea Tiberian a primit Premiul pentru jazz, o recunoaștere ce reflectă contribuțiile sale în acest domeniu.

Cel mai așteptat moment al galei a fost decernarea premiului pentru "Spectacolul anului", o distincție oferită în mod tradițional, dar numai în situații cu totul excepționale, după cum a subliniat Mihai Cosma în cadrul ceremoniei. Totodată, el a precizat că, de-a lungul timpului, această importantă recunoaștere a fost acordată doar de cinci ori. Anul acesta premiul a revenit musicalului "Fantoma de la Operă", montat la Opera Națională București. Considerat un succes de box office fără precedent în istoria instituției lirice bucureștene, spectacolul regizat de Răzvan Ioan Dincă și dirijat de Daniel Jinga a atras publicul prin scenografia impresionantă, interpretarea excepțională și frumusețea muzicii lui Andrew Lloyd Webber.

La finalul evenimentului am adunat opinii de la cei prezenți:

Adrian Nour, interpretul personajului Phantom din musicalul "Fantoma de la Operă": Este un premiu special. Mă urmărește de-a lungul carierei. Primul premiu l-am luat cu "Romeo și Julieta" în 2009. A fost primul musical. Pentru mine a fost ca o școală. A fost spectacolul care m-a făcut să mă îndrăgostesc complet de acest gen de spectacol. După aceea a urmat premiul pentru "Mamma mia" pentru cel mai bun interpret, pentru cealaltă Fantomă în 2015, acum vine și acest premiu alături de o echipă nouă și ne bucurăm că lumea apreciază ce facem și sper ca în continuare să facem lucruri frumoase.

Dirijorul Daniel Jinga: Premiul înseamnă o recunoaștere firească a succesului unui spectacol foarte bun și de mare succes. Nu este meritul meu. Am o mică parte de merit ca dirijor, ca artist, poate și ca manager, deoarece am îndrăznit să programez un musical la operă și bine am făcut, pentru că este un musical despre operă, cu o acțiune ce se petrece în operă. A fost un spectacol care a atras mult public la Opera Națională și noi am văzut asta după aceea. Abia aștept să îl reprogramăm în 2026. Sunt convins că publicul de-abia așteaptă să umple sala operei. Merită văzut acest spectacol. Cel mai mult aș vrea să felicit echipa de creatori, să felicit artiștii, să îl felicit pe regizor, pe Răzvan Dincă, să îi felicit pe cei care au interpretat, atât personajele principale, cât și personajele secundare, pentru că toți sunt la fel de importanți și toți fac ca acest spectacol să fie unul de excepție. De fapt, prin asta se recunoaște un spectacol bun, prin faptul că nu există jumătăți de măsură în nici unul dintre cazuri, nici dacă ai un personaj de divă, să spunem, nici dacă ai un rol episodic, meteoric, pentru că toate pot ajuta sau pot strica acel flux artistic pe care Fantoma de la operă, ca spectacol, ca producție a reușit să îl păstreze de la primele acorduri până la finalul spectacolelor.

Muzicologul Dumitru Avakian: Evenimentul pe care îl susține revista noastră împreună cu Catena este unul important în viața noastră muzicală, în viața noastră artistică, în spațiul public, prin aceea că sunt evidențiate valorile cele autentice de substanțialitate și în afara faptului că sunt cunoscute în canalele de radio, de televiziune trebuie să existe și acea relație în mediul profesional, ori revista Actualitatea muzicală facilitează și determină această relație și această cunoaștere apropiată între oamenii de muzică de spectacol muzical din zona noastră.


Reportaj realizat de Ioana Țintea