Cărți despre muzică Înapoi
George Enescu - un exil supravegheat?
Am hotărât să vă prezint un volum lansat în cadrul Târgului Gaudeamus 2011, recent încheiat. Este vorba despre o apariție sub sigla Editurii Casa Radio - "George Enescu, un exil supravegheat" de Ladislau Csendes.
Cu siguranță supravegheat
Dacă pe coperta volumului găsim un semn de întrebare în finalul titlului, după ce am citit cartea lui Ladislau Csendes, un respectat muzician, conferențiar la Universitatea Națională de Muzică din București, dar și fost președinte al CNSAS, aș putea spune că exilul lui Enescu a fost cu siguranță supravegheat.
De altfel, ce s-a întâmplat cu George Enescu după ce a părăsit România în 1946 a fost pus foarte puțin în lumină. În cărțile apărute în timpul comunismului, era normal, pentru că exilul lui Enescu era de fapt o pată pe obrazul autorităților de atunci - un subiect tabu - iar după 1989, acesta este primul volum pe care îl pot numi de muzicologie și care abordează un subiect până acum atât de sensibil.
De fapt, cred că este clar pentru toți că Enescu nu avea cum să nu fie supravegheat de Securitatea românească după 1946. În fond, care dintre somitățile care au părăsit România nu a fost supravegheată de Securitate?
Enescu și prestigiul regimului comunist
Și dacă ne imaginăm un Enescu apreciat de autoritățile comuniste pentru valoarea lui de simbol cultural, pentru calitatea lui extraordinară de muzician, atunci ne înșelăm. Ladislau Csendes a descoperit în arhivele CNSAS peste 50 de documente - dosare, scrisori, acte, informări - care ne arată faptul că Enescu nu era apreciat decât pentru faptul că o eventuală reîntoarcere a lui în România ar fi ridicat prestigiul regimului de atunci de la București. Și să nu credeți că nu i-au fost promise, cum se spune în popor, "marea cu sarea" pentru a reveni: de la recunoaștere, la venituri și o eventuală recuperare a unei părți din averea care îi fusese confiscată în România. Asta în condițiile în care nepoata lui Enescu - Maria Ioana Cantacuzino, cunoscută astăzi ca Oana Orlea - o adolescentă pe atunci - era închisă în închisorile comuniste. De altfel, în momentul când steaua lui Enescu începuse să apună - bolnav, paralizat își pierduse forța artistică -, și cei de la București au considerat că venirea lui Enescu nu mai avea impactul scontat și au renunțat să mai facă presiuni.
Pe de altă parte, aflăm că nici diaspora românească militantă împotriva liderilor de la București nu era tocmai în relații bune cu Enescu, care solicitase și primise un pașaport din partea Republicii Populare Române și care nu se implicase, cel puțin nu fățiș, în activitățile împotriva regimului de la București.
Documentele puse în lumină de Ladislau Csendes din arhiva CNSAS arată că practic, cu excepția soției, nu a existat în anturajul românesc al lui Enescu exilat vreo persoană care să nu fi avut, în vreun fel sau altul, legături cu Securitatea de la București: fie că fuseseră momiți de Securitate, fără a avea un angajament, fie că erau chiar informatori ai Securității.
Preocupat, totuși, doar de muzică
În aceste condiții, nu pot decât să-mi imaginez condițiile în care s-a stins Enescu - însingurat, implicat în dispute privind drepturile de autor și transferul lor către un moștenitor după moartea sa, cu o soție căreia în mod cert i-a fost greu să se adapteze la traiul sărăcăcios în exil, înconjurat de persoane care voit sau nu, aveau de profitat în urma dispariției sale. Un Enescu preocupat în mijlocul acestei situații, totuși, doar de muzică. O persoană cu coloană vertebrală, așa cum puțini cred că mai reușesc să fie astăzi.
Sper că v-am incitat să citiți volumul "George Enescu - un exil supravegheat?" - cred că cea mai importantă carte despre muzică apărută în ultimii ani în România. Mai ales, că dincolo de carte, aveți acces și la discul ce o însoțește, pe care regăsim lucrări scrise de Enescu în exil: poemul simfonic Vox maris, uvertura de concert op.32 pe teme în caracter popular românesc, Cvartetul op.22 nr.2 și Simfonia de cameră op.33.