Cărți despre muzică Înapoi
H.C.Robbins Landon - 1791. Ultimul an din viața lui Mozart
Un titlu recent apărut în colecția Contrapunct a editurii Humanitas este cel al muzicologului de origine americană Howard Chandler Robbins Landon. 1791 - Ultimul an al lui Mozart a apărut prima dată la Londra în 1988 și a cunoscut mai multe reeditări succesive, cartea devenind, iată, în 2011, accesibilă și publicului român.
Robbins Landon, stins din viață în 2009, a fost un reputat cercetător al compozitorilor care reprezintă așa numita primă școală vieneză - Mozart, Haydn și Beethoven. Așa că înainte de lectura acestui volum existau toate premisele pentru ca informațiile din această carte să-mi atragă interesul, mie, sau, de fapt, oricărui iubitor al muzicii care simte nevoie să afle mai multe lucruri despre Mozart.
Noutăți despre Mozart?
Desigur, la mai bine de 200 de ani de la moartea lui Mozart, e greu de crezut că o carte nouă poate aduce informații complet necunoscute - poate însă să pună mai bine în lumină anumite aspecte sau poate să echilibreze viziunea asupra unui personaj.
Ceea ce de altfel face și volumul lui Robbins Landon. Pentru că dacă vă imaginați că Mozart era așa cum îl prezintă Milos Forman în celebrul său film Amadeus, s-ar putea să vă înșelați.
Cum era privit un muzician în secolul al XVIII-lea
Foarte important, în debutul volumului consacrat ultimului an din viața lui Mozart, Robbins Landon creionează atmosfera acelui final de secol XVIII în ceea ce l-ar privi pe un muzician profesionist. Și iată ce anunțuri puteau fi citite în Wiener Zeitung din 23 iunie 1798: "Căutăm muzician care să cânte bine la pian și din voce și să dea lecții pentru ambele. Acest muzician trebuie să îndeplinească și îndatoriri de valet". Dacă mai punem la socoteală și o criză financiară - iată cum istoria se repetă - care a scăzut veniturile nobilimii mici și mijlocii, constatăm că prea puține familii nobiliare își mai permiteau să susțină la propria curte muzicieni, așa că viața unui muzician profesionist nu era deloc ușoară în acele timpuri.
Bani, masonerie, Requiem, moarte, reabilitare…
Robbins Landon arată în acest context că Mozart se descurca foarte bine. Veniturile sale îi permiteau să întrețină o casă mare, două servitoare și o garderobă de negustor înstărit - o imagine departe de cea a artistului iresponsabil financiar, creionată în filmul lui Milos Forman.
Mozart - mason și posibila implicare a masoneriei în moartea lui Mozart este alt subiect dezbătut de Robbins Landon. Însă muzicologul constată că forța masoneriei austriece scăzuse în anii dinainte de moartea lui Mozart și că în fapt, masoneria a fost cea care a ajutat familia Mozart în dificultate - astfel explicându-se și faptul că soția lui Mozart, Constanze, s-a redresat financiar destul de rapid. Deci, ipoteza că moartea lui Mozart ar fi fost plănuită de masonerie este doar un scenariu, nu și o realitate.
Un alt subiect interesant - geneza Requiemului. Robbins Landon inserează în cartea sa detaliile descoperite într-o scrisoare lăsată de contele Walsegg, datată 1834 și scoasă la lumină abia în 1964, referitoare la comanda Requiemului.
Și, desigur, moartea lui Mozart, la doar 35 de ani. Robbins Landon demonstrează pe bazele unor medici care au cercetat toate documentele disponibile că Mozart nu a murit otrăvit de Salieri, ci în urma unui blocaj respirator și renal produs de o infecție streptococică, imposibil de tratat la acea vreme.
Cartea lui Robbins Landon aduce și o reabilitare a soției lui Mozart, Constanze - privită mult mai echilibrat, în fond, cea care a vegheat ca Mozart să rămână viu în conștiința publicului și după moartea sa.
Așa că, citiți 1791 - ultimul an lui Mozart de Howard Chandler Robbins Landon și redecoperiți-l pe Mozart și moștenirea sa.