Evenimentele săptămânii Înapoi

ÎN DIRECT de la Opera din Roma - Lucrezia Borgia de Donizetti

Publicat: luni, 10 Februarie 2025 , ora 18.35

Lucrezia Borgia de Gaetano Donizetti revine pe scena Teatrului Costanzi din Roma începând cu 16 februarie 2025, după o absență de 45 de ani. Iar noi suntem martorii acestui eveniment pentru că transmitem în direct spectacolul. Duminica aceasta, deci, de la ora 20.00, sunteți invitați să urmăriți o nouă producție, în regia Valentinei Carrasco și sub conducerea dirijorală a lui Roberto Abbado. Ultima dată când această creație a lui Donizetti a fost pusă în scenă la Opera din Roma a fost în stagiunea 1979-1980, cu o distribuție extraordinară, ce o avea pe soprana Joan Sutherland în rolul titular și pe soțul ei, dirijorul Richard Bonynge, în fosă, conducând spectacolul.

Lucrezia Borgia este una dintre cele mai complexe și dramatice partituri belcantiste ale lui Gaetano Donizetti, structurată în două acte (cu prolog). Subiectul se învârte în jurul intrigilor, trădărilor și pasiunilor unei femei acuzate, pe bună dreptate sau nu, de crime oribile. Inspirată de personalitatea istorică a controversatei fiice a papei Alexandru al VI-lea, opera a avut prima audiție în 26 decembrie 1833 la Teatro alla Scala din Milano. Lucrezia Borgia (1480 - 1519) a fost o figură centrală a Italiei renascentiste, faimoasă pentru legăturile cu familia Borgia, precum și pentru rolul avut în diverse intrigi politice. Ea a fost adesea subiectul speculațiilor și al legendelor, fiind descrisă atât ca victimă a ambițiilor familiei sale, cât și ca participant activ la acestea. Victor Hugo a fost fascinat de această dualitate, pe care a explorat-o în piesa sa din 1833, "Lucrece Borgia", evidențiind complexitatea personajului. Libretistul Felice Romani a adaptat piesa pentru partitura lui Donizetti, păstrând esența dramei. De altfel multe dintre personajele operelor scrise de Donizetti în anii 1830 sunt istorice (mare parte din cele prezente în Anna Bolena, Maria Stuarda sau Roberto Devereux, de exemplu). Sigur, niciuna dintre aceste opere nu și-a propus să ia forma unui documentar, creațiile fiind un amestec de realitate și ficțiune. De fapt, ceea ce este important aici nu este redarea unor evenimente care s-au petrecut cu adevărat, așa cum nu este semnificativ nici să distingem, în acest caz, între realitate și ficțiune. Ce contează aici este puterea de convingere a poveștii, care trebuie să fie plauzibilă din punct de vedere dramatic.

La Roma rolul titular este interpretat de soprana Lidia Fridman, o cântăreață rusă școlită în țara natală și apoi în Italia, una dintre cele mai promițătoare voci ale noii generații de artiști lirici. În 2021 ea a fost nominalizată la categoria "Tânărul artist al anului" în cadrul galei International Opera Awards. Timbrul ei este cu totul special, întunecat și bogat în armonice, iar tehnica vocală bine pusă la punct îi permite să susțină momentele dificile, ce solicită adesea și mare agilitate și desigur și acuratețe, între altele. Cariera ei internațională s-a lansat în 2019, odată cu interpretarea rolului principal în opera La Statira de Albinoni la Teatrul La Fenice din Veneția. Între timp repertoriul ei s-a extins extraordinar de mult, cuprinzând roluri mari în opere ca Macbeth, Bal mascat, Nabucco, Salome, Norma, Don Giovanni, Nunta lui Figaro, dar și Evgheni Oneghin, Dido și Aeneas, Suor Angelica și, iată, Lucrezia Borgia.

Partener de scenă în rolul lui Gennaro îi este tenorul Enea Scala. Împreună cu ei cântă basul Alex Esposito - în Alfonso d'Este și contralta Daniela Mack - în rolul Maffio Orsini.

În pauza transmisiunii directe de la Roma (posibilă, ca de obicei, prin intermediul Uniunii Europene de Radio), vă invit să descoperim mai multe despre viața și personalitatea Lucreziei Borgia, în materialul pregătit de istoricul italian de artă Ivana Corsetti. Corsetti s-a format cu Ferdinando Bologna între Roma și Napoli. Colaborează adesea cu RAI la realizarea a diferite emisiuni și este, de asemenea, autor de cărți și consultant pentru valorificarea patrimoniului artistic, colaborând de-a lungul anilor cu ambasade, institute culturale, fundații și familii nobile. Îi mulțumesc, și pe această cale, pentru amabilitatea de a ne povesti mai multe despre acest personaj istoric fascinant.

Irina Cristina Vasilescu