Cântăreți români peste hotare Înapoi
Interviu cu baritonul Bogdan Baciu
Absolvent a două Facultăți opuse, al Facultății de Inginerie "Aurel Vlaicu" din Arad și al Academiei de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, baritonul Bogdan Baciu s-a dedicat carierei lirice în 2010 devenind laureat al Concursului Internațional Hariclea Darclée. Din 2011 Bogdan Baciu este solist la Deutsch Oper am Rhein unde a fost aplaudat în spectacole cu operele: "Carmen", "Bărbierul din Sevilla", "Madama Butterfly", "Billy Budd". Câteva dintre proiectele sale le-a dezvăluit în cele ce urmează.
Bogdan Baciu, vă mulțumesc pentru amabilitatea cu care ați răspuns să-mi acordați acest interviu la finalul unui sezon în care ați punctat câteva apariții scenice importante.
Am debutat pe scena teatrului din Dusseldorf, în Paiațe, de Ruggiero Leoncavallo, în rolul Silvio. Rolul acesta l-am mai cântat și în România, la Opera Națională din Cluj, dar a fost o experiență deosebită să-l cânt și aici la Dusseldorf, într-un teatru mai mare, iar alt rol pe care aș vrea să-l punctez ar fi Bărbierul din Sevilla, rolul titular Figaro. Probabil știți sau nu știți, Duisburg și Dusseldorf, cele două teatre, ființează și funcționează împreună sub denumirea de Deutsch Oper am Rhein. Sunt două teatre care funcționează sub aceeași denumire, iar noi, soliștii din ansamblu susținem spectacole, atât în Dusseldorf, cât și în Duisburg.
Vorbiți-ne mai mult despre acest rol principal Figaro, din Bărbierul din Sevilla. Despre montare, despre parteneri, ce ne puteți spune?
Este un rol extraordinar. Este unul dintre rolurile titulare pe care un bariton le poate cânta, un rol de tinerețe un rol liric, un rol frumos, foarte ofertant, un rol în care poți să arăți foarte mult, atât din punct de vedere vocal, cât și din punct de vedere actoricesc, iar regia este una haioasă, foarte frumoasă și foarte ghidușă. Acum, s-ar putea să nu fie pe placul tuturor, pentru că este o regie modernă, este o regie a lui Claus Guth. Este un regizor destul de cunoscut, cel puțin aici în Germania. Totul se întâmplă în lumea florilor și în lumea gâzelor și fiecare dintre personaje are un corespondent între gâze. De exemplu, Figaro este un fel de libelulă,Rosina este un fluturaș care, atunci când își cântă aria de început, iese dintr-o crisalidă, dintr-un cocon, Bartolo, cel care o ține prizonieră oarecum pe Rosina, este un păianjen.Regia este foarte frumoasă. Eu, cel puțin nu sunt un mare adept al regiilor moderne, decât atunci când au logică și când privitorul sau cel care vine pentru prima dată la operă și vede un titlu... să zicem, Bărbierul din Sevilla, poate să-și dea seama de ce se întâmplă, fără să trebuiască să citească programul de sală sau să întrebe în stânga și în dreapta, oare ce a vrut să spună acolo sau de ce e așa. Pentru mine, orice regie este de acceptat, atâta timp cât are o logică și atâta timp cât nu se depărtează de la ideea inițială, de la relațiile între personaje și de la ceea ce trebuie să înțeleagă cel din auditoriu, din public.
Ce veți face în sezonul 2013 - 2014?
Am două proiecte importante pe care aș dori să le subliniez: în primul rând, debutul în Don Giovanni, rolul titular și pentru mine, aceasta este o mare provocare, pentru că Don Giovanni este un rol de o complexitate foarte, foarte mare. Este considerat tot un rol de kavalier-bariton în sistemul de organizare al vocilor, nemțesc, așa cum este și Bărbierul, dar sunt facturi diferite sunt momente de tensiune diferite este o compozițe a personajului diferită și îl consider de asemenea, o mare, o mare provocare pentru mine. Este un rol pe care un bariton tânăr vrea să și-l puncteze în repertoriul său. Iar a doua mare provocare pe care o am în 2014 este premiera de La Boheme, de la Opera din Stuttgart, unde voi interpreta rolul Marcello. Din nou, se poate considera ca fiind un debut pe scenele teatrelor din Germania, deși eu l-am debutat deja la Opera Națională Cluj din România. Sunt foarte curios cum va fi, teatrul din Stuttgart este recunoscut ca adept al regiilor destul de moderne.
Cam mai toate teatrele germane, de altfel.
Mai toate teatrele germane. Exact cum spuneți. Pentru italieni, asta ar fi o chestie foarte interesantă. Aștept din nou cu nerăbdare și producția de La Boheme, Marcello fiind din nou un rol foarte frumos și un rol foarte drag sufletului meu.
Iată trei roluri importante. Ce roluri intenționați să abordați pe viitor, ce alte roluri?
Eu sunt adeptul ideii că rolurile trebuie cântate la vremea lor și toate lucrurile trebuie făcute așa cum te simți tu bine sufletește, vocal, în largul tău. Toată lumea spune că dacă vrei să începi cu Verdi trebuie să începi cu Germont și eu întotdeauna am spus că Germont din Verdi este probabil liric din punct de vedere al vocalității, dar din punct de vedere al maturității, de care trebuie să dai dovadă pe scenă, din punct de vedere al mișcării și al atitudinii pe care trebuie să o ai față de fiul tău, față de Alfredo este foarte greu. Nu de puține ori vedem pe scenă pe Alfredo și pe Germont și de multe ori pare că Alfredo e mai bătrân decât tatăl, decât Germont. Vocea cântată pe o tehnică bună se maturizează natural și te îndreaptă spre rolurile de maturitate. Așa că mi-aș dori foarte mult în perioada următoare să cânt roluri ca Valentin, din Faust, să cânt Marchizul de Posa din Don Carlo, să debutez în Belcore, în Elixirul dragostei. Din păcate, rolurile acestea nu sunt la momentul actual în repertoriul operei din Dusseldorf și din Duisburg, dar eu mi-aș dori foarte mult să le debutez.
Când vă aflați în fața unei noi partituri, ascultați și alte variante interpretative? Ce repere vă luați?
În primul rând trebuie să vă spun că încerc să aflu cât mai mult despre operă, per ansamblu. Vreau să văd perioada în care a fost scrisă, vreau să văd, normal, libretul. Trebuie citit libretul, dacă se poate să asculți și o piesă de teatru, care este legată de operă, în cazul în care există. Apoi trebuie văzută relația dintre personaje și nu în ultimul rând trebuie studiat personajul. Îmi studiez personajul meu foarte bine, să văd relația lui cu celelalte personaje, să văd ce tip de om este. Vă dau un exemplu, Bărbierul din Sevilla. Figaro este o insectă-șefă, care, exact ca și în libretul original, exact ca și în montările clasice, el țese ițe și el rezolvă problemele tuturor, el este prieten cu toată lumea, știe să se facă plăcut de către toți, este prieten și cu Rosina, este prieten și cu Almaviva - așa că trebuie studiat în amănunt fiecare detaliu care definește personajul și bineînțeles ulterior, tot ceea ce s-a studiat despre personaj vine adaptat la cerințele regizorale și la ceea ce oferă regia și scenografia respectivă.
Ce apreciați cel mai mult la un partener de scenă, atunci când vă aflați pe scenă?
Atunci când partenerul de scenă încearcă să se pună pe el în valoare, să joace și să interpreteze independent de ceilalți, ca și cum ar fi o chestie unitară, separată de ceilalți, atunci trebuie să vă spun că nu se pune nici pe el în valoare și nu pune în valoare nici actul artistic care se desfășoară la momentul respectiv pe scenă. Întotdeauna, când un partener de scenă nu este egoist, ba mai mult, vrea să joace, încât să pună în valoare calitățile partenerilor de scenă, atunci actul artistic nu poate să iasă decât foarte bine, iar eu apreciez foarte mult la un partener de scenă, sinceritatea pe scenă. Așa că și eu la rândul meu încerc să fiu cât mai adevărat, cum spunem noi românii și cât mai sincer pe scenă. Altfel nu poți să transmiți publicului. N-ai nici o șansă.
Dintre dirijorii cu care ați colaborat până acum, de la care ați învățat cel mai mult?
I-aș aminti pe doi dintre dirijorii de aici, pe maestrul Axel Kober, care este și șeful dirijorilor și directorul muzical de aici, din Dusseldorf. Este un dirijor foarte exact în mișcări, ai o anumită liniște sufletească atunci când te afli pe scenă, pentru că știe exact unde ești. Primești fiecare intrare. De cele mai multe ori, cântărețul nu are nevoie, dar de foarte multe ori ai nevoie de câte un sprijin și atunci, uitându-te la dirijor, întotdeauna știi cam pe ce stradă te afli. Un alt dirijor, care este de aici de la Dusseldorf, l-aș aminti pe Wen - Pin Chien, care este un dirijor foarte bun și foarte talentat. Este specialist în muzica modernă și de asemenea știm cu toții că muzica modernă impune niște probleme… intrări, diferite tonalități, diferite ritmuri. Aș vrea să-l amintesc pe maestrul David Crescenzi, cu care din păcate, din păcate spun, am avut ocazia de a cânta sub bagheta sa doar în producția de La Boheme de la Cluj, dar în care m-am simțit minunat.
Aveți colaborări cu două teatre germane importante. Pe ce alte scene vă doriți să ajungeți să cântați?
N-aș putea să vă spun că mi-am fixat un țel anume, nu mi-am fixat niște nume ale scenelor unde aș dori. Ce pot să vă spun este că mi-aș dori să cânt întotdeauna cât mai bine. Asta îmi doresc cel mai mult. Eu îmi doresc să fac o impresie bună oriunde voi fi și unde mă va duce viața și contractele și viitorul acolo din nou voi încerca să fac cât mai bine ceea ce am de făcut.
Un gând pentru ascultătorii Radio România Muzical.
Un gând al meu ar fi că, vorbesc în numele meu, dar probabil și în numele multor care sunt în afară și cântă pe scenele internaționale. Ne-am dori foarte mult să cântăm acasă. Nu ar fi bucurie pentru noi mai mare decât aceea de a cânta acasă, în fața românilor noștri și personal vă spun că mi-aș dori foarte mult să cânt acasă… din când în când. Timpul este unul dintre cei mai mari dușmani ai noștri, dar, în măsura în care se poate, mi-aș dori să cânt în fața publicului român. Doresc celor de acasă mult bine, doresc publicului să aibă parte de reprezentanții și de spectacole cât mai frumoase și doresc aceluiași minunat public de-acasă, o înflorire a culturii în România…noi sperăm din tot sufletul ca multe lucruri să se schimbe în bine și în țară.