Înapoi

Interviu cu dirijorul Ion Marin

Publicat: joi, 27 Septembrie 2012 , ora 15.09

Ion Marin, te-am văzut la repetiția din această dimineață la Sala Mare a Palatului că erai într-un dialog extraordinar cu Jian Wang.

Da, Jian Wang este un prieten de foarte mulți ani, am făcut multe concerte împreună, am făcut în America, la Hong Kong, în Belgia, în Franța, în Germania. Ne cunoaștem de foarte multă vreme. Jian Wang, trebuie să vă spun asta, pentru că este interesant, publicul n-are cum să-și mai aducă aminte de lucrul ăsta, dar în anii '70 s-a făcut un film extraordinar, după vizita lui Nixon în China, Isaac Stern, celebrul violonist a mers în China pentru prima dată, însoțit de foarte multe televiziuni și de o echipă de filmare americană și a descoperit acolo la Shanghai, un pionier, era îmbrăcat în pionier, pantaloni scurți, cămașă albă și cravată roșie, care cânta la violoncel, la un violoncel ceva mai mic, dar cânta Variațiunile Rococco. Pionierul acela era Jian Wang. Este un prieten foarte drag și mai ales există o similaritate de parcurs, e cineva care știe foarte bine cum arăta duritatea pregătirii muzicale în spatele cortinei de fier, pregătirile pentru concursuri, șansa ca prin muzică de fapt să ajungi să fii un om liber și să trăiești, să faci muzică și mă leagă o bună prietenie.


Prietenie te leagă și de Orchestra Filarmonică Radio France,  cu care în această seară cânți Șostakovici?

Da, cu care cânt una dintre simfoniile pe care le iubesc foarte mult ale lui Șostakovici, o simfonie, un contrast extrem, cu elemente aproape de neo-romantism, în primul rând pentru că este atipică. E în trei mișcări, nu patru, o parte lentă, foarte mare, asemănătoare uneori cu adaggio-ul al lui Mahler, din Simfonia IX-a sau din Simfonia a VI-a, un recviem total, văzut bineînțeles cu profunzimea rusă și cu modalitatea muzicală de expresie. Rusa este o muzică de un dramatism colosal, scrisă în timpul asediului Leningradului și după aceea cu un scherzo și un rondo grotesc de un dramatism în spatele unei anumite virtuozități. Este o muzică colosal de dramatică. Ador simfoniile de Șostakovici, de fapt le dirijez pe toate, dar a VI-a este una din preferatele mele.


Ion Marin, ce înseamnă pentru tine Radio România
?

Pentru mine Radio România înseamnă foarte, foarte multe ocazii; forma prin care, nevenind în România decât foarte rar, publicul, iubitor de muzică, a avut ocazia să mă acompanieze să spun, în periplurile mele. O enormă gratitudine pentru Radio România Muzical și pentru Radio România în general, de a asigura această nerupere a punții între publicul românesc, iubitor de muzică și concertele pe care le-am făcut.


Istoric și cultural vorbind, Radio România ce crezi că semnifică pentru tine și pentru publicul nostru?

E foarte greu de răspuns la lucrul acesta, mai ales că vin dintr-o generație în care radioul nu era Radio România la vremea mea, era Radio Europa Liberă. Eram colosal de legați de radio. Acuma, radioul are responsabilitatea, să spunem, de a compensa lipsa de calitate în lumea jurnalistică, pentru că vedeți, există o orientare sau către politic sau către evenimentele care sunt de obicei triste sau dramatice sau vulgare ș.a.m.d. Or, radioul are această șansă de a fi un fel de arbitru al profunzimii și cred că Radio România poate să reușească în țară și transmisiile de pildă a acestui festival în străinătate, să dea o imagine foarte bună țării.


În finalul interviului, Ion Marin, spune-mi ce ți-ai dori tu pentru români. Ce mesaj le-ai transmite ascultătorilor Radio România și românilor în general?

Să fie puțin mai conștienți că sunt un popor extraordinar și că n-au de ce să aibă complexe în fața nimănui. Să încerce atunci când se poate și când iese ceva bine, să vadă binele întâi și în forma aia, să zicem, aspectul critic, care ne este atât de caracteristic nouă românilor, va deveni constructiv, altfel este numai critică și supărare și tot nu mai răsare soarele. Bucuria de a trăi, speranța se menține prin încercatul de a vedea totdeauna lucrurile bune și sunt foarte multe lucruri bune, chiar dacă nu se întâmplă în ritmul care ni l-am dorit toți să se întâmple, nu se întâmplă nicăieri în lume. Nu este un caz izolat, România nu mai este un caz izolat de foarte multă vreme. Este o țară cu lucruri extraordinare și cu lucruri mai puțin bune, așa cum sunt toate țările. Normalitatea asta se poate ajunge, chiar și în momentele grele de criză, de sărăcie, de suferință, de probleme legate de spitale, de asigurări ș.a.m.d, văd și eu lucrurile astea și sunt informat, dar să știți că există peste tot și numai încercând să vedem ce e bun în noi putem să sperăm că lucrurile și în afara noastră se vor îmbunătăți.


Este muzica o soluție
?

Întotdeauna.

Interviu realizat de Sorina Goia