Interviuri - Festivalul International George Enescu 2011 Înapoi
Interviu cu Nicola Benedetti
Nicola Benedetti, știm deja că tatăl dumneavoastră este italian, iar mama dumneavoastră este scoțiană. Ceea ce nu știm este dacă există vreo relație între familia dumneavoastră și muzică.
Nu există o legătură directă. Iubesc muzica, dar nu o și cântă. Eu am ajuns să fac această profesie pentru că exista în regiunea noastră o școală foarte bună de muzică și de vioară. Sora mea a cântat la vioară când era foarte mică și ea a întrebat-o pe mama dacă putem învăța împreună și așa am început studiul acestui instrument.
Ce anume ați moștenit din personalitatea părinților dumneavoastră?
Este dificil de răspuns. Tatăl meu este foarte hotărât și energic și este convins că orice este posibil, iar mama este foarte muncitoare, are mult bun simț și poate extrage ce este mai bun din orice situație. Cred de asemenea că mama are o aplecare către muzică, deși nu a învățat să cânte la nici un instrument.
Ați cântat de curând cu Orchestra de tineret "Simon Bolivar", în Venezuela. Conform informațiilor obținute de pe pagina dumneavoastră oficială de Facebook, considerați că programul "El Sistema" poate fi aplicat și în Marea Britanie. Ce anume ați apreciat în mod special la acest proiect de educație muzicală?
Cred că amploarea lui, faptul că nu este destinat celor care își pot permite să meargă la școală sau familiilor care își încurajează copiii să învețe să cânte la un instrument muzical, ci oricui. Faptul că în acest sistem au intrat 4000 de copii care au învățat să cânte la un instrument este un lucru uimitor. După ce am vizitat Venezuela am observat un fapt natural, că sistemul muzical este foarte asemănător celor din marile conservatoare și din școlile de muzică din Europa. Au același fel de profesori, aceleași îndatoriri, singura diferență fiind că în Venezuela copiii studiază și mai multe ore. În Scoția avem deja un program similar - El Sistema Scotland - care a început cu trei ani în urmă și funcționează incredibil de bine, dar cred că, dacă este posibil, acest program trebuie extins la o scară mai largă, pentru a implica și mai mulți copii. Avem acum 300 de copii în acest proiect și avem nevoie de 30.000!
În 2005 ați luat parte la un turneu prin școlile din Marea Britanie, cu scopul de a încuraja persoane de toate vârstele să găsească plăcerea în muzică și un instrument favorit. Cum a apărut această inițiativă?
Exact cum ați spus. Am cântat în școli și am încercat să fiu cât mai mult parte a programelor educative. Acum mai mult ca niciodată tinerii au nevoie de o identitate, au nevoie să simtă o apropiere și faptul că aparțin unei comunități. Au, de asemenea, acces la o formă de educație culturală. Ideea înființării unei orchestre, să înveți să cânți la un instrument și să-l aduci într-o orchestră, ar mai fi un punct rezolvat în planul nostru de a le da copiilor ceva ce le lipsește în societatea modernă.
Vorbim despre educație muzicală… și este firesc să vă întreb ce a însemnat pentru formarea dumneavoastră, ca muziciană și ca violonistă, întâlnirea cu una dintre cele mai importante personalități ale secolului trecut - Sir Yehudi Menuhin, discipol al lui George Enescu, patronul spiritual al festivalului nostru?
Aveam 10-11 ani când l-am întâlnit și i-am cântat și chiar dacă eram copil mi-au rămas amintiri pe care nu le voi uita niciodată. Sunt lucruri pe care nu le poți înțelege la acea vârstă, dar chiar și așa am simțit imediat că este o ocazie pe care o ai o dată în viață și că acel om era unul extraordinar. A fost o experiență de neuitat. Sunt tristă doar că nu am stat mai mult în preajma lui și că acea ocazie nu s-a mai repetat.
La București veți cânta cu London Symphony Orchestra, un ansamblu pe care îl cunoașteți datorită unor colaborări anterioare. Ne puteți vorbi despre proiectele derulate împreună?
Am făcut prima mea înregistrare cu London Symphony Orchestra și cu Daniel Harding. A fost o experiență cu adevărat extraordinară pentru mine. Membrii ansamblului m-au sprijinit și au fost cu toții foarte drăguți. Evident, sunt minunați și încă dinainte de a face prima mea înregistrare cu ei îi apreciam. Este o orchestră care ascultă ceea ce cântă, mai mult decât oricare alta. Am avut un prieten al cărui tată cânta în acest ansamblu și mergeam aproape în fiecare week-end la concertele lor și prin asta au contribuit foarte mult la educația mea muzicală.
Veți cânta Concertul de Glazunov. Când a intrat această lucrare în repertoriul dumneavoastră și ce semnificație are pentru dumneavoastră?
Am învățat această partitură când aveam 18 ani. L-am cântat pentru prima oară cu Orchestra Simfonică din Vancouver și cred că este o lucrare cu adevărat extraordinară. Din păcate nu este interpretată prea des și cel puțin în Marea Britanie nu este un concert prea popular. Încerc să îl cânt cât de des pot și să familiarizez publicul cu el. În prim plan este acel stil romantic târziu, foarte natural. Ultima parte este concepută ca un dans. Este un concert accesibil, pe care îl respect. Cea de-a doua parte are o temă ce pare că nu se mai sfârșește. Îmi amintește oarecum de Ceaikovski și de felul în care trece el de la o temă la alta. Este o lucrare plină de bucurie.
Veniți pentru prima oară în România?
Da, este pentru prima oară și sunt nerăbdătoare să vin.
Cu ce gânduri întâmpinați acest concert din cadrul Festivalului Internațional "George Enescu"?
Știu foarte multe despre festival. Reputația lui este imensă. M-am uitat pe programul concertelor și voi fi într-o companie extraordinară. Sper să pot cânta cât mai bine și în acest fel să onorez festivalul. După concert voi avea puțin timp să vizitez orașul.