Înapoi
Interviu cu violoncelistul Gustav Rivinius
Domnule Gustav Rivinius, în primul rând, bine ați venit în cadrul Festivalului Internațional al Orchestrelor Radio de la București! În după-amiaza zilei de 24 septembrie puteți fi urmărit de publicul nostru ca membru al Cvartetului cu pian Rivinius și cred că este prima dumneavoastră prezență în țara noastră. Pot să va întreb care sunt așteptările dumneavoastră legate de acest concert și de publicul nostru?
Bineînțeles, toți patru suntem nerăbdători să venim în România, în București pentru a susține acest concert. Pentru mine personal va fi prima apariție aici în calitate de muzician. În mod privat am mai vizitat Bucureștiul, pentru că soția mea este româncă, este din București și evident că are rude aici, astfel încât este normal că am însoțit-o de câteva ori, dar nu ca muzician. Acesta este așadar primul meu concert aici.
Acum vă propun să discutăm despre lucrările reunite în programul acestui recital, un program cu muzică de Schubert, Dan Dediu, Thomas Bloomenkamp și Gabriel Faure. Cum ați descrie structura programului, care este una simetrică, să spunem?
Da, ideea era să deschidem cu Schubert, pentru că este în general punctul central al festivalului, dar să includem în program și lucrări contemporane atât din Germania, cât și din România. Începem așadar cu o piesă de Schubert, singura pentru cvartet cu pian din creația sa. Schubert era chiar foarte tânăr atunci când a compus-o și lucrarea este plină de idei frumoase, cu o atmosferă personală, Adagio-ul are armonii fantastice, iar Rondo-ul este foarte luminos și antrenant, aș spune. Lucrarea de Dan Dediu este de asemenea destul de scurtă, o lucrare extrem de interesantă, nouă pentru noi, o interpretăm pentru prima oară, pentru că am dorit să abordăm și o compoziție românească. Ne face o deosebită plăcere să cântăm acest opus și abia așteptăm să îl interpretăm pentru prima oară în fața publicului. Lucrarea de Thomas Bloomenkamp a fost scrisă în mod special pentru noi, a avut premiera anul trecut și de atunci am mai cântat-o de câteva ori. Lucrarea în sine a fost inspirată de moartea unui prieten foarte apropiat al compozitorului, aceasta fiind atmosfera regăsită în toată lucrarea, în special în cea de-a doua mișcare, foarte întunecată și plină de suferință. Ne place foarte mult această lucrare, cred că este o compoziție foarte bună. În ultima parte a concertului interpretăm o piesă foarte cunoscută a repertoriului pentru cvartet cu pian, cea de Faure. Ne place să cântăm muzică franceză, ne place sunetul francez. Este o lucrare tipică din acest punct de vedere, fantastică, are armonii extraordinare, culori sonore foarte bogate. În concluzie, cred că va fi un program foarte interesant, cu perspective diferite asupra repertoriului pentru cvartet cu pian.
Gustav Rivinius, sunteți unul dintre câștigătorii Concursului Internațional "Piotr Ilici Ceaikovski" de la Moscova și, în același timp, primul muzician german care a triumfat în cadrul acestei competiții, în 1990. Cum vă amintiți acea experiență?
Bineînțeles că pentru mine a fost o experiență fantastică. Câștigasem deja și alte competiții și premii internaționale înainte de a mă duce la Moscova. Întotdeauna mi-am dorit să particip la această competiție unde există o atmosferă specială, are o mare reputație. M-am dus, bineînțeles, cu speranța că poate voi reuși să ajung în finală și voi primi un premiu sau, mă rog, o distincție. Am încercat, așadar și evident că nu m-am așteptat să câștig premiul I, dar m-am bucurat foarte tare că s-a întâmplat asta. Pentru mine a fost o experiență minunată.
Ați câștigat, de asemenea, și alte distincții importante: Premiul Rostropovici, Concursul ARD de la Munchen și Premiul Mendelssohn. Cum ați defini importanța acestor distincții în devenirea dumneavoastră ca artist? Au fost vitale toate aceste premii pentru recunoașterea internațională? Există și o altă cale de a deveni cunoscut?
Cred că întotdeauna există mai multe căi, depinde de propria personalitate, de cariera ta, de locul în care te formezi, de familia ta, de relațiile tale, de exemplu dacă ai legături cu dirijori sau impresari, depinde. Eu vin din Saarbrucken, o parte mai provincială a Germaniei și n-am avut niciun fel de relații, nu cunoșteam dirijori de orchestră mari și pentru mine a reprezentat o bună ocazie de a atrage atenția. În cele din urmă am beneficiat și de o impresariere bună și asta, împreună cu premiile obținute la competițiile internaționale, m-a ajutat să-mi construiesc o carieră. Dar aceasta nu este singura cale, în special în prezent, când companiile de înregistrări sau de impresariere aleg pur și simplu pe cineva și fac tot ce trebuie pentru ca acea persoană să facă o carieră mare, deși poate n-a participat niciodată în competiții de prestigiu. Cred că există atâtea căi diferite! Îi poți cânta unui dirijor cunoscut și el te poate duce la Filarmonica din Viena, de exemplu, și așa îți poți construi o carieră. Deci, există multe moduri de a te afirma, dar pentru mine, care nu avusesem înainte niciun contact cu lumea muzicală, palmaresul obținut a reprezentat o ocazie fantastică.
Să reamintim faptul că împreună cu trei dintre frații dumneavoastră ați format în 1995 Cvartetul cu pian Rivinius. Toți sunteți muzicieni remarcabili. Fiecare dintre dumneavoastră are o carieră muzicală intensă. Sunteți amabil să descrieți, domnule Rivinius, profilul muzical al fiecăruia dintre frații și colegii dumneavoastră din Cvartetul cu pian Rivinius?
Cu toții avem activități distincte, eu predau la conservator, apar în recitaluri camerale sau ca solist; fratele meu Paul este un pianist fantastic, care poate fi ascultat peste tot în lume alături de parteneri muzicali foarte diferiți și este un muzician extraordinar; ceilalți doi frați Benjamin și Siegfried cântă în orchestre - primul este prim violist, iar celălalt concertmaestru. Așadar, cu toții avem propria noastră activitate și ne bucurăm să cântăm în acest cvartet cu pian ca o activitate separată de profesiile noastre, să le zicem, constante. Suntem întotdeauna fericiți când avem concerte împreună pentru că avem ocazia să ne întâlnim și este ca o întâlnire de familie. Dar între aceste întâlniri fiecare dintre noi își desfășoară propria activitate, camerală, solistică, în orchestră. Caracteristica noastră ca și cvartet cu pian este că ne schimbăm mereu programul, nu repetăm niciodată lucrările, întotdeauna învățăm ceva nou, avem un repertoriu variat, suntem în permanență în căutare de lucrări noi și nu ne rutinăm prin repetarea aceluiași program din motive de siguranță. Asta face ca lucrul împreună să fie atât de interesant.