Înapoi

Interviu cu violoncelistul Julian Steckel

Publicat: marți, 25 Septembrie 2012 , ora 10.01

În anul 2010 ați câștigat concursul internațional ARD de la Munchen. Cum a fost cariera dumneavoastră influențată de acest premiu?

De atunci s-au întâmplat foarte multe. Aveam și înainte un program încărcat, dar de atunci m-au contactat foarte mulți organizatori de concerte și am avut, de asemenea, marele noroc să apar pentru prima dată pe scene, precum cea de la Concertgebouw. Am și cunoscut mulți dirijori foarte buni, am avut în agendă multe călătorii, multe concerte.


Ce muzicieni și pedagogi v-au inspirat cel mai mult de-a lungul vremii
?

Desigur, pe primul loc sunt profesorii mei. Trebuie să spun că am avut noroc de la început să am un profesor foarte bun. Asta este foarte important pentru cariera unui muzician. Este vorba despre Ulrich Voss, cu care am studiat timp de 10-11 ani. El a fost, poate, cel mai important profesor al meu. Apoi trebuie să-l menționez pe Boris Pergamencicov - studiul cu el a fost ceva foarte special, extrem de intens. Am avut, de asemenea, marea șansă să lucrez cu Rostropovici - aveam, cred, 18 ani - și a fost o experiență foarte pregnantă.


Vă simțiți în special legat de repertoriul unei anumite perioade din istoria muzicii
?

E greu să spun. Ca violoncelist am în repertoriu lucrări de la Bach, până la muzica zilelor noastre și e greu să spun că muzica unei anumite perioade mi se potrivește cel mai bine. Încerc să mă ocup cel mai mult de repertoriul pe care urmează să-l interpretez în următorul concert. Dacă am în program, săptămâna viitoare, o seară Bach, atunci mă dedic întru totul acelei muzici. Mi-ar fi greu să spun că-mi place cel mai mult Bach, de exemplu, pentru că interpretez cu aceeași plăcere Beethoven, Haydn, Dvorak, Lutoslawski și așa mai departe. Cânt orice repertoriu cu mare plăcere.


Pe lângă cariera solistică aveți o bogată activitate camerală, dar și pedagogică, deoarece sunteți profesor de violoncel la Universitatea de Muzică și Teatru din Rostok. Cum reușiți să îmbinați toate aceste activități și ce rol are fiecare dintre ele pentru dumneavoastră?

Trebuie să-ți organizezi timpul foarte bine. Au existat perioade în viața mea în care am avut foarte multe de făcut și perioade în care am avut mai puține activități, dar am reușit mereu să le fac pe toate. Mă gândesc acum, în fiecare lună am aproximativ opt concerte, plus orele pe care le predau. Calendarul trebuie aranjat cu mare grijă, altfel nu poți reuși. Trebuie să iei în considerare faptul că există săptămâni sau chiar luni în care nu ai nici o pauză.

În primăvară de exemplu, am avut câteva luni fără nici o zi de pauză, iar în vară mi-am rezervat câteva săptămâni în care să pot să respir, să mă întâlnesc cu prietenii, să mă relaxez. Trebuie să spun că această combinație, între cariera solistică de interpret de muzică de cameră și de pedagog este ceea ce mi-am dorit dintotdeauna să fac. A fost visul meu.


Așadar sunt toate aceste activități la fel de importante pentru dumneavoastră
?

Da, dar desigur, în moduri foarte diferite. Mă dedic în această perioadă, mai ales carierei solistice, pe de altă parte este muzica de cameră, pentru că pot face muzică alături de colegi și prieteni, cel puțin la fel de importantă pentru mine. Aici intervine și aspectul uman, nu călătorești singur și acesta este un lucru plăcut. Apoi aspectul muzical, într-o sonată, trio sau cvartet, implicarea muzicală este foarte intensivă, pentru că există mai mult timp pentru repetiții și pentru a medita asupra muzicii respective.

Când vin ca solist în fața orchestrei am o repetiție, o repetiție generală, concertul și gata. Dar solistica și muzica de cameră îmi fac la fel de multă plăcere. Printr-un concert primești o cantitate de energie incredibilă. Sigur că și consumi energie, dar eu am mereu impresia atunci când un concert a ieșit bine că am o stare euforică, sunt plin de energie. Prin predare, energia se consumă în primul rând și asta este pentru mine o bună balanță.

Nu predau de foarte mult timp. Oficial, de un an și jumătate și trebuie să spun că prin această activitate învăț foarte mult. Trebuie să reflectezi, dar și să exteriorizezi ideile. Nu este vorba doar despre o exprimare intuitivă, ci și despre a oferi explicații. De la studenți primesc de asemenea multe idei și asta este pentru mine o combinație foarte bună.


Pentru un concerte cameral vă aflați în luna septembrie și în România. Ce părere ați avut de invitația de a călători la București pentru a concerta alături de Cvartetul Ad Libitum
?

M-am bucurat foarte mult când am primit invitația. Am mulți prieteni români, cei mai mulți dintre ei muzicieni, dar nu am fost niciodată în România și m-am gândit că în sfârșit pot să merg acolo. Așa că, de-abia aștept! Am din start un avantaj, datorită prietenilor din România care mi-au povestit deja multe lucruri.

Știu și că în Germania sunt mulți și foarte buni muzicieni români cu care am și colaborat, așa că recitalul din țara dumneavoastră este ceva ce ar fi trebuit să fac de mult. Să văd cum este în România, la București. Mă bucur foarte mult și sunt onorat să concertez cu Cvartetul Ad Libitum. Când te uiți în agendă, există lucruri de care te bucuri, de care te bucuri foarte mult sau mai puțin. Acesta este un concert de care mă bucur foarte mult și sunt nerăbdător să fiu la București, să repet, să cânt și să interacționez cu ceilalți muzicieni.

Aș spune că sunt prin natură un om foarte curios, foarte deschis și mă bucur de fiecare dată când am ocazia să călătoresc într-un loc în care nu am mai fost, când pot descoperi lucruri noi. Acesta este un alt aspect al meseriei de muzician care îmi place foarte mult.

Interviu realizat de Andreea Chiselev