Votează discul de muzică clasică al anului 2014 Înapoi

'Manon Lescaut' de Giacomo Puccini - Opera în interpretări de referință, 19 octombrie 2014

Publicat: miercuri, 15 Octombrie 2014 , ora 16.17

O copertă de CD cu 3 celebrități care au făcut istorie în viața muzicală: Placido Domingo, Andrea Bocelli, Ana Maria Martinez.

O noutate discografică ce este lansată în 20 octombrie de DECCA se face auzită la România Muzical cu o zi mai devreme. Este un prilej de a-l reîntâlni pe Placido Domingo în ipostază dirijorală, la conducerea unui ansamblu creat în 2006 pentru a asigura stagiunea fabuloasei, modernei noi opere din Valencia, la Palau de les Arts Reina Sofía. Calitatea colectivului "girat" de la început de bagheta regretatului Lorin Maazel a fost mereu apreciată și în cadrul Festivalului Mediteranean, organizat anual sub conducerea lui Zubin Mehta.


Manon Lescaut

Această versiune a operei lui Giacomo Puccini - inclusă și în campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2014" decupează - în excelenta sa claritate tehnică - glasul sopranei portoricane Ana Maria Martinez în dialog cu Andrea Bocelli. Două voci care au drumuri artistice diferite în ascensiunea carierei lor, care s-au mai întâlnit însă ca protagoniști și într-o înregistrare integrală a operei "Paiațe" de Leoncavallo, apărută în 2006.

Acum 6 decenii discografia pucciniană anunța o apariție considerată de mulți remarcabilă: Manon Lescaut sub bagheta lui Ionel Perlea, aflat la pupitrul ansamblului Operei din Roma, având ca soliști pe Licia Albanese, Jussi Bjoerling și Robert Merryll.

Același titlu revenea în fruntea multor preferințe în 1959, când distribuția înregistrării colectivului de la Scala din Milano îi avea în prim plan pe Maria Callas, Giuseppe di Stefano și Giulio Fioravanti, dirijor fiind Tullio Serafin.

Dintre numeroasele producții ale anilor următori, gravând aceeași operă a lui Puccini au rămas în memoria multora cea în care apărea Luciano Pavarotti alături de Mirella Freni, cu James Levine la conducerea ansamblului de la Metropolitan Opera, sau - în aceeași companie orchestrală și dirijorală - Placido Domingoîmpreună cu Renata Scotto... Tenorul Domingo a mai figurat pe discuri cu acest titlu în compania altor două mari soprane ale deceniilor trecute: Montserrat Caballé și Mirella Freni, cu două colective britanice și doi dirijori italieni (Bruno Bartoletti și Giuseppe Sinopoli). Iată că cel pe care lumea muzicală îl redescoperă în ultimii ani ca bariton pe scenă (și în aceste zile apare pe afișele londoneze cântând în "I due Foscari" la Covent Garden, luna următoare fiind anunțat în "Simon Boccanegra" la Teatrul Scala) a abordat partitura operei "Manon" de Puccini - pentru acest demers discografic - din viziunea atotcuprinzătoare a dirijorului!


Andrea Bocelli

Au trecut două decenii de când Andrea Bocelli a devenit un nume strălucitor pe firmamentul muzical internațional. Era în 1994 când a cucerit publicul la San Remo și tot în 1994 apărea și primul său disc. Gloria care l-a lansat în lumea muzicii pop, cu a sa voce cantabilă, cu lejeritate și o culoare distinctă, venită din acel teritoriu italian al muzicii prin excelență s-a răsfrânt și asupra traseului său în lumea operei.

Există multe conexiuni în viața lui Bocelli cu universul lui Puccini. Întâmplător sau nu, în discografia lui se regăsesc de la început titluri pucciniene: de la prima sa operă integrală - Boema, în 2000 la Tosca, în 2003, localitatea natală a cântărețului aflându-se tot în Toscana, în apropiere de Lucca (unde s-a născut Puccini), iar reședința italiană a lui Bocelli nu este departe de "templul" puccinian de la Torre del Lago!


Ana Maria Martinez

Probabil că pentru o altă categorie de public decât melomanii pasionați de repertoriul operei, numele acestei excelente și îndelung aplaudate soprane născute în Puerto Rico sună totuși cunoscut și din relatările unor știri venite în 2009 de la Glyndebourne, unde artista a fost - fără voie - eroina unor clipe de mare spaimă, care se puteau încheia mult mai grav... Interpreta rolul Rusalka și în timpul duetului de la finalul actului I (moment de mare sensibilitate și implicare emoțională) a căzut în fosa orchestrei, victima cea mai afectată fiind - până la urmă - doar un... violoncel, artista fiind și ea accidentată și înlocuită pentru restul spectacolului!

Dimensiuni vocale distincte, o cursivitate și ușurință a discursului muzical în scriitura atât de emoționantă a paginilor lui Puccini - iată ce vă propune genericul "Opera în interpretări de referință" în 19 octombrie, de la 19,30, la România Muzical.

Anca Ioana Andriescu