Clasic Înapoi
Michala Petri, Hille Perl, Mahan Esfahani - albumul 'Corellimania' - CD Review, 20 noiembrie 2023
Un titlu foarte sugestiv are ultimul album lansat de trei artiști extrem de valoroși din perimetrul școlii de interpretare a muzicii vechi - mă refer la Michala Petri, o binecunoscută și experimentată interpretă la blockflöte, Hille Perl - viola da gamba și la clavecinistul Mahan Esfahani. Din generații diferite, dar fiecare în parte având meritul de a îmbogăți și promova la un nivel de un mare profesionalism, acest impresionant rezervor al muzicii secolelor al XVII-lea și al XVIII-lea. Revin la titlu - "Corellimania", sugerându-ne un demers ce pune în valoare influența pe care Arcangello Corelli a avut-o în rândul generațiilor care i-au urmat.
Mahan Esfahani, în prezentarea albumului, semnalează aceste calități speciale pe care creatorul italian le-a avut în desemnarea unor tipare, ale sonatei da camera și da chiesa, mai exact succesiunea părților, sau faptul că stilul său de compoziție, modul în care își organiza ideile muzicale în motive și în fraze, era derivat din maniera de abordare a tehnicii viorii, având în baroc intenția de a imita vocea umană. "Această tensiune între tehnicile instrumentale și evocarea vocii definește stilul lui Corelli de-a lungul întregii sale creații", concluzionează Mahan Esfahani. Nu este de mirare în acest context faptul că cei trei artiști propun o selecție muzicală ce evidențiază aceste trăsături în muzica lui Corelli și a celor inspirați de stilul său. Și aici regăsim numele lui Bach, Handel și Telemann, fără însă a apela la o vioară. Avem acest trio blockflöte, viola da gamba și clavecin, ce traversează cu o mare dezinvoltură o întreagă epocă - începând cu o Sonată da chiesa de Corelli, care l-a inspirat mai târziu pe Bach la nivel de formă, pentru propriile sale Sonate pentru vioară solo, și pentru vioară și clavecin, prolog în acest album apărut sub sigla OUR Recordings - sonată urmată de o inedită Fugă BWV 579 de Johann Sebastian Bach pe teme de Corelli, mai exact a temei din partea mediană a Sonatei precedente. Cantorul de la Leipzig adesea a privit în direcția Italiei și a modelat materialul tematic sau ideile preluate cu o tehnică a compoziției de neegalat la nivel contrapunctic și armonic.
În cuprinsul acestui album cei trei artiști propun lucrări puțin cunoscute de Bach, dar relevante în spiritul ideii promovate - nu doar această fugă ci și Patru Duete pentru blockflöte și viola da gamba, de asemenea un Choral adaptat pentru acest trio, toate de inspirație corelliană. Se adaugă o Sonată în re minor pentru blockflöte și bas continuu și Suita nr. 1 în Si bemol major pentru clavecin de Georg Friedrich Handel, care fiind în Italia a studiat cu Arcangelo Corelli, acesta din urmă dirijînd prima audiție a Oratoriului "La Resurezione" de Handel în anul 1708, chiar în ziua de Paști. Din nou se remarcă influența pe care sonatele autorului italian a avut-o și asupra lui Handel, mai ales în Sonatele pentru blocklöte pe care le-a compus în anii 1720. Urmează Telemann - o Trio-sonată "Corellisante" și la final, celebra Sonată "La follia" op.5 nr.12 readucându-ne din nou, ciclic, în lumea lui Corelli.
Dincolo de argumentele istorice și muzicologice, atât de binevenite pentru a cunoaște în profunzime aceste moment importante din anii barocului, admirăm și arta interpretativă a celor trei muzicieni implicați în acest proiect, nume sonore care și-au confirmat de-a lungul timpului valoarea. Clavecinistul Mahan Esfahani este cel mai tânăr, format în Statele Unite ale Americii, dar lansat în Marea Britanie, cu o carieră la nivel internațional de o anvergură uriașă pentru statura unui clavecinist; Hille Perl, una dintre cele mai valoroase interprete la viola da gamba, care promovează intens muzica franceză - Marin Marais, Saint Colombe, muzica spaniolă alături de ansamblul lui Andrew Laurence King - "The Harp Consort". O regăsim și în ansamblul "The Age of passions" cu Petra Müllejans sau colaborând cu Orchestra Barocă din Freiburg. Cât despre Michala Petri, îi cunoaștem de mult timp albumele în care interpretează Concertele pentru blockflöte de Antonio Vivaldi, deja la vârsta de 17 ani având o carieră internațională de invidiat. Acum cartea sa de vizită reține peste 5000 de concerte susținute în toată lumea și peste 80 de apariții discografice. Mai mult decât atît există aproximativ 150 de lucrări compuse penru Michala Petri, cunoscută pentru demersul său care lărgește substanțial repertoriul acestui mic dar atât de special instrument.
Cu asemenea forțe reunite, desigur că acest proiect "Corellimania" poartă semnele excelenței, la nivel de concepție și de interpretare. Nu avem cum să punem la îndoială calitatea execuției, pentru că toți cei trei interpreți formează la rândul lor noi generații de artiști și cunosc în profunzime secretele școlii de interpretare a muzicii vechi. Mai mult decît atât, cu fiecare nouă apariție discografică de acest calibru, ni se deschid noi orizonturi, un nou nivel de înțelegere și desigur noi oportunități de a ne hrăni sufletește cu ceea ce are mai valoros cultura muzicală europeană.