Cărți despre muzică Înapoi
''Opera romantică franceză'' de Alexandru Emanoil
Ați lansat deja cel de-al patrulea volum dedicat operei. Cum a decurs munca la cartea Opera romantică franceză și cine a contribuit la realizarea acestui volum?
În primul rând aș vrea să vă mulțumesc foarte mult pentru atenția acordată, mai ales că sunt, așa cum ați spus, la al patrulea volum dedicat muzicii de operă, după ciclul Opera italiană în capodopere de la Busseto - Verdi, Verismul, Belcanto, și este pentru prima dată când aceste apariții editoriale sunt promovate de mass-media. Munca la acest volum este, de fapt, materializarea unei pasiuni extraprofesionale de o viață și beneficiază de material adunat și sistematizat în decursul anilor, așa că punerea în pagină nu a fost decât o operație de redactare.
M-am bucurat în această ultimă perioadă de sprijinul moral al unor proeminente figuri ale artei cântului, din care îmi face o deosebită plăcere să-l menționez în primul rând pe marele tenor Cornel Stavru.
Din păcate, proiectul nu a stârnit din punct de vedere material interesul niciunui sponsor, fie el autohton sau străin, deși aceste apariții editoriale, reprezintă, în ultimă instanță, un act de cultură care ar fi trebuit sprijinit, după părerea mea, de centrele culturale italian, respectiv francez. Posibilitățile mele materiale au fost de fiecare dată modeste ceea ce explică și numărul ridicol de mic de exemplare în care au fost editate aceste volume. În zadar sunt astăzi solicitat să ofer exemplare din primele volume, pentru că tirajul s-a epuizat de mult. Ce mă doare cel mai tare este faptul că universitățile de muzică din țară au tratat cu indiferență oferta mea de donație a volumelor editate, lipsind studenții de o sursă de informare substanțială.
V-aș ruga să ne oferiți detalii privitoare la conținutul cărții Opera romantică franceză.
Acest ultim volum este dedicat muzicii romantice franceze de operă. Am avut mari dificultăți în a strânge un material foarte vast într-un număr restrâns de pagini - circa 700 - și îmi cer scuze cititorilor că selecția a fost, probabil, marcată de subiectivism și poate nu a răspuns în întregime așteptărilor celor care vor parcurge acest volum. M-am concentrat în primul rând asupra marilor valori ale secolului al XIX-lea în ceea ce privește muzica de operă franceză, am încercat să dau prioritate marilor compozitori precum Gounod sau Massenet. De asemenea, am încercat să aduc în lumină compozitorii mai puțin cunoscuți ca Auber sau Adam.
Sper ca, în final, volumul să fie cât mai aproape de așteptările celor care și-au exprimat în repetate rânduri nerăbdarea de a vedea tipărită această carte. Mă bucur ca volumul a fost văzut de persoane de mare valoare din domeniul artei lirice, care au avut cuvinte de laudă la conținutul acestuia.
Revin spunând că m-am bucurat și sper să mă bucur în continuare de sprijinul marelui tenor Cornel Stavru, al dirijorului Marcel Anca și al altor persoane care au avut amabilitatea să aprecieze munca mea și rezultatele acesteia.
Vă mulțumim pentru acest interviu.
Și eu vă mulțumesc foarte mult și încă o dată mă bucur enorm de mult că în acest moment, când apare cel de-al patrulea volum al meu, am primit un semn de atenție din partea mass-mediei. Sper ca la următorul volum, care va fi dedicat marii opere ruse, să mă bucur de același interes ca în momentul de față.