Agenda de concert
Înapoi
Ottorino Respighi - Concertul Gregorian și Gioachino Rossini - Stabat Mater pe scena sălii Auditorium Maximum, vineri, 21 martie 2025

Vineri, 21 martie 2025, ora 19, Abonament 19
Colegiul Academic
Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania"
David Crescenzi dirijor
Vlad Răceu vioară
Apollónia Egyed soprană
Iulia Merca mezzosoprană
Tony Bardon tenor
Mihai Damian bariton
Cornel Groza dirijorul corului
Ottorino Respighi
Concertul Gregorian
Gioachino Rossini
Stabat Mater
Colegiul Academic va găzdui vineri, 21 martie 2025, orele 19.00, concertul vocal-simfonic care îi va avea ca soliști pe Vlad Răceu (vioară), Apollónia Egyed (soprană), Iulia Merca (mezzosoprană), Tony Bardon (tenor) și Mihai Damian (bariton), la pupitrul dirijoral aflându-se un vechi prieten al Filarmonicii clujene, și anume maestrul David Crescenzi. Din programul serii vor face parte două lucrări Ottorino Respighi - Concertul Gregorian și Gioachino Rossini - Stabat Mater.
Despre lucrări
Concertul gregorian pentru vioară și orchestră de Ottorino Respighi
Respighi a fost fascinat de cântul gregorian; era o pasiune pe care o împărtășea cu soția sa, Elsa Respighi, cercetătoare în domeniul muzicii medievale, prin intermediul cărei a avut acces la manuscrise rare ale acestui repertoriu sacru. Ulterior le-a studiat, reimaginat și transpus într-un limbaj orchestral modern (...)
Într-o perioadă în care mulți compozitori explorau atonalitatea și disonanțele extreme, Respighi a ales un drum diferit, recuperarea trecutului. A reinterpretat cântul gregorian într-un limbaj modern, oferindu-i culoare și strălucire timbrală și păstrându-i totodată esența spirituală.
Concertul gregorian este o lucrare foarte plăcută pentru ascultător; oferă o sonoritate caldă, bogată, o incursiune într-o lume dispărută, o invitație de a păși într-un sanctuar muzical, de a ne abandona și a de a ne regăsi, mai bogați.
Stabat Mater de Gioachino Rossini (cu traducere în limba română)
Rossini, compozitorul care a excelat prin creațiile sale de operă, a abordat genul sacru cu un respect aparte. Nu a fost interesat să urmeze canoanele muzicii bisericești ci a văzut prin spiritualitate, calea deschisă către suflet și emoție.
Comandată inițial în 1831, Stabat Mater a fost finalizată de Rossini după un deceniu de ezitări și revizuiri. Prima audiție din 1842 a fost copleșitoare. Succesul a fost atât de răsunător încât lucrarea a fost rapid recunoscută drept una dintre cele mai importante creații religioase ale secolului al XIX-lea. (...)
"Operă sacră teatrală" - așa au catalogat criticii Stabat Mater de Rossini, surprinzând consistența scriiturii, sinteza și experiența pe care o avea compozitorul în texturile lirice. (...) Melodica amplă, izbucnirile dramatice și agilitatea vocală, caracteristici definitorii ale operei sale, sunt aici integrate într-un cadru sacru. (sursă text - Oana Bălan-Budoiu)
Despre dirijori
David Crescenzi
Pianist, dirijor de orchestră și de cor, David Crescenzi a început să studieze la Conservatorul din Pesaro, specializându-se ulterior în instrumente de orchestră, pian, muzică corală și dirijat coral. Timp de mai mulți ani a fost asistent și colaborator al lui Alessio Vlad și elevul lui Gustav Khunn (1993-1996), participând la cursurile de perfecționare "După amieze muzicale" din Milano. Datorită activității sale pe parcursul a două decenii, s-a consacrat mai întâi ca pianist acompaniator și maestru locțiitor în diferitele teatre si festivaluri lirice, atât în Italia, cât și în străinătate, iar actualmente ca dirijor de orchestră și Maestru de cor.
Printre realizările sale cele mai semnificative se numără colaborarea cu Teatrul Operei din Cairo, Egipt, în calitate de dirijor invitat, între anii 1998-2003, unde a pregătit și a dirijat "Bărbierul din Sevilla", "Contract de căsătorie", "Domnul Bruschino" de Rossini, "Elixirul dragostei" de Donizetti, "Tosca" de Puccini, "Bal mascat", "Aida " și "Rigoletto" de Verdi. Între anii 1999-2001 a fost Maestru de cor la Teatrul "Carlo Felice" din Genova, iar in stagiunea 2004-2005 a fost locțiitorul Directorului Muzical de la Teatrul "St. Carlo" din Napoli. La Doha, Quatar a dirijat de trei ori: în anul 2002 opera "Aida" de Verdi, în anul 2003, "Ibn Sina" de Michil Borstlap, în anul 2005 "Aspire" de David Krane cu ocazia deschiderii Jocurilor Olimpice Asiatice.
Din anul 2002 colaborează cu Opera Națională Română Timișoara, unde a dirijat spectacolele de operă precum "Nunta lui Figaro" de W. A. Mozart, "Bărbierul din Sevilla" de G. Rossini, "Aida", "Rigoletto", "Traviata", "Nabucco", "Trubadurul", "Otello", "Bal mascat", "Attila" de G. Verdi, "Carmen" de G. Bizet, "Tosca", "Turandot", "Boema", "Madame Butterfly", "Gianni Schicchi" de G. Puccini, ș.a. Sub bagheta lui au evoluat nume importante de talie internațională, dintre care îl amintim pe basul Roberto Scandiuzzi în premiera operei "Faust" de Charles Gounod și în opera "Attila" de Giuseppe Verdi. În septembrie 2007 a participat cu Opera Națională Română din Timișoara la Festivalul Internațional George Enescu din București, dirijând "Tosca" de Puccini, cu un casting internațional care i-a avut ca protagoniști pe soprana Nadja Michael, baritonul Franz Grundheber și celebrul tenor dominican Francisco Casanova.
În cadrul Operei Naționale din București, a dirijat opera "Rigoletto" în luna aprilie a anului 2006, iar succesiv a pregătit și dirijat premiera operei bufe "Nunta lui Figaro" de Mozart în luna decembrie a aceluiași an, precum și "Elixirul dragostei" în 2013, iar în 2014 "Bărbierul din Sevilla".
În vara anului 2008 pe Arena "Sferisterio" din Macerata a dirijat în primă audiție absolută în Italia "Neues vom Tages" de Paul Hindemith.
Din anul 2008 este dirijor oaspete al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, unde a dirijat "Otello" "Bal Mascat", "Rigoletto", "Traviata" și "Aida" de G. Verdi, dar și "Boema" de G. Puccini.
În cadrul stagiunilor 2011-2013 a fost invitat de către Opera Națională Română din Iași să dirijeze "Boema" de G. Puccini, "Lucia di Lammermoor" de G. Donizetti, ș.a., dar și premiera operei "Bărbierul din Sevilla" de G. Rossini, precum și pe cea a operei "Aida" de Verdi.
Din anul 2013 este oaspete la Orchestra Radio din București unde a dirijat, în concert, "Don Carlo", "Simon Boccanegra", "Rigoletto" și "Trubadurul" de Verdi, "La Favorita" de G. Donizetti, Recviemul lui Verdi si alte concerte simfonice.
Din septembrie 2014 până în iunie 2020 a fost director artistic și dirijor permanent al Operei din Cairo (Egipt).
Printre cele mai recente colaborări ale sale se numără cea cu Orchestra Filarmonică Marchigiana (Italia) din februarie 2022, când a dirijat un Concert de Gala în prestigioasa sală a Musikverein din Viena. De asemenea, în ianuarie 2023 a fost, din nou, invitat de către Opera din Düsseldorf pentru a dirija "Nunta lui Figaro". A revenit aici, la Deutche Oper am Rhein și în aprilie 2024, pentru a dirija premiera cu "I Capuleti ei Montecchi" de Bellini.
Începând cu anul 2014, susține o colaborare importantă cu Filarmonica clujeană, din programul de concerte făcând parte lucrări precum "Beljazar Feast" de W. Walton, "Stabat Mater" de Rossini, Recviemul lui Verdi, "Carmina Burana" de Carl Orff, etc.
Cornel Groza
În anul 1986, Corul Filarmonicii de Stat "Transilvania", până la acel moment condus de Dorin Pop, respectiv Florentin Mihăescu, a fost preluat de Cornel Groza, discipol al maestrului Dorin Pop. Linia evolutivă trasată de predecesori este continuată cu succes, corul marcând, în toți acești ani, cele mai prestigioase și aplaudate prezențe în context internațional și fiind aclamat ca o formație de clasă mondială.
Cornel Groza (n. 1950) și-a început pregătirea muzicală la Liceul de Muzică din Cluj-Napoca. Apoi, a studiat pedagogia muzicală la Academia de Muzică din orașul nostru. În 1970, a devenit membru al corului de cameră Cappella Transylvanica din Cluj, care, sub conducerea maestrului Dorin Pop, a devenit un "centru" coral de marcă. Această experiență a fost decisivă în alegerea lui Cornel Groza, aceea de a urma cariera de dirijat.
Prin tehnica sa dirijorală excelentă, cunoașterea completă și stăpânirea cântului coral, prin simțul fin al sonorității, Cornel Groza aduce un impuls vital succesului permanent al Corului Filarmonicii din Cluj-Napoca.
Despre soliști
Vlad Răceu
Vlad Răceu s-a născut în Satu Mare, într-o familie de muzicieni, ambii părinți fiind violoniști. A început studiul viorii la frageda vârstă de șase ani, sub îndrumarea tatălui său. Încă din perioada studiilor preuniversitare s-a remarcat la concursurile și olimpiadele naționale, dovada fiind numeroasele premii obținute.
De la debutul scenic ca solist în cadrul concertelor pentru elevi organizate de Filarmonica Satu Mare, din anul 1995, activitatea sa concertistică include turnee atât în țară, cât și în Ungaria, Germania, Elveția și Olanda. În septembrie 2007 a obținut locul I la Concursul Internațional ,,Ștefan Ruha", iar în luna decembrie a aceluiași an, premiul I și Marele Premiu la Concursul Internațional ,,Remember Enescu".
Susține frecvent concerte în calitate de solist, în compania orchestrelor filarmonicilor din Satu Mare, Oradea, Botoșani, Craiova, Cluj-Napoca, Brașov, Târgu Mureș și Sibiu.
A urmat studiile de licență și ciclul de studii masterale ale Academiei de Muzică ,,Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, la clasa de vioară a prof. univ. dr. Victoria Nicolae, absolvind în anul 2010 și respectiv 2012 cu nota maximă. În prezent este lector universitar doctor la catedra de vioară a Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima", violonist în cadrul Filarmonicii "Transilvania" Cluj-Napoca și din ianuarie 2019 solist concertist al Filarmonicii "Dinu Lipatti" Satu Mare.
Apollónia Egyed
Absolventă a programelor de licență și de master ale Academiei de Muzică "Gheorghe Dima", secția canto, clasa Elenei Andrieș Moldovan, soprana Apollónia Fodre-Egyed este o solistă care s-a remarcat deopotrivă pe scenele lirice din țară și de peste hotare, colaborând cu Opera Maghiară de Stat din Budapesta sau cu Festivalul Bartok Plusz de la Miskolc, cu Operele Naționale Române din București, respectiv Cluj-Napoca, dar și cu Filarmonici precum cele din Cluj-Napoca, Iași, Oradea Tg. Mureș sau Satu-Mare.
Câștigătoare a numeroase premii (Trofeul Lili Poór - EMKE a Asociației Culturale Maghiare din Transilvania în 2018; premiul Annamaria Albert al Operei Maghiare de Stat Cluj-Napoca în 2016; premiul II la Concursul Internațional de Canto Simandy Jozsef, premiul special al Operei Maghiare de Stat Budapesta, premiul special al Festivalului de Operă Bartok Plusz tot în 2016 și premiul special al juriului în cadrul Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclee în 2015), din repertoriul sopranei clujene fac parte roluri precum Aida (G. Verdi - Aida), Desdemona (G. Verdi - Otello), Leonora (G. Verdi - Trubadurul), Mimi (G. Puccini - Boema), Nedda (R. Leonvacallo - Paiațe), Freia (R. Wagner - Aurul Rinului), Donna Elvira (W. A. Mozart - Don Giovanni), Irene (Gy. Selmeczi - Byzantium), Rosalinda (J. Strauss - Liliacul), Örzse (Z. Kodály - Háry János), ș.a.
În ceea ce privește repertoriul vocal-simfonic, tânăra soprană a abordat partituri precum G. Verdi - Messa da Requiem, R. Strauss - Vier Lezte Lieder, B. Britten - Recviemul de război, Z. Kodály - Te Deum, Paul Constantinescu - Oratoriul de Crăciun, F. Poulenc - Stabat Mater, W. A. Mozart - Recviem, L. van Beethoven - Simfonia a IX-a și Missa în Do major, J. Haydn - Missa Cellensis și Gy. Orban - Rorate Caeli.
În prezent este angajată ca solistă a Operei Maghiare din Cluj-Napoca
Iulia Merca
Clujeancă get-beget, cu rădăcini în arealul magnific al Vișagului, mezzosoprana Iulia Merca este absolventă a școlii muzicale clujene. Pe urmele tatălui ei, reputatul artist Iuliu Merca, a urmat încă din copilărie cursuri de pian și teorie muzicală inițial la Școala de Arte Augustin Bena, apoi la Liceul de Muzică Sigismund Toduță (pian, canto). Din timpul studiilor la Academia Națională de Muzică "Gheorghe Dima" unde i-a avut ca îndrumători pe prof. univ. dr. Gheorghe Roșu și prof. univ. Ștefan Ronai, a colaborat ca solistă în cadrul Operei Naționale Române din Cluj, iar din anul 2009 până în prezent activează ca solist titular în aceeași instituție.
În 25 ani de activitate artistică a debutat în peste 43 de titluri de operă, operetă sau musical, în țară și în străinătate. Pentru pregătirea unor roluri cum ar fi Carmen, Rosina, Angelina, Eliza Doolitle sau Dorabella s-a bucurat de îndrumarea sopranei Niculina Mirea, bine-cunoscut artist liric și pedagog, veteran al Operei Române din Cluj-Napoca.
A participat la diverse cursuri de măiestrie conduse de către Ionel Pantea (București 2000), Stephano Gibellato (Venezia 2002), Anthony Spiry (Schwetzingen 2003), Sonia Ghazarian (Wiena 2005), Diane Soveiro (New York 2010), Viorica Cortez (Cluj 2016), Giuseppe Sabbatini (Sofia, Roma 2017), Georgeta Orlovski (Cluj, 2018).
Activitatea artistică a artistei cuprinde concerte camerale de muzică și poezie, spectacole de operă, musical și teatru, interpretările sale fiind apreciate pe mai multe meridiane (Tokio, New York sau Kullu, India, Cluj, București, Viena, Praga, Paris, Roma, etc.). În timpul studiilor a câștigat și câteva premii la concursuri de specialitate, printre care Premiul I la Concursul W.A. Mozart, Cluj 2001, Premiul I la Festivalul Liedului Românesc, Brașov 2003, Marele Premiu la Concursul Internațional de Canto Haricleea Darclee, Brăila 2003 iar în 2009 a fost finalistă a celei de-a doua ediții a concursului internațional de canto "Mezzo Television Festival & Competition" din Szeged, evoluând alături de compania de operă "Dicapo Opera New York". În anul 2011 a fost distinsă cu Trofeul Lya Hubic al Operei Naționale clujene, iar în 2013 a primit premiul pentru cea mai bună solistă în cadrul Festivalului Operelor Naționale de la Iași.
În anul 2017 se alătură unui program de voluntariat în cadrul ONRC, în calitate de coordonator al studioului de operă Lya Hubic. Timp de trei ani a susținut recitaluri și concerte cu studenții și a participat la diverse proiecte social-culturale cum ar fi: Hai în sat la Operă, în parteneriat cu ONRC și Opera Maghiară Cluj sau Figaro, per carita! - spectacol caritabil susținut la ANMGD alături de copii de la Asociația non-profit Căsuța Bucuriei din Cluj. În perioada 2019-2020 susține două stagiuni de microrecitaluri în parteneriat cu Muzeul Mitropoliei din Cluj.
În perioada pandemiei a evoluat în cadrul ONRC în diverse concerte și recitaluri, atât ca solistă, cât și ca pianist acompaniator.
În anul 2023 se alătură formației Cluj Tango Orchestra, cu care susține concerte și turnee în calitate de solist vocal, iar in prezent face parte și din trupa înființată de tatăl ei în urmă cu 47 de ani.
Tony Bardon
Solist al Operei Maghiare Cluj-Napoca, tenorul Tony Bardon și-a construit o carieră lirică solidă prin numeroase apariții pe scenele din România și Europa.
Născut la Baia Mare, Tony Bardon și-a început educația muzicală la Liceul de Artă "Aurel Popp" din Satu Mare. În 2004 a optat pentru continuarea studiilor la Academia de muzică "Gheorghe Dima", la clasa de canto a tenorului Marius Budoiu sub a cărui îndrumare și-a completat studiile la nivelul Master. Pentru examenul de absolvire a realizat rolul contelui Almaviva din opera Bărbierul din Sevillia în producția Operei Maghiare din Cluj-Napoca.
De-a lungul timpului, Tony Bardon a participat la cursurile de perfecționare susținute de regretata Mariana Nicolesco (Brăila 2006) și Alberto Zedda în cadrul Academiei Rossiniene din Pesaro (2010). Cu acest prilej la Teatro Rossini din Pesaro a interpretat rolul Belfiore din opera rossiniană Il viaggio a Reims. În 2012 la Sibiu s-a aflat la cursurile susținute de Rockwell Blake și Liora Maurer.
Foarte apreciat de specialiști și de public, Tony Bardon a evoluat în cadrul unor mari festivaluri internaționalĕ: Festivalul Primăverii Budapesta 2010, unde a interpretat rolul lui István din opera Brankovics György de Erkel Ferenc și Festivalul Les Nuits d'Ete de Corte 2011, alături de soprana Leontina Văduva.
Anul 2013 i-a adus o serie de succese importante precum cel de la Palatul Artelor din Budapesta cu lucrarea Rorate Coeli de Orbán György, urmată de rolul titular al operei La Clemenza di Tito de W.A. Mozart la Teatro Verdi Trieste.
În stagiunea 2014/2015 a debutat cu două titluri Mozart-iene în opera Flautul fermecat în rolul Tamino, și în opera Il Re Pastore în rolul Alessandro, precum și în lucrarea Stabat Mater de G. Rossini, aceasta din urmă sub bagheta Maestrului Gianluigi Gelmetti.
Flexibil și interesat în egală măsură de repertoriul de operă și de operetă (Il Conte Almaviva - G. Rossini - Il barbiere di Siviglia, Nemorino - G. Donizetti - L'elisir d'amore, Ernesto - G. Donizetti, Don Ottavio - W. A. Mozart - Don Giovanni , Tamino - W.A. Mozart - Die Zauberflöte, Fenton - G. Verdi - Falstaff, Rinuccio - G. Puccini - Gianni Schicchi, Prunier - G. Puccini - La Rondine, V. László - Erkel Ferenc - Hunyadi László, Camille de Rosillon - F. Lehár - Die lustige Witwe, Alfred - J. Strauss - Die Fledermaus), dar și de cel vocal-simfonic, tenorul clujean reușește să fie prezent în numeroase producții lirice și concerte simfonice în care se regăsesc creații ale compozitorilor: J.S. Bach, G. Fr. Händel, J. Haydn, G. Rossini, G. Donizetti, G. Verdi, G. Puccini, Kodály Zoltán, Orbán György sau Selmeczi György.
De-a lungul carierei sale, Tony Bardon a avut ocazia să colaboreze cu dirijori precum Nicolae Moldoveanu, David Crescenzi, Medveczky Adam, Gheorghe Victor Dumănescu, Horváth József, Gheorghe Costin, Jankó Zsolt, Andreea Battistoni, Cristian Mandeal, Neil Thomson, Jin Wang, Hollerung Gábor, Gianluigi Gelmetti, Christian Arming, Felix Krieger, Roland Böer, Somogyi-Tóth Dániel.
Mihai Damian
Mihai Damian este absolvent al Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, în anul 2019 finalizând studiile la specializarea Dirijat, iar în anul 2024, în cadrul aceleași instituții, la specializarea Canto, clasa conf. univ. dr. Cristian Hodrea și prof. univ. dr. habil. Iulia Suciu.
Obține rezultate deosebite dintre care amintim: Premiul II la Eva Marton International Singing Competition (Ungaria), Premiul 1 și Premiul pentru cea mai bună interpretare a unui lied de Ionel Perlea la Concursul Internațional de Canto "Ionel Perlea" (România), Premiul Eva Kleinitz la Concorso Lirico Internazionale di Portofino (Italia), Premiul 1 la Concursul Internațional de Intepretare Mozart (România), Marele Premiu și Premiul Publicului la Verum Solitus Competition (România), Marele Premiu la Alexandru Fărcaș Voice Competition (România). Pe data de 11 februarie 2023, în cadrul Balului Operei, obține Premiul Alexandru Fărcaș, oferit de Opera Națională Română din Cluj-Napoca.
Pe parcursul perioadei de formare, participă la diverse masterclass-uri cu artiști consacrați, precum: Ramón Vargas (Mexic/Austria), Ruxandra Donose (România/Austria), Leontina Văduva (România/Franța), Karola Theill (Germania), Vlad Iftinca (România), Roland Börger (Chile), Patrick Russil (Marea Britanie), Cristian Hodrea (România) și Veronica Anușca (România).
Între anii 2019 și 2024 își desfășoară activitatea ca bariton în cadrul Filarmonicii de Stat "Transilvania" din Cluj-Napoca, urmând ca din 2024 să devină solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, colaborând de-a lungul anilor cu dirijori de renume mondial, amintindu-i pe: Lawrence Foster (SUA), Henrik Nánási (Ungaria), Felix Krieger (Germania), Hannu Lintu (Finlanda), David Crescenzi (Italia), Valentin Uryupin (Rusia), Mihnea Ignat (România), Tiberiu Soare (România) și Cristian Spătaru (Republica Moldova).
Începând cu anul 2021, devine o prezență notabilă în lumea muzicală românească, urcând pe majoritatea scenelor autohtone: Opera Națională București, Ateneul Român, Opera Națională Română Cluj-Napoca, Opera Națională Română Timișoara, Opera Națională Română Iași, Filarmonica de Stat Transilvania, Filarmonica Banatul, Filarmonica Arad, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti, Filarmonica Oradea, Opera Brașov, Opera Maghiară Cluj-Napoca.
În anul 2023 este invitat în cadrul Festivalului Internațional George Enescu pentru a interpreta rolul lui Donald din opera Billy Budd de Benjamin Britten, această lucrare aflându-se în primă audiție națională.
Anul 2024 marchează debutul internațional pentru tânărul interpret, urcând pe scene importante dintre care amintim: Konzerthaus Berlin, Müpa Budapesta, Ópera de Bellas Artes Mexico City și Roy Thomson Hall Toronto. Astfel, Mihai Damian se afirmă ca unul dintre cei mai valoroși muzicieni ai generației sale.
Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318 sau 0264-430.060) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.