Discul de muzică clasică al anului 2015 Înapoi
Prima Donna de Rufus Wainwright - în premieră la Radio România Muzical
"Cu siguranță sunt o anomalie, pentru că sunt, dacă nu înrădăcinat, atunci cel puțin foarte atașat de lumea muzicii pop; acolo îmi fac banii și acolo mi-am câștigat notorietatea. Însă cumva în secret, în viața mea privată sunt un admirator fanatic al operei. Lumea pop a primit opera mea foarte pozitiv, cu entuziasm, interes, a fost impresionată și pentru că nu e expusă atât de mult la acest gen muzical. De cealaltă parte, există încă rezistență în lumea operei în ceea ce mă privește", spune Rufus Wainwright, compozitorul operei pe care o ascultăm duminică, 22 noiembrie 2015. "Cred că sunt văzut ca diletant uneori, deși asta vine mai mult din partea instituțiilor. Cântăreții, instrumentiștii și majoritatea dirijorilor cu care am colaborat - nu toți - sunt încântați să descopere ceea ce am eu de oferit", continuă Wainwright, autorul operei Prima Donna.
Prima Donna a fost inițial o comandă a Operei Metropolitan din New York, o dorință a managerului Peter Gelb și a directorului artistic al Lincoln Center, Andre Bishop, de a atrage public mai tânăr în sala de operă. Opera compozitorului canadian nu a fost pusă, însă, niciodată în scenă la Met, pentru că Peter Gelb nu a fost de acord cu libretul în limba franceză, în vreme ce Wainwright a declarat că franceza face deja parte organic din creația sa, refuzând într-un final să traducă libretul scris împreună cu Bernadette Colomine. Se pare că neînțelegeri au apărut și legate de data premierei, Teatrul Metropolitan propunând o producție în anul 2014, în vreme ce compozitorul o voia montată cât mai curând, partitura fiind finisată la începutul anului 2009. Astfel, opera a fost cântată pentru prima dată în ediția din 2009 a Festivalului Internațional de la Manchester. Dirijor a fost atunci Pierre-André Valade, regia i-a aparținut lui Daniel Kramer, rolul principal fiind interpretat de Janis Kelly, aceeași voce de pe disc.
În seara premierei autorul a venit îmbrăcat ca Verdi, în vreme ce soțul său s-a costumat în Puccini; este evident că Wainwright, un celebru muzician pop, fiu și frate al unor personalități din spațiul muzicii folk din Canada, este foarte atașat de operă, altfel creația sa în acest gen nu s-ar justifica. Documentarul de 90 de minute Prima Donna, the story of an opera - Prima donna, povestea unei opere - apărut pe DVD la casa Decca, evocă multe momente simbolice din viața lui Wainwright, de la fragmentul video din arhiva personală în care acesta, în tinerețe, îl juca acasă pe Baronul Scarpia, la imaginea emoționantă a lui Rufus ascultând cu mama sa, cântăreața de muzică folk Kate McGarrigle, o veche înregistrare cu Beniamino Gigli, un disc primit în dar de Kate de la tatăl ei.
Premiera operei Prima Donna a fost motiv de bucurie dublă, pentru că Wainwright a fost însoțit și de mama sa, cea mai mare susținătoare dar și cea mai critică voce în ceea ce-l privește, artista fiind la acea vreme grav bolnavă, stingâdu-se din viață la scurtă vreme după acest moment. "Mama mea a văzut opera și a adorat-o, ceea ce, trebuie să recunosc, a fost o mare ușurare pentru amândoi"- mărturisea într-un interviu compozitorul.
Prima Donna o are în centru pe Regine Saint Laurent, o cântăreață de operă ce și-a pierdut nu numai vocea, ci și inima, iar acum, la șase ani de la retragerea ei din viața de spectacol, încearcă o revenire pe scenă. "Regine este un amestec între Maria Callas, mama mea, mine și sora mea", spune Rufus Wainwright. Minimalistă din acest punct de vedere, opera are doar patru personaje, în afara Reginei pe scenă mai apărând Marie și Philippe, menajera și, respectiv, majordomul artistei, al patrulea personaj fiind tânărul jurnalist Andre Le Tourner, de care cântăreața se îndrăgostește. Acțiunea se petrece în apartamentul din Paris al divei cu carieră apusă, de ziua națională a Franței, 14 iulie. Anul este 1970.
Pasiunea lui Rufus Wainwright pentru Strauss, Verdi și Puccini se îmbină în această partitură, imprimată în studiourile BBC din Londra. Totuși, liniile melodice și orchestrația luxuriantă ce amintește pe alocuri de lumea impresioniștilor, poartă marca Wainwright, după cum apreciază și Paul Hughes, Managerul Orchestrei Simfonice BBC: "Chiar dacă nu aș fi știut cine a scris partitura, dacă ascultam frazările armonice și armonia în general mi-aș fi spus: e scrisă de Rufus, fără îndoială! Iar asta e ceva foarte specific."
Distribuția o are eroină pe soprana Janis Kelly, despre care compozitorul spunea că, ascultând-o cântând rolul Regine, în repetiții, a avut revelația tristeții personale, nepercepue până atunci. În celelalte roluri îi veți auzi pe soprana Kathryn Guthrie, pe tenorul Antonio Figueroa și pe baritonul Richard Morrison. Cântă Orchestra Simfonică BBC, dirijată de Jayce Ogren.
Opera în interpretări de referință duminică, 22 noiembrie 2015, de la ora 21.00.