Cronici Înapoi

Prin Iași, la pas cu George Enescu în Anul Centenarului

Publicat: luni, 25 Iunie 2018 , ora 10.54


Începând din 2016, Fundația Culturală "Remember Enescu", condusă de una dintre cele mai apreciate profesoare de vioară din România - Mihaela Tomescu, desfășoară turnee naționale în diferite zone, urmărind traseele artistice ale lui George Enescu. După o primă ediție derulată în zona Banatului și o a doua în diferite spații din capitală, între 22 și 24 iunie 2018, la Iași, tineri interpreți au susținut trei recitaluri în locuri legate de biografia personală și artistică a marelui nostru muzician. O idee complexă, ce atinge numeroase aspecte, pornind de la cele educative (ce țin de "rodarea" în fața publicului a unor artiști în formare, cu perspective frumoase, de abordarea unui repertoriu "enescian" - prin semnătură sau prin opțiunea interpretativă a maestrului, dar și de posibilitățile oferite publicului, de a cunoaște aspecte interesante legate de viața muzicianului și totodată a orașului în care locuiesc), continuând cu cele legate de cooperarea cu instituții din diferite zone culturale și de aducerea în prezent a datelor personalității lui George Enescu.

Cu excepția Bucureștiului, cu siguranță Iașiul este cel mai generos în a oferi mărturii legate de prezența lui George Enescu în oraș. Iașiul cultural nu l-a uitat niciodată pe compozitor și dovada o reprezintă fotografiile, sculpturile și picturile ce-l înfățișează pe maestru, permanent prezente.

Seria recitalurilor propuse de Fundația Culturală "Remember Enescu" a început la Muzeul "Mihail Sadoveanu", celebra Vilă cu turn din zona Copoului. Explicațiile le regăsim în volumele de memorialistică semnate de Profira Sadoveanu, fiica scriitorului, dar și în memoriile Reginei Maria. Clădirea în cauză a trecut prin mâna mai multor proprietari și a și mai numeroșilor chiriași. În anul Unirii - 1918 - Mihail Sadoveanu a cumpărat casa în care, printre chiriași se număra și Maria Cantacuzino, personaj central într-o poveste de dragoste cu Enescu, poveste aflată la începuturile sale. Timp de câteva luni, Sadoveanu și Enescu au fost vecini; se prețuiau reciproc, iar scriitorul îl încuraja pe muzician să renunțe la cunoscuta sa timiditate și la excesiva discreție. Totodată Sadoveanu, deși nu era chiar un iubitor de muzică clasică, ci mai degrabă al celei tradiționale românești și care cu greu a consimțit să cumpere un pian pentru fiica sa, Despina, îl respecta pe Enescu pentru renumele său și pentru concertele de caritate pe care le susținea pe front sau în spitale, pentru răniți. O mărturie interesantă din acele vremuri i-o datorăm Profirei Sadoveanu, evocată de Lăcrămioara Agrigoroaiei, muzeograf: 

"George Enescu este profund legat de această clădire construită de Mihail Kogălniceanu. În timpul Primului Război Mondial, Maria Cantacuzino a închiriat o parte din casă, a locuit singură, iar Enescu era un vizitator nelipsit din saloanele ei. Spre sfârșitul anului 1918 s-a mutat aici și a plecat din dealul Copoului în primăvara lui 1919. În perioada în care Enescu a locuit în această casă, era aici și Sadoveanu, care locuia în câteva încăperi eliberate de refugiații bucureșteni și timp de câteva luni, literatura și muzica au conviețuit foarte frumos în spațiul acesta, numit astăzi Muzeul Memorial Mihail Sadoveanu. În urma studiilor pe care le-am făcut pot să afirm că scriitorul îl aprecia pe violonist. Profira, fiica sa, a lăsat mărturii din acea perioadă de început, petrecută la Iași, perete în perete cu Maria Cantacuzino și cu Enescu. În Planeta părăsită există afirmații foarte emoționante ale Profirei, în care povestește cum aștepta un dar de Crăciun, care nu mai venea [Sadoveanu nu era de acord cu împodobirea bradului de Crăciun, pe care o considera o tradiție împrumutată n.r.], dar în momentul în care l-a auzit pe Enescu interpretând Sonata Kreutzer a spus că acela a fost cel mai frumos cadou pe care l-a primit. Nu mai existau tată, Crăciun, familie, Copou... Existau doar ea și muzica lui Enescu."

Al doilea recital ieșean Pe urmele lui Enescu s-a derulat la Sala Eduard Caudella a Universității de Arte "George Enescu", fosta Academie de Muzică și Artă Dramatică ce a primit numele maestrului în anul 1931 (ca o recunoaștere pentru rolul său la evoluția vieții muzicale ieșene, printre altele și prin înființarea și conducerea unei orchestre simfonice alcătuite din muzicieni profesioniști), la inițiativa profesorilor din acea vreme Enescu fiind numit rector pe viață al instituției. Era totodată anul în care instituția se transformase din Conservator și Școală de Arte frumoase în Academie, printr-un decret semnat de Nicolae Iorga.

Finalul turneului derulat de Fundația Culturală "Remember Enescu" s-a desfășurat într-un alt loc încărcat de semnificații istorice - Muzeul Unirii, reședința Domnitorului Alexandru Ioan Cuza și clădirea care a adăpostit cartierul general al Regelui Ferdinand în timpul refugiului. Aurica Ichim, coordonatoarea Muzeului a relevat conexiunile cu personalitatea lui Enescu:

"În acest palat, în care s-au scris cele mai frumoase pagini din istoria noastră - cele din 1859 și 1918 - au locuit Domnitorul Cuza și Regele Ferdinand și au fost decorați Berthelot, Averescu, Brezan. Iar în însemnările lui Berthelot, la un moment dat stă scris: «Regele ne-a invitat la Palat, unde tânărul Enescu a dat un frumos concert». Iată de ce ne bucură astăzi că această acțiune a avut loc aici, unde a cântat și Enescu."

Câteva cuvinte și despre tinerii muzicieni care au susținut aceste recitaluri. În prima parte au evoluat de fiecare dată elevi și studenți ai Universității de Arte "George Enescu" și ai Colegiului Național de artă "Octav Băncilă" din Iași, aflați în diferite stadii ale pregătirii muzicale, respectiv de pianista Mădălina Dănilă și de violonistul Radu Ropotan, ambii depășind de curând faza de preselecție a Concursului Internațional "George Enescu" ce se va desfășura în toamnă. Mădălina Dănilă, doctorand al UNMB, a interpretat lucrări de Haydn, Skriabin, Brahms, Schumann, Levitzki, Chopin... cu o evidentă inteligență muzicală, în care se îmbină pe de o parte cunoașterea profundă a textului și a semnificațiilor ce decurg din înlănțuirea notelor, dar și a contextului stilistic propriu fiecărei lucrări. Coloristica sinestezică a frazelor lui Skriabin, expresivitatea liniilor melodice la Haydn - conturate clar de Mădălina Dănilă atât în dispunerea lor verticală, de natură omofonă, cât și în cea verticală, polifonică, sunetul viguros, plin de substanță la Brahms, pun în lumină o pianistică cu frumoase perspective, într-un repertoriu divers. Violonistul Radu Ropotan, absolvent al Academiei Regale de Muzică din Londra, are o abordare relaxată, echilibrată, fie că abordează o partitură bachiană, un Capriciu de Paganini sau o Sonată de Ysaye. Această tip de expunere ajută ascultătorul în perceperea fiecărui detaliu, ornament sau sunet armonic. În repertoriul tânărului artist de 28 de ani am întâlnit și cele mai multe referiri la personalitatea lui Enescu - Sonata lui Ysaye, cu titlul Balada, dedicată compozitorului și violonistului român, dar și secțiunea Lăutarul din Suita Impresii din copilărie. A fost un turneu reușit, despre care ne-a vorbit în final lect.univ. Andrei Enoiu, reprezentant al Fundației Culturale "Remember Enescu" în zona Moldovei:

"Partenerii noștri, Universitatea Națională de Arte «George Enescu», Muzeul Literaturii Române - Iași și Complexul Muzeal Moldova - s-au implicat activ și ne-au oferit sprijin în desfășurarea acestui proiect. Putem spune că deschiderea a fost foarte mare și interesul acordat acestui proiect - deosebit. Instituțiile partenere au diseminat informațiile în interior și am beneficiat de o participare amplă."

Mihaela Tomescu, director al Fundației Culturale "Remember Enescu" a concluzionat:

"O mare reușită, un eveniment al Fundației noastre, care ne-a ajutat să parcurgem un traseu atât de frumos, de viu și de emoționant în Iași, unde maestrul George Enescu a fost prezent: fie că a locuit - cum este cazul Casei-Muzeu Mihail Sadoveanu, fie că a fost solist și a cântat mult. Este o prezență extrem de vie pentru noi și cred că pentru toată lumea. Iar publicul, atât de cald, atât de interesat, de ceea ce se întâmplă cu acest eveniment, ne-a lăsat o impresie extraordinar de frumoasă."

Turneele Pe urmele lui Enescu, derulate de Fundația Culturală "Remember Enescu" vor continua cu o nouă ediție la Bârlad, în luna octombrie a acestui an.

Monica Isăcescu