Agenda de concert Înapoi

Sfârșit de săptămână cu muzică veche la Vulcan și Brașov

Publicat: vineri, 20 Septembrie 2024 , ora 13.43
*La Vulcan și la Brașov vom putea asculta melodii precum "Până nu te iubeam", interpretate de Grupul "Trei Parale", unic în peisajul muzical românesc

* Martyna Pastuszka și "{oh!} Trio" ne readuc în atenție lucrări ale unui muzician regal uitat, Joseph Marchand

* Raluca Enea ni-l prezintă pe Rameau, "muzicianul regilor"

Festivalul de Muzică Veche Brașov continuă în acest sfârșit de săptămână cu alte concerte de excepție în oraș, dar ajunge și în localitatea Vulcan, la Centrul Cultural, unde vă invităm la o călătorie muzicală alături de Grupul "Trei Parale".

Astfel, în seara de vineri, 20 septembrie, Festivalul de Muzică Veche Brașov programează două evenimente, unul de la ora 18.00, în Brașov, iar al doilea, la ora 20.00, în Vulcan. Primul concert va avea loc la Biserica Evanghelică "Sf. Bartolomeu", acolo unde Martyna Pastuszka și "{oh!} Trio" vă propun un program reunit sub titlul "Marchand Suites". În 1707, Joseph Marchand a publicat cele șapte "Suites de pieces" amestecate cu sonate pentru vioară și basso continuo. Astăzi complet uitat, Marchand a fost unul dintre muzicienii regali din vremea lui Ludovic al XIV-lea, cântând la viola da gamba în prestigioasa "Chapelle Royale", în "orchestra celor 24 de viori" (condusă de Jean Baptiste Lully) și în "Les Petits Violons du Roi". A fost un profesor renumit în epocă, iar ca muzician a fost înzestrat cu o "manieră de interpretare unică". Suitele sale au fost primele din repertoriu care au utilizat "periculosul" tril dublu. Cântând la vioară, la "pardessus de viole" (instrumentul cu cel mai înalt ambitus din familia violelor), la orgă pozitiv, la viola da gamba sau la clavecin, trio-ul {oh!} - Martyna Pastuszka și Krzysztof și Anna Firlus - reînvie aici o bijuterie din perioada timpurie a secolului al XVIII-lea, cu toată poezia și rafinamentul său de expresie.

De la ora 20.00, în aceeași seară de 20 septembrie, alături de comunitatea din Vulcan, îi așteptăm pe brașoveni la Centrul Cultural, pentru un concert al Grupului "Trei Parale", intitulat "România. 100 de minute", un eveniment ce recreează sonor atmosfera de la sfârșitul secolului XIX - începutul secolului XX și din preajma Marii Uniri. Proiectul aduce în fața publicului o călătorie sonoră prin România de acum 100 de ani și străbate repertorial întreaga Românie unită, de la Nistru până aproape de Tisa și din Maramureș până la Dunăre. Concertul dorește să evidențieze o "unitate în diversitate" a folclorului românesc, astfel că veți avea ocazia să ascultați "Până când nu te iubeam", Leliță cârciumăreasă", "Dodă, Dodă" așa cum nu le-ați auzit până acum. Muzica este însoțită de explicații și povestiri realizate de Florin Iordan, cercetător la Muzeul Național al Țăranului Român, interpret și coordonator al Grupului Trei Parale. Concertul va fi totodată o desfătare și pentru uimitoarea varietate de instrumente ce va fi prezentată. Interpreții spectacolului sunt: Florin Iordan (fluier fără dop, fluier gemănat, caval, cimpoi, țiteră, cobză, braci), Daniel Pop (voce, fluier, tilincă, dairea, tobă cu cinel), Mihai Balabaș (vioară), Beatrice Iordan (cobză, contrabass), Mariana Hurjui-Său (voce).

Următoarea seară, în 21 septembrie, de la ora 19.00, la Centrul Multicultural al Universității Transilvania, Raluca Enea (solo clavecin) ne propune concertul "Rameau. Le musicien des Rois". Jean Philippe Rameau (1683-1764) - "muzician al regilor" - este unul dintre compozitorii pe care trecerile de la o etapă la altă etapă a vieții l-au influențat major, simetric și într-un mod natural. Dacă în tinerețe preocupările sale se refereau la sunet - "elementul primordial" al muzicii - Rameau a ajuns ca, în ultimii ani ai vieții, să se dedice total celui mai complex (alături de simfonia clasico-romantică ulterioară) gen muzical - opera. La "mijlocul distanței" între cele două dimensiuni de referință ale creației lui Rameau se situează muzica dedicată clavecinului solo. Acesta l-a stimulat pe Rameau în percepția fenomenelor specifice acusticii muzicale și apoi în antrenamentul de a auzi orchestra, corul și soliștii și de a imagina ceea ce avea să se transforme în grandioasele spectacole de operă prezentate la Palatele Versailles și Tuilleries. Concertul "Rameau. Le musicien des Rois" cuprinde lucrări dedicate inițial clavecinului, dar prin intermediul cărora Rameau a făcut trecerea către ansamblul orchestral. Conține și lucrări destinate spectacolelor de operă, și lucrări camerale asupra cărora a revenit, transformându-le în piese destinate clavecinului ca instrument solist.

Duminică, 22 septembrie, tot de la ora 19.00, dar la Filarmonica Brașov, îi vom reasculta pe artiștii din Grupul "Trei Parale", în concertul "România. 100 de minute".

Primele trei concerte sunt cu intrarea liberă, iar pentru concertul de la Filarmonica Brașov, accesul va fi pe bază de bilet, care poate fi achiziționat de pe site-ul eventbook.ro.

Festivalul de Muzică Veche Brașov este organizat de Asociația Kyrios, în parteneriat cu Mănăstirea "Sf. Ioan Botezătorul" - Poiana Brașov. Proiectul este finanțat de Consiliul Județean Brașov și cofinanțat de Primăria Municipiului Brașov.

Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul muzicaveche.ro sau pe pagina de facebook: Festivalul de Muzică Veche Brașov.

Despre artiști

Martyna Pastuszka este o violonistă și dirijoare poloneză renumită pentru expertiza și performanțele sale în domeniul muzicii baroce și clasice. Ea a studiat vioara și muzica barocă la instituții de renume, acumulând o vastă cunoaștere teoretică și practică în interpretarea muzicii vechi. Martyna Pastuszka este fondatoarea și directoarea artistică a ansamblului "{oh!} Orkiestra Historyczna", un ansamblu specializat în muzica veche. Ea este cunoscută pentru abilitatea sa de a inspira și coordona muzicienii, oferind performanțe de înaltă calitate artistică.

{oh!} trio a fost format în 2017 la inițiativa muzicienilor din orchestra {oh!} Orchestra - violonista Martyna Pastuszka, gambistul Krzysztof Firlus și clavecinista Anna Firlus. Principala zonă de inspirație artistică a grupului este muzica barocă franceză, ceea ce se reflectă în realizările fonografice de până acum. Primul album al {oh!} trio, "Portraits - Les caractères français", lansat de DUX, a primit premiul Clef d'Or ResMusica la categoria baroc instrumental. În martie 2023, la casa de discuri Aparté, a fost lansat un triplu album cu muzica lui Joseph Marchand. Repertoriul {oh!} trio include, de asemenea, lucrări camerale de Dietrich Buxtehude, Johann Gotlieb Graun, Johann Schmelzer, Philipp Heinrich Erlebach, precum și o gamă largă de sonate pentru vioară solo și basso continuo.

Grupul "Trei Parale". Veritabili căutători ai autenticului în muzica tradițională, membrii Grupului "Trei parale" readuc la viață melodii străvechi din spațiul balcanic și est-european. Grupul este cunoscut pentru autenticitatea și profunzimea interpretărilor sale, aducând în prim-plan sonoritățile și instrumentele tradiționale. Aceștia folosesc o varietate de instrumente tradiționale, cum ar fi cobza, fluierul, cavalul, țambalul și diverse tipuri de percuție

Raluca Enea. Absolventă a Universității Naționale de Muzică din București, ce și-a continuat studiile de clavecin în Germania, sub îndrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson și Ketil Haugsand, Raluca a susținut concerte în țări precum România, Germania, Norvegia sau Ungaria. Artista a fondat și ansamblului de muzică barocă "Sempre", este doctor al Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB), cu o teză despre muzica pentru clavecin a lui J.Ph. Rameau și a fost cadru didactic al UNMB și al Universității Transilvania din Brașov. Este de asemenea și director artistic al Festivalului de Muzică Veche București și coordonează proiectele educative și de formare în domeniul muzicii vechi susținute de Asociația Culturală Antiqva în România.