Cronici Înapoi

Tenorul Roberto Alagna, o încântare pentru publicul de la Sala Palatului

Publicat: sâmbătă, 14 Septembrie 2024 , ora 18.58

Aflat la prima ediție, festivalul Masters of Classic a surprins încă de la primele anunțuri ale evenimentului, agenda sa incluzând nume sonore ale liricii mondiale actuale. Organizatoare a festivalului, Fundația Music for Life a început destul de târziu campania de promovare, astfel încât părea neverosimil ca timp de două săptămâni (1-15 septembrie 2024) să avem șansa de a asculta la București artiști precum soprana Anna Netrebko (pentru prima dată în România) sau mezzosoprana Elīna Garanèa (pentru a doua oară la noi în țară, după debutul ei internațional din 30 septembrie 1998 de la Sala Radio, în compania Orchestrei de Cameră Radio). Dar, organizatorii și-au îndeplinit promisiunile, iar festivalul se dorește a se derula o dată la doi ani. O binevenită alternanță cu Festivalul Internațional "George Enescu". Firește, de bun augur ar fi să avem în capitală o sală de mari dimensiuni, adecvată pentru cântăreții de operă. Fără o renovare corespunzătoare, Sala Palatului este doar foarte bine poziționată în centrul orașului. Pornind de la lipsa acusticii necesare, din cauza căreia voci minunate sunt amplificate și până la aspectul deplorabil, putem bifa suficiente neajunsuri. Și aș mai puncta un aspect relevant pentru o desfășurare ireproșabilă a festivalului - colaborarea cu o orchestră de operă, poate chiar una locală. Un astfel de ansamblu este obișnuit să acompanieze soliști vocali și deține un vast repertoriu de gen, ușor de pregătit la un înalt nivel, într-un foarte scurt timp. Organizatorii au optat pentru Orchestra Filarmonicii din Sofia, condusă Michelangelo Mazza (fost concertmaestru al orchestrei Teatrului Regio din Parma, ce activea din 2014 ca dirijor).

Vineri, 13 septembrie, a avut loc un nou concert Masters of Classic, prilej ca marea familie a melomanilor să se reunească. E atât de plăcut să pășești într-o sală de concerte recunoscând figuri văzute mereu la evenimente muzicale de mare anvergură! Pe afișul serii, tenorul Roberto Alagna - cunoscut și iubit de români, dar aflat abia pentru a doua oară în România în calitate de interpret. Debutul său pe o scenă românească a avut loc în 2016, când a fost invitat în cadrul Galei Premiilor Operelor Naționale, ediție ce s-a desfășurat la Opera Națională București. De această dată, un regal, căci muzicianul italiano-francez a oferit un concert amplu, fiind unicul protagonist al serii. În program, impresionant, integrala operelor pucciniene prin intermediul ariilor de tenor. "...voi face toate rolurile din operele sale pe care eu le-am interpretat în carieră, într-o singură seară, iar asta e o mare provocare pentru mine...", declara reputatul artist în interviul acordat pentru Radio România Muzical. O alegere generoasă, dar și oportună, ținând cont de centenarul Puccini din acest an, și nu în ultimul rând inteligentă, menținându-se din punct de vedere stilistic pe aceleași coordonate. În fapt, am avut parte de o integrală veritabilă, căci și unica operă de Puccini care nu include roluri masculine, "Suor Angelica", a fost prezentă în program prin intermediul unui Intermezzo orchestral. În total au fost 14 arii și 4 intermezzi orchestrale.

Dar, cum a cântat Roberto Alagna? Pot spune că a fost punctul culminant al festivalului și nu poate fi comparat cu niciun alt concert trecut sau viitor din serie. În aplauzele publicului, Roberto Alagna a intrat în scenă pe acordurile primei arii, Torna ai felici di din "Le Villi". A fost clar de la început că va fi o seară încununată de succes. În vârstă de 61 de ani, artistul ne-a relevat un glas aproape neatins de trecerea timpului. O voce splendidă, viguroasă, sonoră, omogenă pe toate registrele, cu un grav consistent și un acut de vis. Câți tenori ajung în prezent la această vârstă menținându-și calitățile glasului lor? Greu de atins această performanță, căci implică nu doar talent și o foarte bună tehnică de cânt, ci și o viață disciplinată, așa cum ne dezvăluie chiar el, în același interviu pentru postul nostru "Mi-am respectat vocea, nu am făcut excese în viață, n-am mers la discotecă... Eu sunt o fire mai liniștită, îmi place să-mi petrec timpul acasă cu familia." Finalul primei arii a stabilit și coordonatele pe care urma să continue serata muzicală. Într-o limbă română fără cusur a mulțumit pentru aplauze, ne-a declarat bucuria sa că este cu noi, că i-a fost dor de București și că ne va cânta din tot sufletul său. De altfel, pe parcursul serii a menționat și că și-ar dori să revină. Apropos, singurul titlu puccinian pe care nu a avut ocazia să-l interpreteze este "La Fanciulla del West". "…îmi pare rău, pentru că mi-ar fi plăcut să fiu un cowboy, când eram copil visam la asta", a declarat pentru blogul cristinastanciulescu.ro. Oare va fi posibil ca Roberto Alagna să fie invitat în producția de la Cluj-Napoca? Așadar, un cadru amical, cu un Roberto Alagna sincer, comunicativ, fără vedetisme, ce ne-a împărtășit cu naturalețe emoțiile și chiar temerile sale. A creat de la bun început o atmosferă de comuniune care a înlăturat orice barieră; eram cu toții părtașii unei întâlniri în care ne bucuram de frumusețea muzicii de operă și a vocii sale, trăind și simțind fiecare notă.

A urmat Orgia chimera, dall'occhio vitreo din "Edgar", apoi ne-a anunțat că se retrage în culise pentru un moment de respiro, timp în care orchestra a interpretat preludiul actului al III-lea din aceeași operă. A revenit pentru calupul ce a inclus extrase din "Manon Lescaut" - Tra voi belle, brune e bionde, Donna non vidi mai, Intermezzo-ul orchestral și Guardate, pazzo son - prilej de a-i admira frazele elegant legate (doar si canta come si parla, nu?), cantilenele, dicția perfectă și squillo-ul impresionant care evidențiază un tenor deosebit.

După pauză, cu o nouă vestimentație, Roberto Alagna a introdus prima arie din partea a doua a concertului - Che gelida manina din "La Bohème". O arie de tinerețe pentru un tenor liric, așa cum este și cea din "Gianni Schicchi", dar ambițiosul muzician și-a dorit să nu omită nimic din creația lui Giacomo Puccini, așa că și-a căutat și găsit resorturile necesare pentru a aborda aceste pagini cu vocea sa de acum. Probabil că abordarea unui repertoriu divers, care include și crossover l-a ajutat în acest sens. Și-a mărturisit temerile pentru acest moment, iar la final, depășind cu brio această încercare, a răsuflat ușurat. "...eu nu cred că viața mea ar fi putut exista fără să cânt. Câteodată cânt și nici măcar nu sunt conștient că fac asta" afirma în interviul pentru blogul cristinastanciulescu.ro. Se simte și se aude cât de natural este pentru el să cânte și să încânte publicul. Ne-am bucurat cu toții, solist și spectatori, de interpretarea ariei Che gelida manina. Nu au lipsit acutele sigure, notele incisive sau, dimpotrivă, cele calde, luminoase și duioase, finalul fiind într-un rafinat și prelung pianissimo foarte bine articulat. Dezinvolt, a trecut la următoarea arie - hit-ul puccinian E lucevan le stelle din "Tosca", vocea sa cu o rezonanță remarcabilă cucerind din nou audiența.

Energia sa debordantă a însuflețit și orchestra care a părut a fi în această seară mult mai aproape de genul liric; a urmat intermezzo-ul din opera "Suor Angelica".

Roberto Alagna a revenit pentru binecunoscuta arie Addio fiorito asil din "Madama Butterfly", urmată de Ch'ella mi creda din "La Fanciulla del West" - una dintre ariile de maturitate vocală din repertoriul puccinian care îi reliefează timbralitatea actuală. După încă un moment orchestral - La Tregenda din "Le Villi" - programul de sală ne anunța ultimul număr: aria Parigi! È la città dei desideri din "La rondine". Gândită ca o surpriză, aria interpretată a fost emblematica Nessun dorma din "Turandot". Cântată remarcabil, aria s-a încheiat cu un apoteotic Vincerò!, Roberto Alagna fiind, prin gestica sa, recunoscător Divinității pentru succesul care a provocat aplauze răsunătoare și ovații. Și pentru că nu fuseseră parcurse toate titlurile pucciniene, celelalte au fost plasate ca bis-uri. Astfel, am ascultat aria din "La rondine", apoi Hai ben ragione din "Il tabarro", Non piangere, Liù (din nou "Turandot"), precum și Firenze è come un albero fiorito din "Gianni Schicchi". Pentru ultima arie, iarăși o pagină pentru un tânăr cântăreț, Roberto Alagna ne-a împărtășit din nou temerile sale. Deși expansiv, este foarte emotiv, artistul mărturisind că pe tot parcusul zilei mâncase doar o banană. A comunicat mereu cu publicul, a glumit, iar pentru ultimele arii și-a adus pe scenă sticla cu ceai ("benzina", cum i-a spus).

Experiența și-a spus cuvântul, astfel că a susținut impecabil un program dificil, în condițiile în care emoția reîntâlnirii cu publicul bucureștean i-au făcut misiunea mult mai grea. Spectatorii au avut parte și de ceea ce (probabil) își doresc cel mai mult de la un tenor - acute strălucitoare, menținute îndelung, fără nicio urmă de efort.

A fost o sărbătoare a muzicii. Bella voce!

Florica Jalbă