Interviuri Înapoi
Vasile Șirli - 65
Miercuri, 25 septembrie 2013, cunoscutul compozitor român Vasile Șirli - director muzical al Disneyland Paris - împlinește 65 de ani. Cu această ocazie, domnia sa a avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări într-un scurt interviu.
Domnule Vasile Șirli, în martie anul acesta ați primit un premiu Gopo pentru coloana sonoră a filmului "Undeva la Palilula" în regia lui Silviu Purcărete. Ce reprezintă pentru dumneavoastră acest premiu?
În primul rând mulțumirea de a fi remarcată o muzică de film. Că este a mea sau a altcuiva, este foarte important ca muzica să fie remarcată, în sensul profesional, și mă bucur că de data aceasta a fost remarcată muzica mea. Lucrul la filmul "Undeva la Palilula" a început cu mulți ani în urmă; încă din faza de început, cu domnul Silviu Purcărete, la faza de idee de film, apoi de prim scenariu, al doilea scenariu, al treilea scenariu, pentru ca încet, încet muzicile să se adune, fiind vorba de multă muzică originală, fiind vorba de muzică folclorică și de petrecere - deci existentă - și muzică de operă - deci Verdi - care trebuiau perfect adaptate la scenariu. Aceasta ne-a luat mai mult timp și a însemnat un lucru intens și în detaliu… deci înseamnă foarte mult acest proiect pentru mine, atât sentimental, cât și artistic în sensul cel mai larg al cuvântului.
Să ne întoarcem puțin în trecut. Ce amintiri vă leagă de Radio România?
Primele emisiuni radio făcute la dumneavoastră în calitate de producător au fost o mare bucurie. Mă refer la anii '70. În privința radioului în general, înseamnă toată copilăria mea, tot ce înseamnă contactul cu lumea exterioară din satul copilăriei, din Variaș, Timiș.
Știu că aici ați ascultat și Corul de Copii Radio.
Da. A fost o poartă deschisă, o fereastră către altă lume și mulțumită radioului am descoperit-o; era vorba prin intermediul vocilor de copii bineînțeles, care rezonau cu totul altfel în imaginația unui băiat în anii '50, în Banat. Dorința de a fi ca cei ce cântau în Corul Radioului - instrument muzical absolut fabulos, această corală a radioului, dintotdeauna, și au rămas în continuare și mă bucur să văd că această preocupare pentru voce, pentru perfecțiune a rămas valabilă.
Din 1990 sunteți Directorul muzical al Disneyland Paris. Asta înseamnă că iubiți filmele Disney și că le promovați în acest parc de distracții. Cum ați descrie munca dumneavoastră în cadrul Disneyland?
Extrem de diversă. Când spun extrem de diversă chiar trebuie să înțelegeți în sensul cel mai strict al expresiei - de la muzica strictă a filmului, până la dezvoltarea unor teme muzicale sau scrierea unor teme noi muzicale pentru spectacolele din parc, de la muzică pentru mici orchestre, până la mari ansambluri simfonice și corale. Totul este într-o permanentă reînnoire, trecând de la un gen muzical la altul, în orice caz, întotdeauna, cu mari artiști, cu muzicieni de mare calitate, actori, regizori, coregrafi.
Nu v-aș întreba pe când Director muzical al unui Disneyland București, dar vă întreb dacă vă gândiți să participați la viitoarea ediție a Festivalului Internațional Enescu din 2015, cu un spectacol de muzică de film și desen animat, eventual și cu mișcare scenică. Vă întreb acest lucru pentru că în aceste zile savurăm ultimele concerte din actuala ediție a Festivalului Enescu.
Festivalul Enescu este un eveniment extrem de important în lumea muzicală românească și din Europa, în general. Pentru foarte mulți artiști înseamnă un loc de confirmare, un loc de punere în valoare a ceea ce fac. Planurile festivalului sunt făcute cu mult timp înainte, pe anumite teme. O asemenea propunere nu mi s-a făcut. Aș fi foarte bucuros să particip la o asemenea idee… nu știu sub ce formă, vom vedea. În orice caz, toate evenimentele legate de Festivalul Enescu îmi sunt apropiate și le urmăresc cu mult interes.
Vă mulțumesc pentru acest interviu și vă urez un sincer La mulți ani! atât din partea mea, cât și din partea colegilor mei de la Radio România Muzical! Am dori să vă facem și un cadou muzical așa încât vă rog să ne spuneți o lucrare clasică sau de ce nu o chansonetă pe care o ascultați cu plăcere oricând.
Un fragment din Mahler. Poate să fie chiar și partea a doua din prima simfonie.