Votează discul de muzică clasică al anului 2016 Înapoi
Violista Aida Carmen Soanea - lucrări de Norbert von Hannenheim: Music box, 1 decembrie
De curând, s-au
anunțat nominalizările pentru Premiilor
Internaționale ale Muzicii Clasice, ICMA, una dintre cele mai importante
distincții discografice la nivel european. Premiile vor fi anunțate în 20 ianuarie 2017, iar ceremonia de acordare a premiilor va avea loc pe 1 aprilie 2017 la
Leipzig.
Printre nominalizări, găsim și discul semnat de violista română Aida Carmen Soanea, cuprinzând lucrări semnate de Norbert von Hannenheim, înregistrate alături de pianistul Igor Kamenz. Discul a apărut în iunie 2016 la casa Challenge Classics.
Mai multe amănunte despre acest inedit repertoriu, în interviul realizat de colegul meu Radu Mihalache, cu protagonista, Aida Carmen Soanea.
"Acest disc este ceva absolut nou, dat fiind că acest nume - Norbert von Hannenheim - în 2006, când am început descoperirea proiectului, era încă necunoscut.
Istoria a început după un recital aproape de Munchen, după care un profesor de la universitatea de acolo a venit cu o pagină, circa 30 de măsuri, spunându-mi că aceasta a avut-o la un colocviu în Berlin cu câțiva ani în urmă, unde se ținuse o lucrare despre tema Schoenberg și școala sa din Berlin. Iar acest Norbert von Hannenheim, care a fost născut la Sibiu în 1898 și trecând prin Budapesta, prin Graz, ajungând deci până la Schoenberg, la Berlin, ajunsese ca în anii '30 să câștige anumite premii destul de importante pentru timpul său. Chiar Schoenberg zicea de el "este unul dintre elevii mei cei mai buni". Însă, fiindcă în 1933 situația politică s-a schimbat în Germania și Norbert von Hannenheim chiar dacă era german de nație a avut mari probleme, pentru că făcea parte în primul rând din muzica degenerată, școala Schoenberg. El a fost interzis complet, ceea ce a făcut viața lui foarte dificilă. Nu a dorit să plece însă din Berlin; a rămas până la începutul anilor '40.
Prietenii îl descriau ca un caracter foarte dificil cu probleme psihice. Câțiva prieteni i-au recomandat să-și închidă toate manuscrisele într-un geamantan care a fost pus într-o bancă în Berlin și care, din păcate, în '44 a fost bombardată complet. După această dispariție Von Hannenheim a avut iarăși un atac schizofrenic, după care a fost dus cu forța la un spital unde, în urma tratamentelor, în septembrie 1945 a decedat.
Însă, când în 2006, eu am început proiectul și căutam peste tot cine știe ceva de Hannenheim, toate datele acestea nu se știau încă. De-abia în 2008 a apărut o carte de un muzicolog, Herbert Henck, în care toate aceste date despre viața lui personală au ieșit la iveală; căci până atunci nu se știa nimic. Am avut contact cu foarte mulți muzicologi, cu persoane din familie, cu alți compozitori asemănători de la care aveam câte-un comentariu "A, asta ar putea să aibă încă o partitură… Ah, acolo s-ar putea găsi încă ceva!"
Deci, am reușit să adun tot acest material și să îl pasionez și pe pianistul cu care am înregistrat, pe Igor Kamenz, pentru acest proiect și să scoatem la iveală aceste lucrări care pentru repertoriul de violă, pentru repertoriul mai ales din școala schoenbergiană reprezintă o enormă descoperire, prin simplul fapt că sunt foarte multe lucrări. Este vorba de două sonate, o suită, trei piese și un duo de vioară și violă."