Agenda de concert Înapoi

Violonistul Daniel Hope cântă la Filarmonica George Enescu, sub bagheta lui Gergely Madaras

Publicat: luni, 2 Decembrie 2024 , ora 9.44

În postura de solist al concertelor simfonice de joi, 5 decembrie și vineri, 6 decembrie 2024, este invitat cunoscutul violonist Daniel Hope, care va interpreta tulburătorul Concert de Benjamin Britten, cu Gergely Madaras la pupitru.

Daniel Hope este renumit în întreaga lume pentru talentul său interpretativ, precum și pentru dedicarea sa pentru numeroase cauze umanitare. Din dorința de a-i sprijini pe artiști, a conceput serialul Hope@Home, difuzat de canalul ARTE TV în 2020, ce cuprinde peste 150 de episoade. Odată cu începutul conflictului din Ucraina în 2022, a inițiat mai multe concerte de binefacere împreună cu pianistul ucrainean Alexey Botvinov.

Daniel Hope călătorește pe tot globul atât în calitate de muzician de cameră, cât și ca solist, colaborând cu orchestre și cu dirijori de top.

Artistul a devenit director muzical al Orchestrei de cameră din Zürich (2016), precum și al Orchestrei de cameră New Century din San Francisco (2018); a ocupat funcția de director artistic al Frauenkirche Dresda (2019), iar din 2020 este președinte al Beethoven-Haus din Bonn. Hope colaborează frecvent cu dirijori de prim-rang, precum Christoph Eschenbach, Simon Rattle, Vladimir Jurowski, Iván Fischer și Christian Thielemann, și cu orchestre simfonice renumite din întreaga lume.

În 2007, Daniel Hope a fost desemnat artist exclusiv Deutsche Grammophon. Discografia sa cuprinde peste 30 de albume, distinse cu Premiul Criticilor de Disc din Germania, Diapason d'Or al Anului, Edison Classical Award și Prix Caecilia.
Hope a studiat vioara cu Zakhar Bron, Itzhak Rashkovsky și Felix Andrievsky și a urmat Academia Regală de Muzică din Londra. A studiat îndeaproape cu mentorul său, Yehudi Menuhin, cu care a susținut numeroase concerte în întreaga lume.

Gergely Madaras este director muzical al Filarmonicii Regale din Liège, din anul 2019, ansamblu cu care a efectuat numeroase turnee nu doar în Belgia, ci și în întreaga Europă și în America de Sud. Împreună cu Filarmonica din Liège, a fost frecvent difuzat de posturile Mezzo și Medici.tv și a realizat o vastă discografie pentru casele Alpha, BIS, Fuga Libera și Palazzetto Bru Zane.

Artistul a activat ca director muzical la Orchestre Dijon Bourgogne și în calitate de dirijor al Orchestrei Simfonice Savaria. A fost invitat la pupitrul unor orchestre precum Filarmonica din Londra, Budapest Festival Orchestra, NHK Symphony Tokyo, Philharmonia, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestre Philharmonique de Radio France, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică BBC și Orchestra Filarmonică BBC, Filarmonica din Oslo, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Orchestra Hallé, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestra della Svizzera Italiana, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI.

Cu o fire sensibilă și profund umanistă, Benjamin Britten a fost, fără îndoială, răscolit de realitatea războiului, temă pe care o regăsim insinuată și în Concertul pentru vioară și orchestră, datat 1939. Despre aceasta, însă, Britten nu a lăsat mărturii consistente privind intențiile care au stat în spatele alcătuirii partiturii căci, așa cum spunea chiar el, "unul dintre lucrurile cele mai supărătoare ale vremurilor noastre este faptul că tot mai mulți oameni preferă să citească despre artă, în loc să o trăiască". Criticii vremii au apreciat că anumite elemente ritmice (ostinato-ul de la timpani din debutul părții întâi, spre exemplu) aduc aminte de sonorități spaniole, precum și de o anumită componentă marțială. Fără a fi declarat ca atare, pare că acest concert a apărut ca ecou în conștiința compozitorului al războiului civil din Spania, care se desfășura chiar în acei ani. Compus curând după ce Britten s-a stabilit în Statele Unite ale Americii, concertul a avut prima audiție la renumita Carnegie Hall din New York, cu Orchestra Filarmonicii dirijată de John Barbirolli iar ca solist violonistul spaniol Antonio Brosa.

Din programul concertelor simfonice ale săptămânii, mai fac parte două lucrări pline de culoare: Uvertura operei Mireasa Vândută de Bedrich Smetana și Tablouri dintr-o expoziție de Modest Musorgski, în original pentru pian, orchestrate fastuos de Maurice Ravel.

Într-o creație dominată de temperamentul învolburat, în permanentă frământare, Tablourile dintr-o expoziție vin să ne descopere sensibilități nebănuite în stare să pătrundă esențele spirituale ale unui arhitect ce-i era prieten - Victor Hartmann. Omagiind arta lui Hartmann, cu ocazia unei expoziții de pictură a acestuia, Musorgski nu a dorit să treacă dincolo de impresiile intime generate de tablouri. Gândirea, viziunea interioară mai mult decât culorile sunt de descoperit în suita sa pentru pian. Ne aflăm parcă în fața unui album în alb-negru, valorificând detalii nu tocmai ușor de observat altminteri, ca atunci când tehnica reproducerii, neajunsă la performanțele moderne de azi, ne reda doar astfel capodoperele, stăruind asupra tainelor, ignorând beția cromatică. Dar 50 de ani mai târziu, Maurice Ravel, prin strălucita sa versiune orchestrală, va face să uităm aproape originalul monocrom. Vrăjitor al orchestrației, el mânuiește un penel de o uimitoare finețe, punându-și semnătura alături de cea a lui Musorgski pe ultima pagină a unei lucrări cu absolut alte dimensiuni, în primul rând datorită bogăției sale multicolore.

Joi, 5 decembrie / Vineri, 6 decembrie 2024, ora 19
Orchestra Filarmonicii George Enescu
Dirijor GERGELY MADARAS
Solist DANIEL HOPE

Program
Bedrich Smetana - Uvertura Mireasa Vândută
Benjamin Britten - Concertul pentru vioară și orchestră, op. 15
Modest Musorgski/ Maurice Ravel - Tablouri dintr-o expoziție

Mai multe informații despre stagiunea 2024-2025 pot fi găsite aici:
https://www.fge.org.ro/calendar