Music box Înapoi la: Emisiuni
Violonista Ioana Cristina Goicea și pianistul Andrei Banciu - albumul 'Romantic exuberance'
Un album-eveniment, semnat de violonista Ioana Cristina Goicea și pianistul Andrei Banciu, disc care se va lansa oficial în România sâmbătă, 12 octombrie, la finalul recitalului pe care cei doi muzicieni îl susțin la Sala Radio în cadrul proiectului Moștenitorii României muzicale, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera. Romantic exuberance se intitulează acest album lansat la nivel internațional pe 6 septembrie 2019, unul dintre cele două apărute în aceeași perioadă purtând numele Ioanei Cristina Goicea.
*
Discul acesta este parte a unui premiu pe care l-ai obținut în 2018, spuneai tu, la Bonn, și mi se pare foarte important ca parte a unui premiu să fie realizarea unui disc, nu?
Da. Și ce disc! Casa de discuri Genuine este una dintre cele mai bune în Germania. Cred că din acest punct de vedere este o mare realizare și faptul că ei au sponsorizat acest CD; se știe, bineînțeles, care sunt costurile pentru a face un asemenea CD. Și faptul că eu am primit asta datorită premiului cred că este ceva deosebit. Sunt foarte recunoscătoare pentru asta.
Hai să spunem și numele concursului care ți-a oferit această șansă!
Deutscher Musikwettbewerb, cel mai mare concurs în Germania. Era înainte național, dar acum este internațional practic, pentru că este deschis tuturor cetățenilor Uniunii Europene. Eu atunci când am făcut concursul nu eram încă cetățean german. Este pentru toate instrumentele, nu numai pentru vioară. În fiecare an se schimbă disciplinele și este un concurs care oferă foarte multe posibilități: concerte, posibilitatea CD-ului, contacte. Deci, mi-a ajutat foarte, foarte mult.
Ai ales o temă foarte frumoasă pentru acest disc. E vorba de un stil muzical foarte apropiat ție. Spune-ne mai multe tu despre asta!
Ideea de la care am pornit eu și cu Andrei a fost Sonata de Stan Golestan, care nu e cunoscut... nici compozitorul și nici această lucrare nici măcar în România, el fiind de origine română. A plecat la Paris, a studiat, a fost prieten și cu George Enescu. Problema este că această muzică nu este cunoscută și noi am vrut să o facem cunoscută pentru că merită; este o sonată extraordinară, în stil Cesar Franck-Richard Strauss. Deci are o combinație extraordinară de culori, de emoții și cred că merită. Și noi ne-am gândit să o combinăm cu Strauss chiar fiindcă se potrivesc extraordinar împreună. Și Sonata de Strauss este foarte cunoscută și una dintre cele mai iubite sonate de vioară și pian; la fel, destul de puțin cunoscută în România, din păcate, dar să sperăm că se vor schimba lucrurile. Și mama mea a cântat-o anul trecut tot cu Andrei Banciu la Radio, Sonata de Strauss, și a fost extrem de bine primită de public.
De altfel, o muzică foarte frumoasă, nu?
Da, este extraordinar scrisă, fantastică. E păcat să nu fie cântată foarte des, dar este extrem de grea.
Ca tot ce înseamnă, de altfel, Richard Srauss, cred.
Da. Pentru pian cel puțin, este un concert de pian, cred că pentru orice pianist e o provocare.
*
Un disc a cărui producție este parte a unui premiu obținut de Ioana Cristina Goicea în 2018 în Germania - vă reamintesc, Ioana Goicea a devenit în 2019 laureată a celui mai dificil concurs pentru violoniști din lume, Regina Elisabetha de la Bruxelles, o performanță ieșită din comun, la aproape 30 ani de când un alt violonist român devenea laureat al acestui atât de greu concurs - Liviu Prunaru, în 1993.
A doua lucrare de pe acest disc, intitulat Romantic exuberance, este o suită, extrasă din muzica de scenă scrisă de Erich Wolfgang Korngold pentru piesa Mult zgomot pentru nimic de Shakespeare. Astăzi îl cunoaștem pe Erich Wolfgang Korngold mai ales ca autor al Concertului pentru vioară și orchestră, dar și în calitatea sa de pionier în compunerea de coloane sonore pentru filme hollywoodiene. Însă înainte de anul 1934, când a părăsit Austria natală sub presiunea ascensiunii nazismului, pentru a se stabili în Statele Unite ale Americii, era un foarte cunoscut și apreciat compozitor pentru muzică de scenă. Când a scris muzica pentru piesa Mult zgomot pentru nimic, în 1920, Korngold avea 23 ani; însă compunea de la vârsta de 11 ani!
*
Andrei mi-a dat ideea cu Korngold, pentru că el cântase deja această lucrare. Este o suită care, practic, a fost scrisă pentru orchestră de Kornold, dar tot el a transcris-o pentru vioară și pian. Are atâtea culori și atâtea schimbări de caracter și e extraordinară muzica! Noi ne-am gândit că astea trei lucrări împreună formează o imagine de ansamblu extrem de interesantă.
Romantic exuberantă, nu?
Da, exact asta a fost și ideea noastră.
*
Ideea generatoare a acestui disc este prezentarea Sonatei pentru vioară și pian de Stan Golestan, care a fost înregistrată pe acest album în premieră mondială. Stan Golestan a fost contemporanul lui George Enescu - născut în 1875, stins din viață în 1956, stabilit însă la Paris imediat după terminarea studiilor, adică din 1903. Un limbaj romantic, în care se împletesc și elemente melodice din muzica populară românească îi sunt caracteristice. Sonata sa pentru vioară și pian este datată 1908.
*
De unde știai despre această partitură a lui Stan Golestan?
Tot de la Andrei. El o descoperise înainte. Din păcate, partitura se găsește numai pe internet și este cu multe greșeli (noi am făcut anumite îmbunătățiri), dar, trecând peste toate aceste aspecte, muzica este excepțională! Cred că ajunge la sufletul publicului foarte ușor.
Aș putrea spune după ce am ascultat discul că e o întreprindere extraodinară într-adevăr pe care ați făcut-o. Sună foarte bine și tehnic, și artistic tot ce este acolo. Este, clar, un nivel internațional și asta o spun prin prisma faptului că cel puțin o dată pe săptămână ascult discuri de la o mare casă de discuri. Așa că, da, felicitări! E într-adevăr un disc de debut în forță.
Mulțumim pentru că ne-ați ajutat să-l promovăm în România.
Mi se pare firesc să facem asta. Noi, cei de la Radio România Muzica, asta considerăm menirea noastră, să ne mândrim cu valorile românești.
Ne bucurăm.
Când și cum ați înregistrat acest disc? În câte zile, când a fost asta?
Bună întrebarea. În două zile. A fost în ianuarie, la Leipzig. Pur și simplu... Korngold cel puțin am trecut-o la sfârșitul primei zile de înregistrări. Eram amândoi terminați, oricum, după ce lucrasem, toată ziua Strauss... și am trecut Korndold de două ori cap-coadă și cam asta a fost. Nu a fost mult de editat la Korngold. Am terminat în două zile. Am simțit că trebuie să facem efortul ăsta mai bine decât să prelungim. În mod normal, pentru un asemenea program sunt patru zile cel puțin, fiindcă este foarte greu și cu lucrări foarte lungi.
*
Un album cu o alegere repertorială remarcabilă - muzică romantică mai puțin cunoscută publicului larg, admirabil interpretată de doi artiști cu certă clasă internațională, care dau atenție oricărui detaliu, reușind și o viziune de perspectivă de largă respirație. Un proiect bine gândit și impecabil realizat - Romantic exuberance cu Ioana Cristina Goicea și Andrei Banciu.