Obiectiv-emotiv cu Alexandru Tomescu și Cristina Comandașu Înapoi la: Emisiuni

Obiectiv-emotiv cu Alexandru Tomescu și Cristina Comandașu

Publicat: Luni, 7 Octombrie 2024 , ora 18.15

În șirul anotimpurilor, am ajuns în dreptul primăverii de data aceasta - chiar dacă rubrica noastră se difuzează în luna octombrie. Primăvara... care este, începutul, iată, al anului universitar, dacă stăm să ne gândim acum sau... a ce, pentru tine?

Da, e interesant de notat că sunt culturi care marcau începutul anului nu așa cum îl facem noi, de revelion, ci în funcție de ciclurile astronomice, ciclurile acesta ale anotimpurilor. Și, într-adevăr, începutul primăverii, echinocțiul de primăvară, ar putea fi un punct de începere, de reînnoire... E o energie pe care o simți pulsând în fiecare creatură primăvara, pentru că atunci totul se trezește la viață. Îmi place foarte mult exact acest moment de echinocțiu în care, în sfârșit, ziua devine mai lungă decât noaptea, această victorie a luminii asupra întunericului...


De cele mai multe ori, suntem în apropierea datei de 21 martie, care este și data nașterii lui Johann Sebastian Bach, Ziua Muzicii Vechi. Nu știu dacă e o întâmplare, dar, în cazul de față s-ar putea să nu fie o întâmplare, nu?

Eu cred că nimic nu e întâmplător, mai ales când vorbim despre cifre și matematică în legătură cu Johann Sebastian Bach. E un compozitor care era, de altfel, matematician, avea studii serioase în acest domeniu. Și, pentru aceia care studiază din punct de vedere al formei, deci, care fac analize ale lucrărilor sale, analize formale, vor avea evident surpriza să descopere adevărate frumuseți ascunse acolo.

Țin minte o discuție, dar mai degrabă aș zice o speculație, în cadrul unei analize muzicale pe care mi-o oferise regretatul profesor Simeon Ulubeanu. Analizam acolo o fugă din Clavecinul bine temperat și, efectiv, mi-a arătat în tema de fugă respectivă... mi-a arătat, figurată, cu toate elementele... spațiu, timp, toate lucrurile astea, teoria relativității a lui Einstein.

Acesta era obiceiul în epocă pentru mulți creatori, că nu e vorba doar de muzicieni aici. Și pictorilor le plăcea să ascundă tot felul de simboluri... morale, simboluri creștine, poate simboluri matematice, șirul lui Fibonacci îl găsim la Bach, tăietura de aur ș.a.m.d. Pentru că arta își propunea să servească un scop nobil, să-l facă pe om mai bun, să îi transmită aceastuia acele mesaje valoroase din punct de vedere moral, în toate formele, nu neapărat direct, ci în niște forme mai subtile.


Ei, deci... primăvară, Bach și... care era acea fugă din Clavecinul bine temperat?

Mi-ar plăcea să fi memorat numărul ei, dar putem asculta un alt Bach.


Care?

Pentru primăvară aș asculta Preludiul în Mi major de Bach, una dintre piesele mele preferate.