Înapoi la: Emisiuni
Portret de compozitor - Cesar Franck cu Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro
Cesar Franck X
|
|
Cesar Franck IX
|
„Detașat de lucrurile acestei lumi, protejat de un înger, Franck își urmează visul de artă în fața claviaturilor orgii sale...” scrie Joël-Marie Fauquet în introducerea la volumul său (din 1999) însumând corespondența compozitorului, referindu-se de această dată la al doilea monument aparținându-i lui Alfred Lenoir și instalat în piața din fața bisericii Sainte-Clotilde din Paris, la a cărei orgă a oficiat maestrul mai bine de trei decenii...
Nu acesta a fost drumul pe care i l-a hărăzit tatăl său... După moda pianiștilor din primele decenii ale veacului nouăsprezece, César, dar și fratele Joseph trebuiau să devină virtuozi absoluți, capabili să susțină concerte și să apară în saloanele vremii, improvizând și fascinând audiența. Pentru ca el, un funcționar belgian eșuat în impresar pentru copiii săi, să poată trăi bine din ceea ce ei ar fi câștigat.
La 12 ani încheia studiile la clasa de pian a școlii de muzică din Liége – orașul natal, dar cu un an înainte deja semnase primul său turneu de concerte prin orașe belgiene. Ambiția tatălui se materializează în mutarea la Paris pentru studii mai serioase, dar după doar un an se întorc în Belgia. Faptul că nu era francez a impiedicat acceptarea adolescentului în rândul elevilor prestigiosului Conservator Național. Revine însă după încă un an de data aceasta cu succes. Reicha, cu care lucrase particular la prima experiență pariziană, plecase între timp dintre cei vii, așa că va studia cu Zimmermann (pian) și Leborne (compoziție). Nu-i va fi ușor, nu va primi primele premii, dar nici nu avea acest orgoliu.
Modestia, aparenta naivitate, lipsa dorinței de a gusta sentimente precum gloria l-au determinat să-și ia repede viața în propriile mâini, detașându-se de influența nefastă a părintelui său. Căsătoria la 26 de ani – în plin război -, apoi angajarea ca organist în diverse biserici, abandonarea propriei cariere de pianist virtuoz pentru activitatea de profesor, particular la început, apoi în mici școli și foarte târziu – la aproape 50 de ani – la catedra de orgă a Conservatorului din Paris au îndepărtat în timp afirmarea creatorului.
Deși încercări au avut loc încă din anii de studii, adevăratele comori prin care Franck va deveni unul dintre cei mai serioși compozitori pe care Franța îi avea în acea epocă, întrupate în condeiul acestui urmaș al gândirii creatoare germane, vor apărea după această vârstă. Într-o societate în care genurile scenice prevalau, el reușește să aducă în ultimele două decenii de viață o amprentă particulară concepțiilor de creație în domeniul instrumental – cameral și simfonic – și mai cu seamă în cel mai sobru, al muzicii pentru orgă lăsând posterității câteva capodopere.
Cum a reușit César Franck să împace viața de familie cu îndatoririle profesionale, în care s-au împletit slujba zilnică în fața orgii bisericești, orele de predare și cele de creație (mai ales în timpul vacanțelor de vară) – iar mai târziu activismul în cadrul Societății Naționale de Muzică, cum a făcut un belgian refuzat inițial de societatea pariziană să devină părintele spiritual al unora dintre cei mai notabili muzicieni ai locului și momentului (și să lase discipoli nenumărați pentru a-i continua viziunea, și-i numim din celebra „La Bande à Franck” pe Henri Duparc, Gabriel Fauré, Camille Saint-Saëns, Théodore Dubois, Ernest Chausson, Vincent d’Indy, ș.a.m.d.), cum a reușit să traseze linii de forță pe un itinerar de gândire ce va schimba fața muzicii franceze după el (inclusiv în ce privește concepțiile de mai târziu ale impresioniștilor Debussy și Ravel) – iată repere ale unui serial care încearcă în doar 10 episoade să lămurească ceva din acest labirint portretistic.