Ce fel de staruri entuziasmează publicul - David Garrett, din nou pe scena Festivalului 'Enescu'
Scena muzicală cere în continuare eroi, iar eroii etalează inclusiv un spectacol tipologic, chiar dacă acesta nu este cel mai relevant în ansamblul fenomenului. Grosso modo, însă, percepția noastră despre un nume sau altul are ca fundament fie preponderent spectacolul interior al acestora, adică muzica, fie elemente asociate muzicii, de imagine și atitudine, după cum ne-a obișnuit Nigel Kennedy, spre exemplu. Vrem, nu vrem, vedem și cu ochii, e de dorit și, în același timp, aproape utopic să judecăm rezultatul muzical făcând abstracție de sursa lui.
David Garrett este, desigur, un star rock al muzicii clasice în momentul de față și principalul motiv, cred, pentru ca publicul să dea efectiv năvală ieri, la Ateneul Român: părul lung, inelele cu cap de mort, atitudinea macho și temele Nirvana, Guns N' Roses sau Metallica pe care le-a înregistrat sunt elemente deloc noi ale acestei imagini cu care se identifică. Dincolo de ea, însă, am întâlnit un romantic în accepțiunea violonistică a termenului. David Garrett practică o frumusețe simplă a tonului, un belcanto tipic mai degrabă legendelor secolului trecut decât tendinței actuale, este un ambasador convins al melodismului. Timbrurile viorii sale sunt încântătoare mai peste tot, exceptând registrul acut unde, poate datorită forțării atacurilor pe coarda mi, aceasta a sunat de foarte multe ori sârmos, metalic, în Concertul op. 26 de Max Bruch. A cântat și Enescu, Balada compusă la doar 14 ani care, chiar dacă nu este cea mai reprezentativă pagină enesciană pentru vioară, e de presupus că va rămâne în repertoriul lui David Garrett sau, cel puțin, în memoria sa, fiind redată, așa cum se și cade, fără partitură. Drept bisuri: Sarabandă din Partita I de Bach și câteva dintre variațiunile "Carnaval la Veneția" op. 10 de Niccolò Paganini.
După pauză a urmat un alt fel de spectacol al serii de ieri: cel oferit de Orchestra Filarmonică din Monte Carlo și de directorul său artistic, italianul Gianluigi Gelmetti. A fost propusă o trilogie Maurice Ravel - cu Alborada del Gracioso, Pavana pentru o infantă defunctă și Boleroul, impresia de unitate fiind întărită de trecerea fără pauză dintre finalul Pavanei către ritmul de percuție cu care se deschide Boleroul. O simfonie de culori, atmosferă, articulație arhitecturală și stil la care impresia de împlinire, de tot armonios nu a putut fi decât întărită de descoperirea logicii cu care Gianluigi Gelmetti și-a pus în operă concepția. Un festival de exuberanță ancorată în meridionalul hispanic al imaginarului lui Maurice Ravel ce a culminat cu un Bolero cu siguranță memorabil pentru publicul de la Ateneu; un publiccăruia Gianluigi Gelmetti, la 70 de ani și debut România, i-a oferit un spectacol de comunicare dirijorală cu un ansamblu care are cu siguranță directorul artistic pe care îl merită.
Au fost oferite două bisuri de facturi diferite, urmare a reacției entuziaste a celor din sală: Antract nr. 3 din muzica de scenă pentru piesa "Rosamunde" de Franz Schubert și finalul uverturii "Wilhelm Tell" de Gioachino Rossini.