Cu 'Wozzeck', înainte spre… muzica secolului XX
Un "Wozzeck", sub conducerea unui dirijor ce pare să aibă neuroni în plus pentru înțelegerea limbajului componistic contemporan, cea a britanicului Leo Hussain (care ne va oferi versiunea sa și pentru "Oedip"-ul enescian de vineri) și, câțiva soliști germani, într-adevăr de categorie grea: dintre care îl evidențiez în primul rând pe baritonul Michael Volle - voce puternică și artist care a satisfăcut toate așteptările, prin uriașa cantitate de expresie și sugestie fizică investite de el rolului titular.
Un "Wozzeck", cu o spectaculoasă Marie - în interpretarea sopranei Evelyn Herlitzius, a cărei substanță vocală nu s-a lăsat destabilizată de nimic din ceea ce avea să trăiască soprana, ca personaj; cu un doctor... "suculent" - în interpretarea bas-baritonului Martin Winkler; un căpitan de garnizoană, savuros interpretat de tenorul Arnold Bezuyen; un tambur-major, foarte bine "încondeiat" de tenorul Marius Vlad Budoiu; doi ucenici ...simpatici - în interpretarea baritonului Șerban Vasile și a basului Valentin Vasiliu; cu un Cosmin Ifrim - convingător în dublul rol Andres și Nebunul; și, nu în ultimul rând, cu mezzosoprana Maria Jinga - foarte bine distribuită în rolul stridentei vecine, Margret. Pentru ca, la final, timbrul de o ireală puritate a băiatului solist din grupul de copii pregătit de Voicu Popescu să se ridice deasupra tuturor și, pur și simplu, să ne încânte...
Ce final vocal aerat a suspendat Leo Hussain peste tensiunea unui concert pe care Corul - pregătit de Iosif Ion Prunner și Orchestra Filarmonicii "George Enescu" l-au arcuit complet abandonate sub gesturile lui precise! Ce abandon expresiv - minunat și atât de rar întâlnit în concertele noastre de muzică modernă/contemporană ... Pentru că da, a fost un "Wozzeck" cu mici observații (de la care mă abțin) desăvârșit. Și, în orice caz, un pas mare înainte spre... muzica secolului XX, pe care l-am făcut cu toții, aseară.